انواع ریتم در موسیقی

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد انواع ریتم در موسیقی بپردازیم اگر به دنبال این هستید که در مورد انواع ریتم در موسیقی و همچنین ویژگی ها و اهمیت ریتم موسیقی اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله ما را همراهی کنید. ریتم یکی از عناصر با اهمیت در موسیقی است که سبب می شود آهنگ به جلو حرکت کند استفاده از ریتم است که این امکان را می دهد تا موزیسین های حرفه ای از بقیه موزیسین ها تمیز دیده شود.

تئوری ریتم

ریتم در موسیقی غربی شامل چهار مفهوم می شود:

1- نت ها و ضرب های موسیقی

2- میزان نما و اندازه ها

3- ضرب های قوی و ضعیف

4- میزان دو ضربی و سه ضربی

ریتم در موسیقی به چه معناست؟

ریتم مهم ترین جز موسیقی است و در واقع تصور موسیقی بدون ریتم امکانپذیر نیست در زبان فارسی به ریتم ضرب آهنگ نیز گفته می شود. ریتم در موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که به عنوان جوهر آن در نظر گرفته می شود و در تعریف عام جوشش موسیقی بصورت هماهنگ در زمان می باشد.

در واقع می توان ریتم را هدفی برای موزون کردن موسیقی دانست که حاصل تکرار ضربه های آهنگ می باشد. در صورتی که در یک بازه زمانی یک حرکت پی در پی داشته باشیم ریتم بوجود می آید.

انواع ریتم در موسیقی

ریتم یا وزن موسیقی

کسانی که در زمینه موسیقی صاحب نظر هستند موسیقی را به مانند شعر تشبیه می کنند همانطور که می دانید شعرها وزن مخصوص خود را دارند و موسیقی نیز بدون وزن نمی باشد. ریتم موسیقی در حقیقت همان وزن موسیقی است که آن را گوش نواز می کند. به اعتقاد متخصصان موسیقی، موسیقی را با توجه به وزن می توان به دو بخش تقسیم بندی کرد:

انواع وزن موسیقی یا ریتم

1- موسیقی ضربی:

موسیقی هایی که با نام موسیقی ضربی شناخته می شوند در واقع از وزن برخوردار هستند برای مثال می توان به موسیقی هایی که برای رقص نواخته می شوند اشاره کرد آهنگ های چهار مضراب نیز از این نوع موسیقی هستند و وزن مخصوص خود را دارند.

2- موسیقی بدون ضرب:

موسیقی های بدون ضرب از وزن مشخص و معینی پیروی نمی کنند و نمی توان وزن خاصی را برای آن ها در نظر گرفت برای این نوع موسیقی می توانیم مثال آوازهای سنتی را به کار ببریم که از ریتم خاص پیروی نمی کند.

انواع ریتم در موسیقی
عکس ریتم آهنگ

آشنایی با انواع ریتم اهنگ

انواع ریتم در موسیقی را می توان به دو قسمت دسته بندی کرد انواع ریتم در موسیقی شامل ریتم های ساده و همچنین ریتم های ترکیبی هستند.

1- ریتم ساده:

ریتم ساده در موسیقی خود به سه بخش تقسیم بندی می شود:

ریتم هایی که دو ضربی است و به صورت 1/2؛ 3/2؛ 4/2؛ 8/2 می باشد.

ریتم هایی که سه ضربی است و به صورت 1/3؛ 2/3؛ 4/3؛ 8/3 می باشد.

ریتم هایی که چهار ضربی است و به صورت 1/4، 2/4؛ 3/4؛ 8/4 می باشد.

ضرب (پالس)

ضرب یا همان پالس (Beat, Pulse)، ساده ترین و بنیادی ترین جز تشکیل دهنده ی موسیقی بوده و برای شناختن ریتم نقش پایه و اساسی دارد که همه جانداران به شکلی کاملا طبیعی با این مؤلفه از ریتم آشنا هستند.

2- ریتم های ترکیبی:

یکی دیگر از انواع ریتم در موسیقی است که از ریتم های ساده بدست می آید و روش بدست آمدن ریتم های ترکیبی بدین گونه است که اگر ریتم ساده را ضرب در 3.2 کنیم ریتمی که بدست خواهد آمد ریتم ترکیبی می باشد.

تمپو (سرعت)

اولین قدم برای ایجاد تغییر در الگوی ریتمیک یک قطعه، تغییر در سرعت وقوع پالس ها (تندتر یا کندتر شدن) می باشد. لغت ایتالیایی تمپو Tempo (به معنای سرعت) تعیین کننده ی سرعت ضرب و نواخته شدن ملودی در موسیقی است.

تقسیمات ضرب

ضرب ها، سر ضرب ها، ضدضرب ها و … اجزای مختلف ریتمیک در هر قطعه موسیقی، چارچوب ریتمیک اصلی آن قطعه را بنا کرده و پس از آن، نت و ملودی قطعات را با برندهای متفاوت، بر اساسٍ چارچوب ریتمیک اجرا می کنند.

هر ضرب با تقسیماتی که مبنای آن سیستم “دودویی” است به دو یا چند ضرب با زمان (کشش) مساوی تقسیم می شود و به این شکل به ساختار کامل تری از ریتم دست می یابیم. با تقسیم هر ضرب به چندین ضرب، ریتم به مقوله پویا تری تبدیل می شود که می توان ملودی ها و ترانه ها را به اشکال مختلف بر بستر آن پیاده سازی نمود.

سَنکُپ

اگر تأکید های ریتمیک موسیقی را جابجا کنیم، یا بعبارتی به شکلی “غیر منتظره” تأکید ها را از ضرب های قوی به ضرب های ضعیف منتقل کنیم، “سَنکُپ” ایجاد کرده ایم. سنکپ (Syncopation) به جذابیت ریتم می افزاید و آن را از حالت یکنواختی در می آورد.
ریشه در موسیقی کوبایی دارد اما در موسیقی پاپ امروزی بسیار مرسوم است. شکل امروزی سنکوپ، یک حس رهایی را در ریتم پدید می آورد که باعث می شود موسیقی از حالت ماشینی و ریاضیاتی در آید و به محصولی ملموس تر برای انسان تبدیل شود.

انواع ریتم در موسیقی

نحوه شناسایی انواع ریتم در موسیقی

در ضرب آهنگ هایی که دو ضربی می باشند ضرب اول قوی و ضرب دوم نیز ضعیف می باشد.

در ضرب آهنگ هایی که بصورت سه ضربی می باشند، ضرب اول قوی و ضرب های دو و سوم ضعیف می باشد.

در ضرب آهنگ هایی که بصورت چهار ضربی هستند ضرب اول خیلی قوی، دومی ضعیف و سومی قوی و چهارمی نیز ضعیف است.

انواع ریتم در موسیقی

اجزای ریتم در موسیقی

به طور کلی ریتم دو جز اصلی دارد که یکی ضرب و دیگری نیز میزان نما می باشد. میزان نما مساوی با سه چهارم در نظر گرفته می شود و ضرب ریتم که با نام تمپو هم شناخته می شود دارای عدد صد و بیست و شش می باشد. سه چهارم مشخص کننده این است که در میزان به چه تعداد ضرب باید وجود داشته باشد و تعیین کننده معادل نت هر ضرب نیز خواهد بود. بسیاری از کلماتی که در موسیقی به کار گرفته می شوند به زبان ایتالیایی است. الگرو یکی از این کلمات می باشد که معادل فارسی آن سریع و باشتاب است. زمانی که یک آهنگ در حال نواختن است کاربرد آن به این معنا خواهد بود که ضرب در بازه صد و بیست الی صد و سی و 9 ضرب در یک دقیقه می باشد. به کارگیری این الگو سبب خواهد شد که موسیقی موزون شود و در واقع صداها به زمان منتقل می شود و در مسیر خود رو به جلو حرکت خواهد کرد.

برای یادگیری و آشنایی با انواع ریتم ها در موسیقی می توانید با یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج در ارتباط باشید تا شما را در این مورد راهنمایی نمایند.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *