آموزش تئوری موسیقی

تئوری موسیقی

تئوری موسیقی مبحثی زیر بنائی و پایه ای درجهت فراگیری موسیقی است. هنگامی که شما قادر به نواختن ساز باشید اما شناخت درستی از تئوری موسیقی نداشته باشید درست همانند فردی هستید که توانایی صحبت کردن را دارد ولیکن نمی‌تواند بنویسد و یا بخواند!
یکی از مهم‌ترین اهداف ما در آموزشگاه موسیقی سازنو، کوشش در جهت یادگیری موسیقی همزمان با آموزش تئوری موسیقی در کلاس‌های ساز تخصصی می‌باشد و لازم به ذکر است که در آموزشگاه موسیقی سازنو، کلاس‌های تئوری موسیقی در رده‌ی کلاس‌های پرطرفدار آموزشگاه قرار دارد و در چند سطح مختلف ویژه کودکان، بزرگسالان، دانشجویان، افراد مبتدی و همچنین افراد پیشرفته تر برگزار می‌شود.
حال اگر در اینجا بخواهیم شما را اندکی با تئوری موسیقی آشنا کنیم، می‌بایست در ابتدا از کشش و زمانبری نت ها شروع کنیم.

کشش صداها

امتداد نت ها در موسیقی عمدتاً با چند شکل پایه نمایش داده می‌شوند.
این اشکال شامل اشکال گرد، سفید، سیاه، چنگ، دولاچنگ و سه لاچنگ و … می‌شوند که نوازنده با دیدن شکل آنها متوجه ارزش زمانی مت ها شده و آنها را اجرا می کند.
کشش نت گرد: این نت بزرگترین واحد کشیدگی و امتداد صدا در موسیقی به شمار می‌رود.
و در ادامه می توان به این ترتیب بیان کرد که سفید، نصف گرد؛ سیاه، یک چهارم گرد؛ چنگ، یک هشتم گرد؛ دولا چنگ، یک شانزدهم و سه لاچنگ، یک سی و دوم گرد، کشیدگی دارند.

اصوات موسیقی

هفت صدای اصلی برای اصوات موسیقی استفاده می‌شود. این اصوات در سیستم هجایی فرانسوی با نام‌های دو، ر، می ، فا، سُل ، لا، سی شناخته می شوند. هفت نت نام برده شده، به شکل نامحدودی در گستره های مختلف صوتی، تکرار می‌شوند و هرساز امکان تولید محدوده مشخصی از گستره های صوتی را در بر دارد.
برای نوشتن اصوات دو، ر، می ، فا، سُل ، لا، سی از پنج خط استفاده می‌کنیم که به آن پنج خط، خطوط حامل می‌گوییم، این پنج خط به شکل موازی و افقی روی یکدیگر قرار گرفته اند و از پایین به بالا شماره‌گذاری می شوند. کلید همواره در ابتدای این خطوط استفاده می شود که نمایانگر محدوده ی صوتی نت ها و نام آنهاست.

کلید موسیقی

در موسیقی، سه کلید سُل، فا و دو وجود دارد که بسته به ساز و محدوده‌ی صوتی ساز، کلید مخصوص به آن انتخاب می‌شود. رایج ترین کلید موسیقی کلید سُل می‌باشد.
در زیر نام نتها روی خطوط حامل با وجود کلید سل بیان شده است:
نت روی خط اول نت می
نت روی خط دوم نت سُل
نت روی خط سوم نت سی
نت روی خط چهارم نت ر
و نت روی خط پنجم نت فا است.
مابین خطوط نیز می تواند نت قرار گیرد که به صورت‌ مقابل نامگذاری می شوند: نت زیر خط اول نت ر نت بین خط اول و دوم نت فا ، نت بی خط دوم و سوم نت لا ، نت بین خط سوم و چهارم نت دو و نت بالای خط پنجم نت سُل است.

گام چیست؟

به هشت نت که به ترتیب و با فواصل مشخص کنار هم قرار گیرند به طوری که هشتمین نت همان نت اول باشد به یک گام رسیده‌ایم.
برای مثال به گام زیر توجه کنید:
می ر دو سی لا سُل فا می
از نت می شروع کردیم و بطور منظم نتها را نوشتیم تا نت می بعدی.
یک گام در موسیقی می‌تواند از هر نتی شروع شود و هیچ محدودیتی ندارد.

کتاب‌های آموزش موسیقی

لازم به ذکر است که تعداد کتاب‌های موجود در بازار برای یادگیری تئوری موسیقی کم نیست، برای مثال کتاب آقای مصطفی کمال پورتراب و یا کتاب آقای حسین مهرانی هر دو از کتاب‌های کامل و مفید تئوری موسیقی هستند. اما نکته قابل توجه آن است که به جراُت می‌توان گفت تئوری موسیقی را بدون راهنمایی و کمک نمی‌توان بطور کامل و مفید فرا گرفت، تئوری موسیقی مثل هر علم دیگری دارای نکات بسیار ظریفی است که یک هنرجوی مبتدی به تنهایی از یاد گرفتن و درک صحیح آن عاجز خواهد بود.
لذا به شما پیشنهاد می‌کنیم برای پیشرفت هرچه بیشتر در موسیقی و نوازندگی ساز تخصصی از دوره‌های تئوری موسیقی بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج استفاده کرده و لذت خود را در فراگیری موسیقی دوچندان کنید.

 

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *