آشنایی با ساز سرنا

ساز سرنا یکی از سازهای بسیار مشهور است که امروزه افراد زیادی علاقه مند به استفاده از آن هستند. اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به حوزه موسیقی هستید، حتما با این ساز آشنایی کاملی دارید. با این حال در صورتی که علاقه مند به آشنایی با این ساز هستید و اطلاعات چندانی درباره آن ندارید به شما توصیه می کنیم حتما ما را در این مطلب همراهی کنید. ما در این مطلب قصد داریم توضیحاتی کامل درباره این ساز را در اختیار شما قرار دهیم و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

ساز سرنا

ساز سرنا در ایران با نام های مختلفی نامیده می شود و اقوام مختلفی در ایران با این ساز کار می کنند. از جمله نام های این ساز در میان اقوام مختلف می توان به زرنا، ذرنا و یا ذورنا اشاره کرد. اگر با موسیقی های سنتی ایرانی آشنایی داشته باشید حتما می دانید که بلوچ ها، ترک ها، کردها، گیلانی ها و مردم مازندران علاقه بسیار زیادی به این ساز دارند و از آن استفاده می کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بلوچ ها به این ساز شیدی می گویند. این ساز دارای یک نقاره نیز می باشد و در مازندران بیشتر از نوع بم این ساز استفاده می شود که دلیل آن سبک موسیقی های مردم مازندران می باشد.

آشنایی با ساز سرنا

آشنایی با بخش های مختلف این ساز

به صورت کلی این ساز دارای 4 بخش مختلف می باشد. این 4 بخش عبارت اند از قمیش، لب گیر، انبرک و بدنه. قمیش اولین بخش از ساز سرنا است که از یک نوع نی بسیار نرم تهیه می شود که این نوع نی را معمولا آکس می نامند. برای استفاده از این بخش معمولا آن را خیس کرده و با قرار دادن درون دهان عملیات بازدم را در زمان نواختن این ساز انجام می دهند. دومین بخش از سازهای سرنا لب گیر می باشد که به صورت یک دایره به شکل واشر است و معمولا نیز از جنس فلز ساخته می شود. بدنه این ساز نیز معمولا از جنس چوب شمشاد ساخته می شود و طراحی آن نیز به شکل لوله ای است. درباره سرنای مازندرانی باید بدانید که این ساز دارای 6 سوراخ می باشد و قبل از نواختن نیز اندکی آن را با آب ولرم گرم می کنند و به همین علت است که این نوع شمشاد صدای بهتر و بم تری را تولید می کند.

آشنایی با ساز سرنا

با استفاده از ساز سرنا چه موسیقی هایی می توان نواخت؟

درباره سازهایی که می توان با استفاده از این ساز نواخت باید بدانید که هر چه طول این ساز بلندتر باشد صدایی که توسط آن تولید می شود نیز صدای بم تری است. معمولا با استفاده از این ساز می توانید آهنگ هایی از جمله پیشنمازی، یک چوبه، دو چوبه، ترکمنی، کتولی و …. اشاره کرد. شما می توانید با استفاده از این ساز آهنگ هایی را برای اعیاد، جشن ها و مراسم ورزشی بنوازید.

آشنایی با ساز سرنا

اطلاعاتی درباره تاریخچه این ساز

شاید برای شما جالب باشد که بدانید نشانه هایی از وجود این ساز در دوره ساسانیان نیز مشاهده شده است. در یکی از لیوان های نقره ای که از این دوره پیدا شده است شخصی مشاهده می شود که در حال نواختن ساز ایرانی سرنا می باشد و همین موضوع نشان می دهد که در آن زمان نیز این ساز وجود داشته باشد و افرادی اقدام به یادگیری آن می کرده اند. به صورت کلی در طول تاریخ ایران بارها و بارها می توانید مدارکی درباره وجود این ساز را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید. یکی دیگر از نکاتی که درباره ساز سرنا وجود دارد این است که معمولا در زمان حرکت کردن ارتش ها برخی از افراد اقدام به نواختن این ساز می کردند تا نظم بیشتری را حرکت کردن ارتش ها بدهند.

آشنایی با ساز سرنا

نکاتی مهم درباره این ساز

یکی از دلایل نامگذاری این ساز این بوده است که اقوامی که با زبان هند و اروپایی صحبت می کردند به دلیل شباهت زیادی که این ساز با شاخ برخی از حیوانات داشت آن را سرنا نامیدند. یکی دیگر از دلایل نامگذاری این ساز ذوالقرنین بوده است که به معنای دو شاخ است و به همین دلیل نیز این ساز را ساز سرنا نامیده اند. این ساز یک ساز ایرانی و بسیار قدیمی است که امروزه در سیستان و بلوچستان و خراسان و لرستان از طرفداران زیادی برخوردار است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در بسیاری از مراسمات عروسی که به شکل سنتی در برخی از استان های ایران برگزار می شوند نیز از این ساز استفاده می شود.

آموزش ساز سرنا

در مطلب اطلاعاتی از این ساز خوش صدا به دست اوردید آموزشگاه موسیقی ساز نو باده سال سابقه در امر آموزش انواع ساز ایرانی وجهانی یکی از بهترین آموزشگاه های موسیقی است .اگر به این ساز علاقه دارید ساز نو با در اخیار داشتن اساید حرفه ای  می تواند شما را در آموزش نواختن ساز سرنا نوازی یاری کند کافیست با ما تماس بگیرید.

نت های ساز سرنا

نت ها ، دستور زبان والفبای موسیقی اند.درست مانند زمانی که شما قصد یادگیری یک زبان خارجه را دارید و باید از طریق دستور زبان به طرز صحیح نوشتن و خواندن یک زبان بپردازید ، در موسیقی نیز چنین اتفاقی بطور مشابه رخ می دهد. ساز سرنا نیز از مستصنا نیست وبرای نواختن این ساز باید نت هارا در کنار هم قراردهید.
هنگامی که ما می خواهیم به جمله بندی موسیقایی دست بزنیم نیاز داریم تا این حروف را کنار یکدیگر چیده و از آن یک جمله بسازیم.جمله سازی ما در موسیقی شامل کنار هم گذاشتن نت ها می شود. به خوانش این جمله بندی ها در علم موسیقی نت خوانی گفته می شود در تمام ساز های ایرانی و جهانی باهم متفاوت است.

اگر به یادگیری موسیقی علاقمند هستید و می خواهید از اثرات بی نظیر آن استفاده کنید می توان با ثبت نام در آموزشگاه سازنو که یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج است تماس حاصل فرمایید و با مشاورین ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *