آموزش تمبک با تکنیک های اصلی در (کرج)

آموزش تمبک

تمبک یا تنبک نام یکی از مهمترین سازهای ضربی (کوبه ای) ایرانی است. سازی با تکنیک های بسیار پیچیده و خاص اجرایی که از نظر جایگاه سختی در رده سخت ترین سازهای کوبه ای جهان به لحاظ نوازندگی قرار می گیرد.

فرم بدنه ساز تمبک جامی شکل است و جنس بدنه از چوب ساخته می شود.
اگرچه در قدیم از جنس فلز و سفال هم تمبک ساخته می شده ولی امروزه جنس بدنه تمبک را فقط چوب تشکیل می دهد و روی دهانه را با پوست می پوشانند.
درمجموع تمبک از قسمت های پوست، دهانه ی بزرگ (که روی آن را پوست می پوشانده)، تنه، پا، گلویی (نفیر) و دهانه کوچک تشکیل می شود.

ساختمان تنبک

اگر می خواهید این ساز را یا بگرید اول باید کمی با ساختمان این ساز آشنا شوید.

  • پوست
  •  دهانهٔ بزرگ
  •  تنه
  •  پا
  •  گلویی (نفیر)
  • دهانهٔ کوچک

همچنین بخوانید: ساز کوبه ای

آموزش تمبک

تکنیک های نوازندگی ساز تنبک:

تمبک را بطور خوابیده روی پای چپ می نوازند و از هر دو دست در نواختن آن استفاده می کنند. البته باید متذکر شویم نوازندگانی نیز هستند که تمبک را روی پای راست خود قرار می دهند. قدمت این ساز به پیش از اسلام می رسد و جزء قدیمی ترین سازهای ایرانی محسوب می شود.
در نوازندگی ساز تمبک از تکنیک هایی مانند « ریز » « پلنگ » ، « تم » ، « بک » می توان یاد کرد.
تکنیک های نوازندگی ساز تمبک و همچنین جایگاه این ساز در چند دهه اخیر دچار پیشرفت قابل توجهی شده تا حدی که امروزه بعنوان ساز تکنواز و مستقل حضور خود را ثابت کرده و این پیشرفت ها شاید بیش از هرکس دیگر مرهون حمایت ها و زحمات سه تن از اساتید این ساز بنام های: حسین تهرانی، بهمن رجبی، نوید افقه است.
در این میان حسین تهرانی را پدر تمبک می دانند. از نوازندگان برجسته تمبک می توان به حسین تهرانی، جهانگیر ملک، امیر ناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، مرتضی عیان، ناصر فرهنگفر، داریوش زرگری، بهمن رجبی، پژمان حدادی و نوید افقه اشاره کرد.
همچنین بخوانید: آموزش دف در کرج
آموزش تمبک

چندنکته مهم در آموزش تنبک:

  1. در انتخاب استاد تنبک خود دقت کنید و سپس به او اعتماد کنید
  2. حداقل سن آموزش تنبک از 6 سالگی می باشد
  3. اگر در هنگام تمرین، در نواختن حرکتی در تنبک مشکل دارید سعی کنید از استاد خود کمک بگیرید.
  4. اگرمایلید که همزمان با نواختن سازهای مختلف بتوانید به کمک تنبک تان با آنها همراهی کنید، نباید عجله داشته باشید ،چون این کار نیاز به تسلط کامل شما بر تنبک و همچنین قوی شدن ریتم و گوش شما دارد که حداقل 4 تا 6 ماه زمان می برد.
  5. خانمها باید بین بلند کردن ناخن و آموزش تنبک یکی را انتخاب کنند و البته از نظر ما داشتن دستان هنرمند بسیار زیباتر است.
  6. کوبیدن کودکان بر روی میز و سایر لوازم منزل به دلیل حس کنجکاوی و گوش کردن به صداهای مختلف است و دلیل بر استعداد و توانایی آنها در نواختن سازهای کوبه ای نیست!!
  7. فرزندان خود را به اجبار در کلاس تنبک یا هر ساز دیگری ثبت نام نکنید.ممکن است او در زمینه ورزش، یا هر موضوع دیگری موفق تر باشد.
  8. تمبک را می توانید به 2 صورت گوشی و یا با نت آموزش ببینید.تنبک نیز مانند بسیاری از سازهای دیگر دارای نت است ، ولی در مورد سازهای کوبه ای دیگر نت مخصوصی برای یک آهنگ وجود ندارد و ریتمها تقریبا کلی است.

 بهترین اساتید تنبک درکرج

نام بردن از بهترین اساتید تنبک کار دشواری است، چرا که هر کدام از این هنرمندان چیره دست، سبک و شیوه‌ی منحصر به فرد خود را در نواختن و آموزش این ساز ارائه می‌کنند. با این حال، می‌توان به چند تن از برجسته‌ترین اساتید در این زمینه اشاره کرد:

شقایق محمدی:

نوازنده و مدرس نامدار تنبک، با سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های هنری و آموزشی. او به خاطر تکنیک‌های ظریف و خلاقانه‌اش در نوازندگی و همچنین توانایی مثال‌زدنی‌اش در انتقال دانش به شاگردانش شناخته شده است.

استاد فربد یدالهی:

نوازنده و مدرس پیشکسوت تنبک، که از جمله اساتید مسلم این ساز به شمار می‌رود. تسلط او بر ردیف‌های موسیقی ایرانی، همراه با صبر و حوصله‌ی مثال‌زدنی‌اش در تدریس، او را به گزینه‌ای ایده‌آل برای هنرجویان در سطوح مختلف تبدیل کرده است.

استاد مرتضی اعیان:

نوازنده و مدرس صاحب‌نام تنبک، که از جمله پیشگامان در زمینه‌ی آموزش این ساز به شیوه‌ی نوین بوده است. او با ارائه‌ی متدها و روش‌های خلاقانه در تدریس، نقشی اساسی در ارتقای سطح نوازندگی تنبک در ایران ایفا کرده است.

همچنین شما هنرجوی گرامی می توانید زیر نظر اساتیدی با تجربه و متخصص در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، به آموزش تمبک بپردازید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *