آموزش تار در کرج

شما اینجا هستید:

آموزش تار

تار یکی از برجسته ترین و شاخص ترین سازهای موسیقی ایرانی است.

تار از حدود دویست سال پیش پیدایش آن تخمین زده شده و به علت بزرگی حجم کاسه ها و پوستی که روی آن کاسه ها کشیده شده دارای صدای پر طنین، حجیم و گرمی است. چوب کاسه تار معمولاً از چوب درخت توت و یا گردو است که البته استفاده از چوب درخت توت رایج تر است.

علت انتخاب این دو چوب برای ساخت تار مقاومت آنها در طی سالیان دراز است. اگرچه چوب گردو مقاوم تر و مهتر است ولی بعلت خوش صدا بودن چوب توت غالباً تار را از این چوب می سازند.

 

صدای تار یکی از دلنواز ترین ساز های سنتی ایرانی به شمار می رود که تاریخچه کهن و زیبای را خلق کرده است در یرنمونه ای از نوای ساز تار را با هم میشنویم.

ابعاد و اندازه های ساخت تار تقریباً یکسان است ولی اگر الگوی مشخصی را در نظر بگیریم برای مثال یحیی آنوقت ابعاد دقیق تری را می توان ارائه داد. برای مثال اندازه دهانه کاسه در تارهایی که با الگوی یحیی ساخته می شوند تقریباً ۲۵ سانتی متر و ابعاد دهانه کاسه در تارهایی که با الگوی هامبارسون ساخته می شوند تقریبا ۲۸ سانتی متر است. به همین ترتیب بقیه ابعاد نیز در دسترس است.
از دویست سال پیش که این ساز سحرآمیز و جادویی پا یه عرصه ظهور گذاشت تار سازان و تارنوازان برجسته بسیاری را به خود دیده از مهمترین تارسازان می توان به یحیی، جعفر، ملکم، فرج ا…، عباس، شاهرخ و از تارسازان جدید: فرهمند، پوریا، جزایری، عزیزی و … اشاره کرد.

بعد از بررسی مبحث تار سازی به سراغ بحث آموزش در تار می رویم.

کاملترین و دقیق ترین مجموعه آموزشی در میان سازهای ایرانی از آن تار است.

چرا که محبوبیت این ساز در طول سالیان درمیان مردم باعث پدید آمدن تعداد کثیری تراز اول شده که هرکدام به سهم خود تأثیر بسزایی در روند آموزشی و اجرایی این ساز گذاشته اند.

از میان نوازندگان مهم تار می توان به : آقاحسین قلی، عبدالحسین شهبازی، علی اکبر خان شهبازی، درویش خان، مرتضی نی داوود، موسی معروفی، لطف ا… مجد، غلامحسین بیگجه خانی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، هوشمند ظریف، فریدون حافظی، اسدا… حجازی، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش طلایی، محسن نفر، داروش پیرنیاکان و … اشاره کرد.

تقریباً تمامی ردیف ها و دستگاه های موسیقی ایرانی دارای مجموعه آموزشی مشخصی برای تار هستند، مانند ردیف میرزاعبدا… ، ردیف آقا حسین قلی، مرتضی نی داوود، موسی معروفی و هوشنگ ظریف و چند تن در امر اجرا فعالیت قوی تری داشته اند از جمله جلیل شهناز و محمدرضا لطفی.

ولی آنچه فهم است اینکه تمامی اشخاص یاد شده و دیگر نوازندگان با فعالیت بالای هنری خود تأثیر مهم و بسزایی در معرفی و زنده نگه داشتن تکنیک های تارنوازی داشته اند.

تدریس تار در آموزشگاه موسیقی سازنو:

ر بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، نوازندگان تار برجسته ای مشغول امر تدریس و آموزش این ساز به علاقمندان هستند که از آن میان می توان به فعالیت خانم سارا رضازاده بعنوان یکی از مدرسین توانمند تار در مجموعه آموزشی سازنو واقع در عظیمیه کرج اشاره کرد. این مجموعه آموزشی با در بر داشتن مدرسین توانمند و متخصص یکی از قوی ترین مراکز آموزشی موسیقی در کرج بشمار می آیند.

برای اطلاع از کلاس های تار به این صفحه مراجعه کنید.

 

نمونه فیلم آموزشی