مدت زمان یادگیری پیانو

مدت زمان یادگیری پیانو 3

پیانو یکی از پرطرفدارترین سازهایی است که می‌توان گفت بیشتر اشخاص به نواختن آن علاقه دارند. این ساز در اکثر سبک‌های موسیقی نقش ویژه‌ای داشته و توانسته به خوبی جای باز کند، همچنین این ساز همیشه جلوه بسیار زیبا و خاصی به موسیقی می دهد. یادگیری پیانو یکی از دغدغه‌های فکری اکثر علاقه‌مندان به آن است. در این مقاله قصد داریم به مدت زمان یادگیری نواختن پیانو بپردازیم.

برای یادگیری هرچه با کیفیت‌تر پیانو، نیاز است چند معیار اصلی در نظر گرفته شده و بعضی مراحل طی شود. البته در ابتدای مسیر، هدف خود را از یادگیری پیانو برای خود مشخص کرده و نسبت به آن، در مراحلی که در آموزش طی می کنید به اهداف خود متعهد باشید. آیا هدف از یادگیری پیانو، پر کردن اوقات اضافه‌تان است؟ یا می‌خواهید به صورت پیشرفته این هنر را ادامه دهید؟

نت خوانی

برای یادگیری تمام آلات موسیقی به ویژه پیانو، شما نیازمند یادگیری هر چه بهتر نت‌ ها و کشب مهارت در نت خوانی و وزن‌خوانی هستید. به طور کلی 52 نت برای یادگیری نواختن پیانو لازم است و که هنرجو به تدریج و با تمرین و ممارست در یادگیری آن ها معمولا در عرض 6 ماه به تسلط کامل روی نت ها و نت‌خوانی می رسد. اما این زمان می تواند در صورت کم کاری و عدم مداومت هنرجویان در یادگیری تا 2 سال و حتی بیشتر هم به طول بیانجامد.

تمرین روزانه پیانو

برای یادگیری هر حرفه‌ای قطعا نیاز به تمرین روزانه آن است. اگر برای شروع روزانه 1 ساعت برای تمرین پیانو وقت گذاشته شود، ماهیانه 30 ساعت تمرین خواهد شد که روند رو به رشد متعادل و معمولی را تا یک سال اول براس هنجویان خواهد داشت. بعد از یک سال، هرچه بیشتر به عدد 300 ساعت تمرین در پیانو نزدیک شویم، به نوازندگی حرفه‌ای نزدیک‌تر شده و زودتر به آن دست می یابیم.

مدت زمان یادگیری پیانو

همچنین بخوانید: بهترین سن شروع یادگیری پیانو

امروزه خوشبختانه با افزایش تعداد کتب و ویدئوهای آموزشی در یوتیوب و دیگر سایت های مشابه، در کنار کلاس های آموزشی خود، می تواند کیفیت نوازندگی خود را هرچه بیشتر ارتقا داده و از مسیر آموزشی خود بیشتر لذت ببرد. لازم است که یک فرد علاقه‌مند به پیانو حتی در صورتی که جلسه و کلاس تعطیل باشد، از تمرینات خود سر باز نزده و وقفه ایجاد نکند. قطعا افراد، نتیجه سخت‌کوشی خود را در یادگیری موسیقی به ویژه پیانو خواهند دید.

مدت زمان یادگیری پیانو 4

نقش استاد در یادگیری پیانو

ضمن اهمیت بالای اراده و علاقه‌ هنرجو، متد آموزشی متناسب به هر هنرجو، کیفیت آموزش، روانشناسی استاد، منش و رفتار او نیز می‌تواند مسئله مهمی در آموزش پیانو باشد. استادان پیانو باید ضمن خِبره بودن در نواختن پیانو و داشتن تخصص تدریس این حوزه، باید برخی رفتارها و برخوردهای حرفه‌ای متناسب با کلاس های آموزشی را داشته باشند که می‌تواند باعث پیشرفت هنرجو شود. اساتید پیانو باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • انگیزه‌ی آموزش بالایی داشته باشد و قادر به انتقال انرژی مثبت به هنرجویان خود باشد.
  • در پیشرفت و انتقال هرچه بیشتر حرفه و تخصص خود به هنرجویان توانا باشد.
  • بتوانید به راحتی با او صحبت کرده و سوالات و ابهامات شما را به خوبی حل کند.
  • از موفقیت های هرچند کوچک شما در آموزش خوشحال شده و تشویق کند.
  • نقاط ضعف نوازندگی شما را به درستی تشخیص داده و راه حل مناسب رای شما طراحی کند.

اشتباهات رایج و بزرگ یادگیری پیانو نوازی

برای رسیدن به سطح تخصص و مهارت مورد نظرتان در نواختن پیانو، هیچ‌گاه نباید عجله کنید. چرا که می‌تواند حتی باعث کند شدن یادگیری شما و ایجاد وقفه در مسیر آموزشی و یا حتی منجر به یادگیری غلط‌ شود. طبق برنامه و هدف خود پیش‌روی کنید و همیشه سوالاتتان را از استاد خود بپرسید. از برخی از اشتباهات رایج افراد مختلف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرین ناپیوسته: مهم‌ترین اصل یادگیری نواختن پیانو، تمرین پیوسته یک ساعتاست. شما اگر یک ماه روزانه 1 تمرین کنید، بهتر از آن است که هر هفته فقط یک روز 10 ساعت تمرین داشته و باشید. همیشه پیوستگی تمرین‌های خود را حفظ کنید.
  • نواختن بسیار سریع: هیچ عجله‌ای در نواختن پیانو و قطعات نداشته باشید. طبق ریتم جلو رفته و از آن سبقت نگیرید.
  • عجله در یادگیری نواختن پیانو: بزرگ‌ترین مشکل هنرجویان موسیقی، عجله برای نواختن و خودنمایی است.

هنرجویان باید متوجه شوند که یادگیری یک آلت موسیقی مثل تمام حرفه‌های دیگر نیاز به صرف زمان و اراده دارد و نمی‌توان در ماه‌های اول یادگیری به نواختن پرداخت.

برای یادگیری پیانو در کنار اساتید مجرب میتوانید به صفحه آموزش پیانو مراجعه کنید

مدت زمان یادگیری پیانو 5

همچنین بخوانید: آموزش ساز پیانو

به صورت کلی با در نظر گرفتن تمام معیارها، یادگیری پیانو چه مدت طول میکشه

با در نظر گرفتن معیارها می‌توان یادگیری پیانو نوازی را با اهداف و مدت زمان‌های زیر دسته بندی کرد:

  1. اجرای قطعات پیانو در حد پایه: 2 الی 6 سال
  2. اجرای قطعات پیانو در حد متوسط: 2 الی 10 سال
  3. اجرای قطعات پیانو در حد پیشرفته 10 الی 15 سال
  4. اجرای قطعات پیانو برای موسیقی معمول و پاپ: 2 الی 5 سال

البته موارد گفته شده برای تمام افراد یکسان نیست و قطعا سطح یادگیری و شرایط هنرجویان مختلف، تفاوت‌هایی دارد.به صورت کلی با در نظر گرفتن تمام معیارها، مدت زمان یادگیری پیانو چقدر است؟

با در نظر گرفتن معیارها می‌توان یادگیری پیانو نوازی را با اهداف و مدت زمان‌های زیر دسته بندی کرد:

  • اجرای قطعات پیانو در حد پایه: 2 الی 6 سال
  • اجرای قطعات پیانو در حد متوسط: 2 الی 10 سال
  • اجرای قطعات پیانو در حد پیشرفته 10 الی 15 سال
  • اجرای قطعات پیانو برای موسیقی معمول و پاپ: 2 الی 5 سال

البته موارد گفته شده برای تمام افراد یکسان نیست و قطعا سطح یادگیری و شرایط هنرجویان مختلف، تفاوت‌هایی دارد. شما عزیزان می‌توانید جهت یادگیری پیانو در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج با همکاران ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید.


همچنین بخوانید: راهنمای خرید پیانو

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

2 پاسخ

  1. می‌خوام نظر خودمو با دوستان در رابطه آموزش ساز پیانو در آموزشگاه ساز نو بدم . من الان چند ماهه دارم تمرین می‌کنم خلی از پیشرفتم رازم ممنون از استاد حرفه ای صبورم و باز هم تشکر میکنم از آموزشگاه ساز نو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *