آموزش پیانو در کرج

شما اینجا هستید:

آموزش پیانو :

در دویست سال گذشته بیش از هر سازی، برای پیانو آثار برجسته ساخته شده است.این ساز دارای هشتاد و هشت شستی می باشد و نوازنده می تواند با هردو دست خود به اجرای ملودی بپردازد.

از آنجاییکه این ساز صدایی متشکل از هفت اکتاو را می تواند تولید کند به لحاظ گستره صوتی کامل ترین ساز محسوب می شود. از نظر دینامیکی (دینامیک به معنی شدت و ضعف تولید صدا در هر سازی است).

پیانو می تواند ضعیف ترین دینامیک (در حد نجوا) تا قوی ترین و کوبنده ترین اصوات را تولید کند.

اصطلاح پیانو

اصطلاحاً در موسیقی به صدای ضعیف ” پیانو” و به صدای قوی ” فورته ” گفته می شود، و نام کامل ساز پیانو در اصل واژه ی “پیانو فورته ” بوده که بعدها به مرور زمان فقط “کلمه” پیانو را به این ساز نسبت داده اند و فورته در گذر زمان سالیان حذف شده است

مشخصه ها و ویژگی های فیزیکی پیانو

صدای پیانو از طریق ضربه چکش به سیم ها تولید می شود بنابراین هرچقدر شستی را محکم تر فشار دهیم چکش با شدت بیشتر و هرچه آرام تر فشار دهیم چکش با آرامی بیشتری سیم را مرتعش می کند.

پیانو سه پدال خود دارد:

 ۱٫ مهمترین پدال پیانو نامش پدال نگه دارنده صدا است و در سمت راست قرار دارد. نگه داشتن این پدال باعث می شود حتی زمانی که شستی را رها کرده ایم نیز صدایی که از قبل تولید شده باقی بماند.

۲٫ پدالی که در سمت چپ قرار دارد نامش پدال تک سیم است که به آن پدال ملایم نیز گفته می شود، این پدال صداها را هموار و همسان می کند و شدت و ضعف صداها را کم می کند.

۳٫ پدال وسطی که البته اغلب پیانوهای دیواری این پدال را ندارند پدالی است که باعث می شود از فرورفتن و درهم آمیختگی صداها جلوگیری کند.

پیانو در سال ۱۷۰۰ میلادی ابداع شد در دهه ۱۷۸۰ میلادی رواج پیدا کرد و امروزه پیانو یکی از پرطرفدارترین سازها در میان عموم مردم دنیا است. و بصورت تک نواز و یا در هم نوازی مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش پیانو چگونه است؟

آیا نواختن پیانو سخت است؟ در کل نواختن هیچ سازی آسان نیست ولی میتوان گفت نواختن پیانو در ابتدا نسبت به بقیه سازها راحت تر است ولی به مرور سخت می شود. و آموزش پیانو را از هر سنی می توان شروع کرد و هیچوقت برای یادگیری ساز پیانو دیر نیست.

ولی قبل از فراگیری پیانو برای کودکان لازم است که دوره موسیقی آموزش ارف را گذرانده باشند.

بزرگسالان نیز باید در طول دوره آموزش پیانو حتما موسیقی گوش دهند چون اصل کار یادگیری پیانو شنیدن است. تا بتوانند درک بهتری از آموزش در کلاس پیانو داشته باشند.

در آموزش پیانو چالشی که شاید وجود داشته باشد هماهنگی دست راست و چپ است و این یک پله بزرگ برای هنرجو می باشد.

متدهای آموزش پیانو چیست و در آموزشگاه موسیقی سازنو از چه متدی استفاده می شود؟

بستگی به رده سنی هنرجو دارد. براى کودکان از نت خوانی شروع می شود. امروزه متدهایی که بیشتر تدریس میشوند کاری به نت خوانی ندارد و با شناخت کلیدها آموزش پیانو انجام می شود.

متدهای مختلف بیشتر بر اساس کتاب ها جلو می روند.

برای مثال:

– کتاب بلابارکوک که اثر و متد یک آهنگساز مجارستانی است.

– کتابهای آلفرد که یک متد آمریکایی است که این کتاب هم به نوبه ی خود نت محور است.

– متد روس که شامل دو کتاب خیلی رایج است بنامهای نیکو لایت.

-کتاب  آرتوبلاسکایف که در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، در آموزشگاه موسیقی سازنو آقای بدخشان تدریس می کنند.

این کتاب در اوایل با یکسری قطعه شروع میشود و بچه ها نیاز ندارند تمرینات تکنیکی روی ساز انجام دهند ولی از همان شروع کلاس نشستن پشت ساز و حالت دست به هنرجویان آموزش داده می شود و قطعاتی که کار می شود هیچکدام جنبه تکنیکی ندارد.

درسها بیشتر حالت داستانی دارد که بصورت نقاشی و شکل برای کودک طراحی شده است و مطابق با آنها جلو می روند.

اما از اواسط کتاب نت خوانی به کودکان آموزش داده می شود و در این دوره از کلاس آموزش پیانو  کتاب کمی پیچیده می شود و کودک باید نت خوانی را فرا بگیرد تا بتواند از روی کتاب کار کند.

آموزش ساز پیانو

آموزش پیانو در بزرگسالان چگونه است؟

در رابطه با بزرگسالان اگر به نت خوانی تمایل داشته باشند، در ابتدا نت خوانی آموزش داده می شود.

اگر تمایلی به آموزش نت خوانی نداشته باشند این بخش از آموزش پیانو به بزرگسالان حذف می شود.

نحوه نشستن و استایل نوازندگی مهمترین نکته است حتی با هر متدی آموزش داده شوند از همان ابتدا باید نحوه نشستن پشت ساز بصورت صحیح و اصولی باشد. 

لازم به ذکر است در شروع کلاس براى هنر جویانی که با نت خوانی می خواهند آغاز کنند، نت خوانی و ریتم آموزش داده می شود و سپس توسط متد بناپارتوک آموزش انجام می شود.

در امتداد این متد قطعاتی شروع می شود که از سطح مبتدی تا پیشرفته هستند آغاز شده و دو الی سه سال آموزش بطول می انجامد.

بعلاوه سه نکته ای که برای آموزش بزرگسالان تاکید می شود:

  • کتاب و قطعه،
  • تمرینات تکنیکی برای وزن دستها و استقلال انگشتها،
  • بداهه نوازی

چه مدت زمان لازم است تا هنرجو بتواند در حد قابل قبول پیانو بنوازد؟

بستگی به میزان تمرین روزانه و هدف و سن هنرجو دارد. اگر واقعاً تمرین هنرجو خوب باشد که منظور از تمرین خوب یعنی اینکه هنر جو هروز تمرین داشته باشد حتی ده دقیقه خیلی بهتر است.تا مدت تمرین زیاد باشد ولی روزهای کمتری را به تمرین پیانو اختصاص دهد. در این صورت براى بزرگسالان در حد دو الی سه ماه میتوانند به نواختن یک قطعه در حد قابل قبول بنوازند. براى کودکان نیز بطور میانگین سه الی چهار ماه زمان لازم است .

قیمت پیانو تقریبا چقدر است؟

پیانوی دیجیتال : پایین ترین مدل از یک میلیون و هفتصد هزار تومان شروع می شود تا بیست الی سی میلیون تومان. لازم به ذکر است ، پیانوی دیجیتال برای هنرجوی مبتدی خوب است اما برای سطح های پیشرفته پیشنهاد می شود پیانوی آکوستیک تهیه شود. قیمت پیانوی آکوستیک از دوازده الی سیزده میلیون شروع میشود به بالا. توصیه می شود اگر می خواهید پیانوی دست دوم بخرید به هیچ عنوان پیانوی دیجیتال نخرید. ویژگی هایی یک پیانوی خوب دارد در کل پیانوی آکوستیک خیلی بهتر از پیانوی دیجیتال است. اما ویژگی هایی یک ساز خوب دارد شامل تاچ پیانو است به این معنی که چقدر بتوان روی کلاویه ها کنترل داشت بنابراین تاچ و اکشن پیانو بهترین ویژگی یک پیانوی خوب است.

آیا یادگیری پیانو سخت است؟

یادگیری پیانو یک فرآیند چالش برانگیز است که به زمان، تمرین و تلاش زیادی نیاز دارد. در این میان، انتخاب معلم مناسب می‌تواند نقش مهمی در موفقیت هنرجو ایفا کند.

یک معلم پیانو خوب می‌تواند با ارائه دستورالعمل‌های صحیح و اصولی، مسیر یادگیری را برای هنرجو هموار کند و از بروز اشتباهات و مشکلات جلوگیری کند. همچنین، یک معلم خوب می‌تواند به هنرجو انگیزه دهد و او را در رسیدن به اهداف خود یاری کند.

از سوی دیگر، یک معلم پیانو ضعیف می‌تواند با ارائه دستورالعمل‌های اشتباه، مسیر یادگیری را برای هنرجو دشوارتر کند و باعث شود که او انگیزه خود را از دست بدهد.

اساتید آموزش پیانو:

مدرسین پیانو در آموزشگاه موسیقی سازنو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر تهران و دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران می‌باشند و با سابقه درخشان در امر تدریس و همچنین رضایت‌مندی صد درصدی هنرجویان توانایی خود را نیز ثابت کرده‌اند.

آنچه در کلاس‌های موسیقی علاوه بر علاقه‌ی هنرجو به ساز انتخاب شده، بسیار مهم و تاثیر گذار است، شیوه‌ی تدریس و نحوه برخورد استاد است. استاد می‌تواند در آموزش پیانو، علاقه‌ی یک هنرجو را به ساز صد برابر کرده و یا با برخورد ناشیانه، هنرجو را از ادامه‌ی مسیر یادگیری دلسرد کند، این مسئله از مهمترین نکات سال‌های اولیه آموزش در موسیقی می‌باشد که مدیریت آموزشگاه موسیقی سازنو سعی بر آن داشته تا با انتخاب اساتید مجرب و حرفه‌ای و البته متعهد، استعداد و علاقه هنرجویان را هرچه بیشتر شکوفا کند و آنها را در مسیر یادگیری حمایت و تشویق نماید.