ساز جیمبه چیست

معرفی ساز جیمبه

اگر از علاقه مندان و دنبال کنندگان موسیقی و سازهای کوبه ای باشید احتمالا بارها نام ساز جیمبه به گوشتان خورده است. ساز جیمبه (Djembe) که به آن جیمبی هم گفته می شود، از انواع سازهای کوبه ای بسیار پرطرفدار می باشد. این ساز در کشور ما جزء جدیدترین سازهای کوبه ای است که نواختن آن توسط مدرسین آموزش داده می شود. ساز جیمبه دارای شباهت ها و تفاوت های فراوانی با دیگر سازهای کوبه ای است. اگر از صدای این ساز خوشتان آمده و قصد یادگیری آن را دارید، بد نیست ابتدا با این ساز , ساختار جالب آن آشنا شوید.

معرفی ساز جیمبه

 

معرفی ساز جیمبه

ساز جیمبه، سازی است که منشا آن از کشورهای غرب آفریقا همانند مالی، بورکینافاسو، گینه و … می باشد.
این ساز یکی از پرکاربردترین سازها در میان قبیله ها و مردمان آفریقا است که در مراسم ها و اعیاد خود به نواختن آن می پردازند.
اسم این ساز از ضرب المثل Anke djé, anke bé گرفته شده است. Dje به معنی جمع شدن و be به معنی صلح می باشد. یعنی این ساز جهت جمع شدن برای صلح و شادی استفاده می شود. این ساز در میان فرهنگ مردمان آفریقا دارای جایگاه بسیار ویژه ای است و برای این ساز و نوازنده آن احترام بسیار زیادی قائل هستند.

ساز جیمبه و ساز دونان در فرهنگ های آفریقایی همیشه در کنار هم نواخته می شوند. به نظر می رسد قدمت این ساز به 400 الی 800 سال پیش برگردد. زمانی که برای اولین بار در امپراتوری مالی این ساز کوبه ای توسط آهنگران ساخته شده است. بیشتر نوازندگان این ساز در آفریقا مرد هستند و زنان بسیار کم به نواختن این ساز مشغول می شوند. در عوض سازهایی مانند شکره، کیزه کیزه و … توسط زنان نواخته میشود. صدای بسیار بلند و شاد این ساز باعث شده تا استفاده از آن در مراسم ها و اعیاد بسیار متداول باشد.

ساختار ساز جیمبه

حال که با تاریخچه ساز جیمبه تا حدودی آشنا شدید می خواهیم به معرفی ساختار جالب این ساز بپردازیم. این ساز دارای شکلی جام مانند و دارای کاسه و ساقه است که به صورت عمودی یا ایستاده نواخته می شود. برای ساخت بدنه آن از چوب درختان طبیعی مانند گردو، توت، بلوط، راش و … بهره می برند. البته در خود آفریقا از چوب درخت ماهون آفریقایی، لنگه و ایروکو برای تولید بدنه این ساز استفاده می کنند.

پوسته بالایی ساز را از پوست دباغی نشده حیواناتی مانند بز می سازند. برای وصل کردن پوست به تنه چوبی آن از طناب بهره می برند. البته این ساختار مربوط به سازهای قدیمی و اصلی جیمبه است. زیرا امروزه استفاده از چوب و پوست طبیعی حیوانات برای ساخت این ساز بسیار کمتر دیده می شود.

امروزه برای ساخت بدنه ساز جیمبه از جنس های مقاوم مانند پلاستیک، آکوستیک، فایبرگلاس و … بهره می برند. این متریال ها هم سبک تر بوده و هم قیمت بسیار مناسب تری دارند. همچنین برای ساخت پوسته بالایی ساز از جنس پوست مصنوعی همانند مایلار استفاده می کنند.

معرفی ساز جیمبه

جیمبه در سایزها و ابعاد مختلفی ساخته می شود. ارتفاع این سازها از 58 تا 63 سانتی متر متغیر است. همچنین وزن این ساز بین 4 کیلوگرم الی 13 کیلوگرم می باشد.

اجزای ساز جیمبه

اجزای ساز جیمبه بستگی به نوع ساز و قدیمی یا جدید بودن آن دارد. زیرا اجزای این سازها تا حدودی با هم فرق می کند. بدنه ساز، پوسته، حلقه های فلزی، طناب و … جزء اجزای اصلی این سازها می باشند. سازهای جدیدتر دارای پیچ و مهره هایی برای کوک کردن و تنظیم کردن ساز هستند. در واقع این پیچ و مهره ها با شل کردن یا سفت کردن پوست ساز، موجب تغییر صدای آن می شوند.

تفاوت ساز جیمبه با دیگر سازهای کوبه ای مثل تنبک

بسیاری از هنرجویان در مورد تفاوت ساز جیمبه با دیگر سازهای کوبه ای مانند تنبک سوال می پرسند. به صورت کلی سازهای کوبه ای از لحاظ صدا، نحوه نواختن و ساختار شباهت زیادی با هم دارند. اما مسلماً این سازها با هم تفاوت های اساسی دارند.

اولین تفاوت ساز تنبک و جیمبه در کوک کردن آن ها است. بسیار کم دیده می شود که ساز کوبه ای قابل کوک کردن باشد اما جیمبه این خاصیت را دارد. می توان با سفت کردن و شل کردن پوست این ساز، صدای آن را تغییر داد. تفاوت دیگر جیمبه با دیگر سازها در صدای بسیار بلند آن می باشد. به صورتی که صدای این ساز در میان یک گروه بزرگ ساز کوبه ای شنیده می شود.

صدای ساز جیمبه

یکی از جالب توجه ترین ویژگی های ساز جیمبه، صدای آن است. نوازنده با استفاده از این ساز می تواند بیش از 25 صدای متنوع تولید نماید. در واقع آفریقایی ها معتقدند که نوازنده باید بتواند با استفاده از این صداها، یک داستان را برای شنونده ها تعریف کند. بنابراین نتیجه می گیریم که صداهای این ساز بسیار متنوع است.
نوازنده جیمبه از سه صدای پایه سیلی، لحن و بأس برای نواختن این ساز بهره می برند. تنوع بالای صداهای این ساز، باعث می شود که در ریتم های سریع و تند، چندین صدای مختلف با هم شنیده شوند. به صورتی که ممکن است فکر کنید که چندین ساز به صورت همزمان در حال نواختن هستند. ابعاد کاسه و ساقه ساز و همچنین اختلاف اندازه بین آنها همگی در صدای ساز موثر می باشند.
در گذشته با شل و سفت کردن طناب دور پوست، صدای ساز را تغییر می دانند. هر چه پوست ساز سفت تر شود، صدای آن نیز بلندتر خواهد شد. صداهای بم با شل کردن پوست ساز به دست می آیند. آموزشگاه موسیقی ساز نو در کرج، صفر تا صد نواختن ساز کوبه ای را به صورت کاملا حرفه ای به هنرجویان آموزش می دهد.

قیمت ساز جیمبی

برای یادگیری ساز جینبی مرحله اول تهیه این ساز می باشد زیرا شما برای آموزش و تمرین های مستمر حتما لازم است این ساز را خریداری کنید این ساز به دلیل ابعاد متنوع که دازد قیمت مختلفی دارد. حدود قیمت این ساز از دو میلیون دویست تا سه میلیون دویست متغیر است.

معرفی ساز جیمبه

آموزش ساز جیمبه در آموزشگاه موسیقی ساز نو در کرج

آموزشگاه ساز نو، بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج می باشد که ساز جیمبه را به صورت کاملا حرفه ای به متقاضیان آموزش می دهد. همچنین کارشناسان آموزشگاه موسیقی ساز نو، شما را در انتخاب و خرید بهترین ساز کوبه ای جیمبه راهنمایی می کنند. با مراجعه به آموزشگاه، می توانید در کمترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت، به نوازنده حرفه ای جیمبه تبدیل شوید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *