شما اینجا هستید:
در این مقاله قصد درایم تا به معرفی آموزش ویولن در کرج بپردازیم، بسیاری از افراد در صدد یادگیری سازهای موسیقی هستند به همین جهت آشنایی با ساز ویولن قبل از آموزش می تواند برای شما مفید باشد. همچنین پس از پایان این مقاله جهت کسب اطلاعات در زمینه آموزش ویولن در کرج می توانید با همکاران ما در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج از طریق صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید.
ویولن ساز زهی و آرشهای است. این ساز کوچکترین عضو سازهای زهی-آرشهای است.
برای نواختن معمولاً روی شانه چپ قرار میگیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته میشود.
فرکانس کوک ویولن از زیر به بم به ترتیب: می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).
اصوات سیمهای مجاور نسبت بهیکدیگر فاصله پنجم درست را تشکیل میدهند. در این وسعت صدا ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک و کوچکتر از آن را اجرا نماید.
تاریخچه ویولن در اروپا به قرن ۹ میلادی باز میگردد. بسیاری معتقدند که ویولن نمونه تکمیل شده ساز رباب است. رباب سازی است که بعدها وقتی به اروپا آورده شد و تغییراتی در آن بهوجود آمد به نام ربک در اروپا شهرت گرفت. برخی بر این باورند که ساز ویلن متعلق به یک امپراطوری هند در حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد بوده است و برخی دیگر ریشه آن را در آفریقا و حتی کشورهای عربی میدانند.
فرمهای اولیه دارای سوراخی بودند که بر روی ساز قرار داشت اما بعدها این سوراخ از بدنه سازها حذف شدند و این ساز با چهار سیم سرآغاز ساز ویلن تکامل یافته در سالهای آینده شد. در اروپا از قرن ۱۱ به بعد ساز ویلن به صورت تکامل یافته دیده میشود.
از اولین بهترین سازنده ویولن میتوان به گاسپارو برتولونی ایتالیایی نام برد، که در برخی موارد وی را مخترع این ساز میدانند. از شاگردان مشهور گاسپارو برتولونی آندره آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویولن در سطح جهان یعنی آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را پرورش داد. تا کنون کسی در جهان پیدا نشده که نه تنها بتواند هنر او را تکمیل نماید بلکه قادر نبوده ویولنی بسازد که از حیث زیبایی و صوت بتواند با ویولنهای آنتونیو استرادیواریوس برابری نماید.
تاکنون بیش از سه سده از اختراع اولین نمونه ویولن توسط گاسپارو برتولونی میگذرد و در این مدت با وجودی که کشفیات جدیدی در علوم فیزیک و شیمی نمودهاند نه تنها نتوانستهاند در ساختمان ویولن تغییری بدهند بلکه از رموز کار سازندگان قدیم نیز چیزی درک نکردهاند.
وصف شخصیت، جنس صدایی و پاسخ سیم ها به واسطه صفت ها و اصطلاحات توصیفی بیان میشود و به گونه ای دریافت شخصی است.
با این وجود برخی خواص صدایی سیم زه عبارت اند از: صدای پر طنین، نافذ، صادق و گرم با فرکانس های فرعی ساده (simple overtones)، پاسخ دهی محدودتر و کشش بالاتر (نسبت به سیم های مرکب مصنوعی). در اجرای اصیل آثار باروک معمولاً از سیم زه (و همچنین ویلن باروک) استفاده می شود.
از مشکلات سیم های زه میتوان به مواردی مختصر اشاره کرد: 1- سیم زه نو برای دست یابی به کوک ثابت، به زمان زیادی نیاز دارد. 2- در اثر تغییر دما یا رطوبت هوای محیط واکنش سریع دارد، که نتیجه آن نوسان دایمی در کوک ساز است. 3- این سیم ها از روده(بافت بیولوژیکی) تشکیل شده اند و با گذر زمان رطوبت و چربی طبیعی موجود در خود را رفته رفته از دست می دهد. که بایستی این فقدان را با روغن مخصوص سیم های زه جبران کرد.
نقش این ساز چه در ارکستر بزرگ چه به طور جمعی و انفرادی بسیار پر اهمیت است. وجهه جهانی ویولن را میتوان در سازگاری آن با فرهنگهای مختلف و حضور این ساز در موسیقی ملل مختلف دید.
محل قرار گرفتن ویلن بر روی سطح شانه و در نزدیکی گردن نوازندهاست.
نوازنده ویولن با قرار دادن انگشتان دست چپ و فشار و جابجایی انگشتان، طول سیمها را تغییر میدهد که باعث ایجاد نتهای متفاوت میگردد. ویولن پرده بندی ندارد و نوازنده در اثر آموزش و تربیت شنوایی قادر به تشخیص نتهای مختلف میگردد. درباره نوازندگان مبتدی گاهی، ویولن توسط نوارهای چسبی نازک، پرده بندی میگردد که با یادگیری فراگیر، برداشته میشود.
مانند بسیاری از سازهای موسیقی کلاسیک ویولن نیز برای موسیقی محلی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. در اواخر دورهرنسانس بهبود فراوانی در شدت صدا، چابکی ساز و رنگ صدای ویولن بویژه در ایتالیا ایجاد شد، تا جایی که نه تنها در موسیقی کلاسیک بلکه در موسیقیهای محلی نیز بسیار مورد توجه نوازندگان قرار گرفت.
در موسیقیشناسی قومی، ویولن بصورت گسترده در اروپا، آسیا و آمریکا مشاهده شده است.
آموزش موسیقی ویولن یکی از زیباترین و کاملترین آموزشهای موسیقی است. اگرچه ساز ویولن به نظر یک ساز کوچک ممکن است، اما بدون شک یکی از تأثیرگذارترین سازهای تاریخ موسیقی بوده است و قطعات بیشماری برای این ساز، بخش سولو و گروهی و همچنین با ارکستر نوشته شدهاند. نقش ویولن در ارکستر بزرگ و همچنین در اجراهای گروهی و انفرادی بسیار اهمیت دارد.
ویولن یک ساز زهی و آرشهای است. این ساز کوچکترین عضو خانواده سازهای زهی-آرشهای است و اصالت آن به کشور ایتالیا بازمیگردد.
صداهای سیمهای ساز ویولن نسبت به یکدیگر فواصل پنجم صحیح را تشکیل میدهند.
در این وسعت صدا، ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک و حتی کوچکتر از آن را نیز اجرا کند. از مشهورترین نوازندگان این ساز میتوان به آنتونیو ویوالدی و نیکولو پاگانینی، آهنگساز و نوازنده معروف ایتالیایی، اشاره کرد.
ویولن های ارکستر دو قسمت اند: ویولن اول ها و ویولن دوم ها.
ویولن مانند دیگر سازهای این خانواده اصولا با آرشه نواخته می شوند، اما مانند هارپ می توان با انگشت نیز از سیم ها صدا در آورد.
نوازنده با کم و زیاد کردن طول سیم از طریق انگشت گذاری دست چپ روی سیم ها زیر و بم صدا را تعیین کرده و نت های موسیقی را اجرا می نماید.
همچنین از طریق دور و نزدیک کردن آرشه به خرک، استفاده از سوردین (صدا خفه کن) و خفه کردن ارتعاشات سیم و تکنیک های آرشه کشی متنوع می توان جلوه های صوتی متنوعی ایجاد کرد.
ویولن در حدود سال ۱۵۵۰ از ویولن ابتدایی به نام “رِبِک” متعلق به قرون وسطی و یک نوع “لیر” که نوازنده هنگام اجرا دسته ی آن را روی شانه قرار می دهد، ابداع گردید.
هرچند جزییات در تغییر و تحول دارای تغییراتی می باشند، به هرحال ویولن اولیه دارای چهار سیم، گوشی های افقی، کمربند و سوراخ های صدا به شکل (f) که در مدت ۴۰۰ سال کمی تغییر کرده است.
شروع ساخت ویولن به قرن ۱۶ میلادی در ایتالیا مربوط می شود. و بعدها توسط سازندگانی چون “استرادیواریوس” و “گارنری” رشد و تکامل پیدا کرد.
در قرن ۱۸ نیز مصنفین ویولونیست مانند “ویوالدی” و “تارتینی” حوزه ی تکنیک نوازندگی را توسعه دادند و به علاوه پیشرفت و تکامل آرشه و همچنین تغییرات در مکانیزم ساز برای افزایش حجم و رنگ صوتی در قرن ۱۹ میلادی بر امکانات این ساز فراگیر و جامع افزوده شد.
درزیر صدای دلنشین ویولن باهم خواهیم شنید.
مسئله ی حیاتی در مورد آموزش ویولن آگاهی معلم از پروسه ی آموزش این ساز است.
آموزش متناسب با هر شخص در هر شرایط محیطی مستلزم داشتن آگاهی کامل از دانش مکانیک ساز، برخورداری از دانش عمومی موسیقی و رپرتوار اجرای این ساز، توانایی های فنی شخصی روی ساز و قدرت مدیریتی و روانکاوانه در تدریس است.
قطعا هیچ معلمی یافت نمی شود که در تمامی این المان ها در بالاترین درجه ی خود قرار داشته باشد ولی به طور حتم ضعف معلم در هر کدام از این المان ها کیفیت و سرعت آموزش را در پروسه ی آموزش با اختلال مواجه خواهد کرد.
بهترین معلمان ویولن برای کودکان و یا هنرآموزان مبتدی اکول نوازندگی صحیح مانند قرار گرفتن صحیح بدن، جایگاه صحیح دو دست روی ساز را در ابتدا آموزش داده و تاکید می کنند تا نوازنده بتواند با کمترین انقباض و تنش در عضلات، بیشترین بازدهی در تولید صدای سالم و ایده آل، سیلان و آزادی در حرکت داشته باشد.
از طرفی توانایی برقراری ارتباط در آنها می تواند به خوبی در کودکان و هنرآموزان تازه کار انگیزه، علاقه و تلاش ایجاد کند. از معروف ترین معلمان تاریخ در مقوله ی آموزش ویولن می توان به شینیچی سوزوکی اشاره کرد.
آموزشگاه موسیقی سازنو از مبتدی تا حرفه ای و در تمامی مقاطع موسیقی هنرجو میپزیرد.شما می توانید برای ثبت نام در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج با کارشناسان ما در تماس باشید.
در فرآیند یادگیری ساز ویولن، ضرورت استفاده از آرشه کشی صحیح و انگشتگذاری دقیق، به همراه زمان و عشق پایدار، وجود دارد. این مسئله بخشی از مسئولیت هنرجو و بخش دیگر آن به عهده استاد قرار دارد. باید توجه داشت که یک استاد خوب در آموزشگاه نسبت به یک استاد متوسط در منزل برتری دارد.
در مجموعه آموزشی “سازنو”، با تجربههای چندین ساله در آموزش و برگزاری کارگاهها، و همچنین با همکاری اساتید با تجربه، متعهد و متخصص، در کنار شما هنردوستان و علاقهمندان به یادگیری ویولن خواهیم بود.
اساتید ما همراه شما در انتخاب ساز مناسب و وسایل ضروری آن هستند و از راهنماییهای خود در این زمینه شما را محروم نخواهند کرد. در طول این دوره، آرشه کشی و انگشتگذاری صحیح را خواهید آموخت تا روز به روز بهتر و بیشتر پیشرفت کنید.
علاوه بر نوازندگی، در این دوره نیز تئوریهای موسیقی ویولون را با درجهبندی صحیح و از سطح آسان به سخت خواهید یادگرفت. با توجه به پیشرفت شما، همراه با استاد خود، قطعات زیبا و ساده را نیز خواهید یادگرفت تا بهتر و بیشتر با فضای موسیقی آشنا شده و لذت بیشتری ببرید.
معرفی استادان ویولن و آشنایی با زندگی و آثارشان نیز از جمله نکات مهمی است که در طول آموزش از آن بهره خواهید برد. همچنین، ما به اعتقاد داریم که در گروه نوازی، همنوازی نوآموزان بسیار موثر است و زمانی که آنها در تمرینات خود غرق شده و از آن لذت میبرند، پیشرفت قابل ملاحظهای خواهند داشت.
با همین هدف، آموزشگاه “سازنو” در زمانهای برنامهریزی شده، فرصت اجرا در جمع و همنوازی را در اختیار هنرجویان قرار میدهد تا تجربه نواختن در گروه، آنها را هر چه بیشتر در فضای موسیقی و لذت بردن از آن غرق کند.
©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن