مفهوم فاصله در موسیقی چیست؟

مفهوم فاصله در موسیقی چیست

امروزه شاهد این هستیم که هر چی بیشتر از همیشه، افراد به سمت موسیقی کشیده می‌شوند و به علت پیشرفت‌های ایجاد شده در این زمینه، روش‌های تمرینی و یادگیری ساده‌تری بوجود آمده است که شما می‌توانید با خیال راحت و آسانی هرچه تمام‌تر به شروع یادگیری خود بپردازید. قابل توجه است که در آغاز مسیر شما باید از مسائل زیادی اطلاع داشته باشید تا بتوانید به خوبی با بنیاد و اصول موسیقی آشنا شوید.

یکی از سوالاتی که برای اکثر افراد بوجود آمده است این می‌باشد که فاصله در موسیقی به چه معنا است و در اصل نقش آن چیست؟ اگر به دنبال دریافت پاسخ خود هستید بهتر است در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین اطلاعات در رابطه با فاصله در موسیقی بپردازیم.

فاصله در موسیقی چیست؟

به حتم برای شما نیز این سوال بوجود آمده است که فاصله در موسیقی چیست و در اصل نقش آن چه مواردی می‌‌باشد. فاصله یا بعد در موسیقی امروزه، در اصل مفهومی است که با توجه به نسبت فرکانس موجود بین دو نت موسیقی بوجود می‌آید. در اصل می‌توان اینگونه گفت که این مورد همان چیزی می‌باشد که به صورت اختلافی بین دو صدای موسیقایی خود را نشان می‌دهد و گوش شما نیز قادر به تشخیص آن می‌باشد.

فاصله‌ای که بین اصوالت موسیقی ایجاد می‌شود نسبت مستقیمی با سامد‌های آن دارد، سامد در اصل ارتعاشات در ثانیه می‌باشد. با تقسیم سامید بیشتر به سامد کمتر شما می‌تواند مقدار عددی این مورد را نیز بدست بیاورید. اگر این مورد را از جنبه‌ی فیزیکی محاسبه کنیم قابل توجه است که در اصل می‌توان فاصله‌ی دو صوت را نسبت ارتفاع‌های آن‌ها نیز معرفی کرد.

مفهوم فاصله در موسیقی چیست

انواع و اقسام فاصله در موسیقی

در موسیقی دارای دو نوع اصلی فاصله هستیم که به علت متفاوت بودن انواع فاصله‌ها شاهد استفاده از دسته‌بندی هستیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این دو نوع فاصله بپردازیم.

نوع اول فاصله متصل یا Connected می‌باشد که بین دو نت پی در پی و همجوار مانند دو و ر یا سل و فا می‌باشد.
نوع دوم نیز که با نام منفصل یا Detached شناخته می‌شود در اصل فاصله بین دو نت ناهمجوار مانند دو و سل است.

فاصله ساده و فاصله ترکیبی

همانطور که می‌دانید دو دسته فاصله‌ی اصلی داره که با نام‌های ساده و ترکیبی شناخته می‌شوند. در اصل زمانی که فاصله 2 نت کمتر یا مساوی یک اکتاو باشد، یعنی از فاصله یک تا هشتم این مورد را فاصله ساده می‌نامند و اگر فاصله از یک اکتاو عبور کرد به آن ترکیبی گفته می‌شود. همچنین اگر به فکر شروع مراحل آموزشی خود هستید و به دنبال یک مرجع و آموزشگاه مناسب می‌باشد بهتر است به بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج مراجعه کنید.

فاصله‌های ترکیبی

یکی دیگر از انواع فاصله‌‌ها در موسیقی را می‌توان فاصله‌ی ترکیبی دانست که بسیار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از فاصله در زمانی است که دو نت بیشتر از فاصله هفتم شود که در اصل به آن فاصله ترکیبی گفته می‌شود.

این نوع فاصله نیز دارای انواع مختلفی است که آن‌ها در دست بررسی و تئوری هستند. یک نکته‌ی قابل توجه در رابطه با این نوع از فاصله وجود دارد که در اصل خود فاصله هفتم در دسته فواصل ترکیبی قرار نمی‌گیرد و از فاصله هشتم به بعد به عنوان فواصل ترکیبی شناخته می‌شود.

مورد دیگر این است که چرا به این نوع فاصله‌ها ترکیبی گفته می‌شود و احتمالاً برای شما نیز این سوال بوجود آمده است. در موسیقی شاهد این هستیم که هفت نت وجود دارد، بنابر این تا زمانی که تعداد فاصله‌ها از این مقدار بیشتر نشود آن فاصله ساده خواهد بود. فاصله‌ی ساده در دسته‌ی فاصله‌های متصل یا منفصل قرار می‌گیرد و در اصل زمانی که از هفت نت بیشتر شود این مورد باعث بوجود آمدن فواصل ترکیبی خواهد شد.

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم از خواندن موارد گفته شده لذت برده باشید و بتوانید اطلاعات جامع و کاملی در رابطه مفهوم فاصله در موسیقی بدست آورده باشید. ما سعی داشتیم تا به صورت مختصر به ذکر مهمترین اطلاعات در رابطه با فاصله در موسیقی و مفهوم آن بپردازیم.

قابل توجه است که فاصله در موسیقی دارای اهمیت زیادی است و شما باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید در نواختن موسیقی موفق باشید. همچنین اگر که به فکر دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در رابطه با آموزش موسیقی در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج هستید بهتر است از صفحه تماس باما بامشاورین آموزشگاه موسیقی (ساز نو )در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *