چهارمضراب تکنیک کاربردی در موسیقی ایرانی

چهارمضراب تکنیک کاربردی در موسیقی ایرانی

چهار مضراب یکی از تکنیک های کاربردی و معروف در عرصه موسیقی است که کاربردهای بسیاری برای ساخت انواع نواها و نغمه ها دارد. یادگیری تکنیک چهار مضراب زمانی آسان است که به یک موسسه موسیقی به نام و معروف مانند بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج مراجعه کنید.

تکنیک چهار مضراب چیست؟

دنیای موسیقی دنیایی پیچیده و فراتر از تصور است که اصطلاحات و تکنیک های بسیاری در بر دارد. یکی از این اصطلاحات نغمه یا گوشه است که از مسائل بنیادین در دنیای موسیقی است و از اولین مباحثی است که برای آموزش موسیقی مورد بحث قرار می گیرد. در بین این مباحث یکی از مباحثی که افراد بسیاری درگیر یادگیری هستند چهار مضراب است. چهار مضراب یک اصطلاح بسیار معروف و شناخته شده در موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی آذربایجانی است که افراد به نام بسیاری موسیقی ها و نواهای شگفت انگیزی با این تکنیک به ثبت رسانده اند. از این آثار می توان به چهارمضراب راست پنجگاه از ایرج بسطامی، چهارمضراب حسین علیزاده و ارشد تهماسبی و قطعه «تمنا» از پرویز مشکاتیان اشاره کرد. قطعه هایی با چهار مضراب تدوین می شوند ریتم مشخص و خاصی را دنبال می کنند. یادگیری و بکارگیری این تکنیک می تواند یکی از سکو های پرتاب در دنیایی موسیقی باشد.

چهارمضراب تکنیک کاربردی در موسیقی ایرانی

چهار مضراب برای چه آلاتی مناسب است؟

همانطور که گفته شده چهار مضراب یک تکنیک سنتی و بسیار قدیمی است که برای نواختن موسیقی ها سنتی ایرانی و اصیل آذربایجانی مورد استفاده قرار می گرفته است. از این ساز های می توان به ساز تار ، ساز سه تار و ساز سنتور اشاره کرد در هر یک از این ساز های تکنیک چهار مضراب به نحو ویژه ای جلوه می کند. این به معنی است که ممکن است تکنیک چهار مضراب بر روی سه تار با تکنیک چهار مضراب روی سنتور متفاوت است. بعد ها این تکنیک وارد عرصه و بعد های دیگری موسیقی شد که امروزه این تکنیک بر روی آلاتی مانند ویولن و کمانچه نیز قابل پیاده است. برای نواختن چهار مضراب بر روی هر یک از این آلات از نشانه های مختلف استفاده می شود تا برای نوازنده قابل درک باشد.

چهارمضراب تکنیک کاربردی در موسیقی ایرانی

کاربرد این تکنیک چهار مضراب

تکنیک چهار مضراب از آن دسته تکنیک هایی است که برای ساختن نت های تکراری در موسیقی ایرانی بسیار کاربرد دارد. البته پیچیدگی و یا سادگی ساخت نت ها با این تکنیک به شخص نوازنده و میزان مهارت آن بستگی دارد. نوازنده ای که از این تکنیک برای نواختن نغمه ای خاص بهره می گیرد یک الگوی خاص و منظم را برای بار ها تکرار می کند. برخی ها بر این باورند که این تکنیک زمانی خود را نشان می دهد که با یکی از ساز های کوبه ای همراه باشد چرا که از یکنواختی جلوگیری می کند. برخی دیگر از نوازنده ها این تکنیک را راهی برای نشان دادن مهارت نوازنده و استراحت دادن به خواننده تلقی می کنند.

چهارمضراب تکنیک کاربردی در موسیقی ایرانی

مدت زمان آموزش چهار مضراب

افرادی که نوازنده آلات موسیقی مانند تار، سنتور، سه تار و ساز های کمانه ای هستند علاقه بسیاری به یادگیری تکنیک کاربردی چهار مضراب دارند. یادگیری چهار مضراب به سه عامل اصلی بستگی دارد. اولین مورد انتخاب آموزشگاه موسیقی به نام، معتبر است که از استادان و نوازندگان حرفه ای و متخصص برای آموزش استفاده می کند. عدم توجه به این گزینه می تواند مراحل فراگیری شما را به تعویق بیندازد. نکته دوم و سوم به خود شخص بستگی دارد. مسئله دوم این است که شخص تا چه اندازه با موسیقی و دنیای موسیقی آشنایی داشته باشد. افرادی که با این حرفه آشنایی دارند به راحتی می توانند این تکنیک را یاد بگیرند. سومین مورد استعداد شخص هنرجو از بابت فراگیری هنر است. افرادی که استعداد خاصی در فراگیری موسیقی دارند می توانند در مدت زمان کمی به این تکنیک تسلط یابند.

چهارمضراب تکنیک کاربردی در موسیقی ایرانی

آموزش چهار مضراب با آموزشگاه موسیقی سازنو

آموزشگاه موسیقی سازنو بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج است که یکی از موسسه های حرفه ای و تخصصی در زمینه ی آموزش موسیقی به شمار می آید. این آموزشگاه یک سیستم مدیریتی قوی برای ثبت نام و برگزاری های کلاس ها دارد و از بهترین اساتید جهت آموزش بهره می گیرد. این موسسه کلاس ها تخصصی ویژه ای برای آموزش انواع ساز های برگزار می کند و آماده ی آموزش انواع تکنیک ها برای هنرجویان عزیز است که از این تکنیک ها کی توان به چهار مضراب اشاره کرد. برای یاد گیری این تکنیک می توانید به آموزشگاه موسیقی سازنو مراجعه کرده و در کمترین زمان ممکن به این تکنیک تسلط پیدا کنید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *