تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

همواره یکی از دغدغه های ذهنی والدین، آموختن مهارت های مختلف در سنین کودکی به فرزندانشان می باشد. با مهارت های گوناگون، می توان آینده ی روشن تری برای کودکان انتظار داشت.

یکی از مسائلی که می تواند هوش و قدرت ذهنی و حرکتی کودکان را افزایش و تحت تاثیر قرار دهد، آموزش موسیقی می باشد.

آموزشگاه موسیقی سازنو، بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج می باشد که کلاس های موسیقیایی فراوانی برای تمام سنین را در اختیار می گذارد. از انواع این آموزش ها می توان به آموزش ارف (موسیقی کودک)، آموزش سنتور، آموزش سازهای کوبه، آموزش پیانو و گیتار و تمام انواع سازها اشاره کرد.
برای اطلاع از کلاس های آموزشی با مشاوران ما در سازنو در تماس باشید.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با آموزش ارف و موسیقی کودک آشنا سازیم:

آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندی شاد و باهوش است. از این رو همواره سعی می کنند تا فرزندان خود را به کلاس های متفاوتی بفرستند و هزینه های زیادی را متحمل شوند. اما اگر از تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان آگاه شوند، دیگر نگرانی در خصوص هوش و شاد بودن افراد نخواهد داشت.

اگر با تاثیرات موسیقی بر کودک خود آشنا شوید شاهد معجزه ی آن بر رشد روح و مهارت های فردی و اجتماعی وی خواهید بود.

تحقیقات نشان میدهد کودکانی که برای یادگیری موسیقی اقدام میکنند، مهارت ها و توانایی های زیادی در تمام زمینه ها در برابر دیگر کودکان و هم سن و سال های خود خواهند داشت و هم چنین در مهارت خواندن و ریاضیات نسبت به همسالان خود باهوش تر و توانمندتر هستند.

موسیقی باعث می شود تا عقل، احساس و جسم کودک که سه بخش مهم از وجود اوست را درگیر کند.

اثر موسیقی بر کودکان

- افزایش هوش با یادگیری موسیقی از سنین پایین

کودکانی که پیش از سن ۷ سالگی برای یادگیری موسیقی اقدام کرده باشند و موسیقی را آغاز می کنند در همان سن و حتی در آینده و در سنین بزرگسالی هوش بالاتری خواهند داشت.

در اکثر مواقع کودک از لحاظ ذهنی و به صورت بالفطره می تواند برای نوازندگی اقدام کند و آمادگی شروع تمارین موسیقیایی را خواهند داشت. اما این موضوع سبب نمی شود تا بتواند از لحاظ فیزیکی نیز قابلیت و توانایی را داشته باشد تا به نواختن موسیقی بپردازد.
برای شروع یادگیری بسته به نوع ساز سنین متفاوتی پیشنهاد می شود، اما به صورت کلی گفته می شود بهترین سن جهت آغاز یادگیری بین ۳ تا ۶ سالگی است.

- تقویت مهارت ها

موسیقی با تحریک تمام حواس زندگی کودک را متاثر می سازد و منجر به افزایش مهارت های او می شود.

- بالارفتن اعتماد به نفس

با این که موسیقی حس هیجان را برانگیخته می کند اما در عین حال آرامش بخش نیز هست.

موسیقی کودکان اغلب دارای نکات آموزنده بوده و متناسب با آنان طراحی شده برای مثال وقتی به صورت دسته جمعی در مهد کودک با هم آواز می خوانند حس موفقیت و شادابی را در آنان القا کرده و منجر به احساس رضایت و خرسندی از خود می شود واعتماد به نفسشان را بالا میبرد.

در عین حال توانایی نواختن یک ساز و یافتن فرصتی برای هنرنمایی باعث می شود تا کودک به توانایی های خودش باور پیدا کند و این امر اعتماد به نفس خوبی را در وی به وجود می آورد و می تواند آینده ی روشن تر و بهتری را برایش رقم بزند.

- تقویت روابط اجتماعی

بسیاری از فعالیت های موسیقیایی باید به صورت گروهی انجام شود.

وقتی کودک در یک گروه و به صورت دسته جمعی فعالیتی را انجام میدهد مهارت های جمعی را یاد می گیرد و می آموزد که برای دستیابی به نتایج مطلوب باید با دیگر اعضای گروه هماهنگ باشد و هم چنین لذت کار گروهی را می چشد.

همین مسئله سبب تقویت مهارت های دوست یابی و روابط اجتماعی وی در آینده خواهد شد.

- موسیقی و سرعت یادگیری

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه منجر به آرامش روانی و آسودگی خاطر میگردد و در هر سنی سبب می شود تا دقت و تمرکز فرد در کارها افزایش یابد. این موضوع نیز به این دلیل است که کودک می بایست در زمان تمرین موسیقی و نواختن آن تمرکز داشته باشد. این مسئله که یادگیری موسیقی از کودکی منجر به تقویت تمرکز وی شده باعث می شود که سرعت یادگیری او نسبت به همسالانش که هوش و آی کیو یکسانی دارند بیشتر باشد. هم چنین این افراد دایره لغات وسیعتری دارند.

- رشد خلاقیت با موسیقی

هدف از آموزش موسیقی فقط خود موسیقی نیست علاوه بر مزایای یاد شده در بالا می توان به افزایش خلاقیت در کودک اشاره کرد.

ذهن کودکان سرشار از خلاقیت است و می بینیم چطور با ذهن خلاقش بازی هایش را می سازد. برای بروز این مهارت نیازمند ابزار مناسب است شاید هنر و موسیقی از جمله بهترین ابزارها جهت شکوفایی ذهن خلاق کودک باشد.

در کنار موسیقی باید خلاقیت داشت و با دقت نت ها را در کنار هم نوشت بنا براین می توان گفت موسیقی راه را برای بروز خلاقیتش باز می کند و به پرورش وی کمک شایانی می کند.