آموزش هارمونیکا در کرج

شما اینجا هستید:

آموزش هارمونیکا

هارمونیکا یا سازدهنی سازی با قدمت ۳۰۰۰ ساله ریشه در سازی چینی به نام شِنگ  که امروزه به یکی از پرطرفدار ترین سازهای دنیا شهره است، در ایران نیز در چند سال اخیر مورد توجه ویژه ی طرفداران خود قرار گرفته است .

همین مسئله اهمیت آموزش صحیح این ساز را بیش از پیش تاکید می کند. حال ما در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، در آموزشگاه موسیقی سازنو برای شما علاقه مندان به موسیقی کلاس ها و دوره های آموزش هارمونیکا را در کرج برگزار می کینم.

آموزش هارمونیکا در کرج

۱- آیا نواختن ساز دهنی سخت است؟

سازدهنی چون ساز کوچکی است بنظر میرسد ساز راحتی باشد. میتوان گفت مراحل ابتدایی سازدهنی نسبت به بقیه سازهای بادی شاید آسانتر باشد.
مثلاً اگر یک نقطه ثابت را در نظر بگیریم که در ویولن دو سال بطول می انجامد در سازدهنی شاید سه الی چهار ماه طول بکشد ولی در بعد پیشرفته شاید برعکس باشد.

در نواختن سازدهنی یکسری محدودیت ها دارد از جمله نوازنده حین نواختن ساز را نمیبیند همین مساله نواختن با فاصله های زیاد را سخت می کند و براى اینکه تولید صدا از طریق سیستم تنفسی و لب انجام می شود و صدا را تولید می کند که این منجر به سخت شدن این مساله می شود.

بطور کلی این ساز نسبت به بقیه سازها در شروع راحت تر است.

۲-  برای آموزش سازدهنی چه متدهایی وجود دارد؟

اول از همه باید اشاره کرد که سازدهنی انواع مختلف دارد از جمله کروماتیک، دیاتوتیک، سازهای باس، کروملو و اکتاو.

دوتا از سازهایی که جامعیت دارند و بیشتر استفاده می شوند بخاطر توانایی هایشان دیاتونیک و کروماتیک است که در ایران کروماتیک نسبت به دیاتونیک بیشتر جامعیت دارد.

در ایران متدهایی که وجود دارد متد آقای منصور پاکنژاد، متد آقای علی معتمدی و آقای الیاس دژاهنگ که نویسنده ی کتاب دنیای شگفت انگیز هارمونیکا در دو جلد ۱و۲  هستند. و آقای معتمدی نویسنده کتاب آوای سازدهنی است. کتاب آقای پاکنژاد هم بنام خودآموز سازدهنی هست.

ولی با این وجود نسبت به بقیه سازها اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعداد متدها کم است و کمتر کار شده است.

آموزش هارمونیکا

۳-  میزان تمرین هنرجو روزانه باید چقدر باشد؟

در رابطه با میزان تمرین هنرجو یک فرمولی وجود دارد که مثل ستدروسیو دستگاه های مدرن بوده که به همان نسبت که هنرجو زمان  بذاره زودتر پیشرفت خواهد کرد. در سازدهنى روزانه حداقل نیم ساعت الی چهل دقیقه تمرین لازم است که مسیر آموزش بخوبی پیش برود.

۴- حدود قیمت سازدهنی چقدر است؟

در رابطه با حدود قیمت سازدهنی چند مدل وجود دارد بعلاوه سازهای چینی درجه یک که رنج قیمت آنها از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان است.

سازهای آلمانی برند هوهنه رنج قیمتشان از ۸۰۰-۹۰۰ هزار تومان شروع می شود تا ۶ -۷ میلیون تومان وجود دارند. زایدل یک برند آلمانی دیگر است که از یک میلیون تومان  تا ۸-۹ میلیون تومان است.

همچنین سوزوکی یک ساز ژاپنی است که رنج قیمت آن از  یک میلیون و پانصد هزار تومان تا ۲۲ میلیون تومان است.

معمولا هنرجوها با سازهای چینی درجه دو که حدوداً ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند میتوانند شروع کنند و بعد از مدتی که پییشرفت کردند میتوانند سازشان را ارتقاء بدهند.

۵-  سن و سال مناسب براى آموزش سازدهنی چقدر است؟

کلا در مورد موسیقی هرچقدر سن کمتر باشد بهتر است چون میتوان برنامه ریزی بلند مدتی کرد.

بعلاوه سنهای کوچکتر راحتی ذهن و فراغت بیشتری دارند و می توانند بهتر رو به جلو بروند ولی در حالت کلی محدودیت سنی وجود ندارد و بزرگسالان حتی در سن های بالا هم می توانند آموزش سازدهنی را شروع کنند. که در آموزشگاه موسیقی سازنو از خردسال تا بزرگسال آموزش میینند.

–  قبل یا همزمان با فراگیری سازدهنی چه درسهایی کمک میکند تا نواختن این ساز را بهتر بیاموزند؟

همزمان با فراگیری سازدهنی زیر نظر استاد و مربی که آموزش می بینند بهتر است دروس تئوری موسیقی را یاد بگیرند.

بعلاوه از طریق کتاب ریتم در موسیقی و یا کتاب رابرت و کتاب های مشاور که در زمینه ریتم هستند میتوانند ریتم را جداگانه یاد بگیرند از طرفی نت خوانی هم باید تقویت شود و بطور کلی هرچقدر دانش عمومی تئوری موسیقی را بیشتر بدانند بهتر است.

-چه مدت زمانی طول میکشد که سازدهنی را در حد مطلوب نواخت؟

یکسری حداقل هایی در سازدهنی وجود دارد که یک بازه ۶ ماهه است.

این ۶ ماه بستگی به گیرایی هنرجو دارد و اینکه چقدر زمان براى تمرین و تمرکز صرف میکنند.

بعد از ۶ ماه هنرجو با سبکها و قطعات مختلف آشنا می شوند و مشخص می شود که به چه سبکی علاقمند هستند. بنابراین هرچقدر تمرین بیشتر باشد بهتر خواهد بود.

۶- شیوه آموزشی سازدهنی در آموزشگاه موسیقی سازنو چگونه است؟

یک بخش از آموزش در آموزشگاه موسیقی سازنو مربوط به کتابی هست که جناب آقای الیاس دژاهنگ تالیف کرده اند بنام دنیای شگفت انگیز هارمونیکا در دو جلد که شیوه آموزشی ایشان در ابتدا آموزش اصول اولیه موسیقی است.

(نت خوانی، درک، ریتم و شناخت ریتم) بر مبنای شکل گیری ریتم، ریتمها به مرور پیچیده تر می شوند تا هنرجو بتواند پیشرفت کند و در کنار نت هایی که می زنند یکسری متدهای حرکتی آموزش داده می شود که تکنیک نوازندگی هنرجو را بالا می برد. بعدها  یکسری افکت ها آموزش داده می شود.

بالاخره با بالا رفتن سطح کلاس ها قطعات پیچیده تر آموزش داده می شود.

سبکی که آقای دژاهنگ تدریس می کنند سبک کلاسیک است و این بدین معنا نیست که بقیه سبک ها را آموزش نمی دهند. ولی باید هنرجویان وقتی بخواهند تکنیکشان را ارتقا بدهند از دو سبک باید تغذیه بشوند که یا باید جزنوازی کنند یا کلاسیک نوازی.

مزیت کلاسیک نوازی اینست که بصورت مدون نوشته شده و سطح بندی دارد بطوریکه برای هر قطعه شما می دانید در چه سطحی هستید و سطح آموزش یکدفعه سخت نمی شود بلکه بصورت پله به پله جلو می رود.

محبوب ترین ساز بادی

ساکسیفون به عنوان محبوب ترین ساز بادی که امروزه در بین هنرجویان جوان و بزرگسالان به طور یکسان نواخته می شود، در صدر این لیست قرار دارد. این ساز یک انتخاب عالی برای نوازندگان مبتدی است. ساکسیفون بیشتر در گروه های سبک جز شناخته شده است.

اساتید آموزش هارمونیکا: