آموزش ساز پیانو و آشنایی کلی با آن

ساز پیانو

ساز پیانو، با ظاهری باشکوه و صدایی دلنشین، از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازهای موسیقی در جهان است. این سلطانِ بلامنازعِ موسیقی، به واسطه گستره صوتی وسیع، تنوع لحنی بی‌نظیر و قابلیت نواختن ملودی‌های پیچیده، جایگاهی ویژه در دنیای موسیقی یافته است.

پیانو، با صفحه‌کلید جادویی و سیم‌های ظریف، سلطان دنیای موسیقی است. این ساز همه فن حریف، نغمه‌های لطیف و قدرتمند را به گوش نوازنده و شنونده می‌نوازد. با نواختن پیانو، احساسات خود را به بهترین شکل بیان کنید. از نغمه‌های ملایم و عاشقانه تا قطعات پرشور و هیجان‌انگیز، همه چیز با این ساز شگفت‌انگیز ممکن است. پیانو فقط برای نوازندگان حرفه‌ای نیست. هر کسی با کمی تمرین و صبر می‌تواند نواختن این ساز را یاد بگیرد. یادگیری پیانو نه تنها لذت بخش است، بلکه فواید بسیاری برای سلامت ذهن و بدن دارد.

تاریخچه ساز پیانو

شاید این مسئله جالب توجه باشد که نام کامل ساز پیانو در واقع پیانوفورته بوده است که در طی زمان، فورته از انتهای آن حذف شده و درنتیجه، همگان این ساز را با نام پیانو می‌شناسند، واژه پیانو در زبان ایتالیایی که زبانِ مادر در موسیقی به شمار می رود، به معنای آهسته (شدت کم) و واژه فورته در ایتالیایی به معنی قوی (شدت زیاد) می‌باشد.

شاید بتوان پیانو را ساز نسبتاً جدیدی در دنیای موسیقی به شمار آورد. اولین پیانو در سال 1698 توسط بارتولومئو کریستافوری در شهر پادووای ایتالیا ساخته شد. بنابراین قدمت این ساز بالغ بر 300 سال است که در برابر سازی مانند فلوت که قدمتی بیش از هزار سال دارد از قدمت کمتری برخوردار است. امروزه تنها سه عدد از پیانوهای ساخت کریستافوری در جهان باقی مانده است که هر سه این پیانوها در موزه‌های معتبر نگهداری می‌شوند. یکی از این پیانوها در موزه ملی رم، یکی در موزه متروپولیتن در نیویورک و دیگری در موزه سازهای مختلف موسیقی در لایپزیگ آلمان.

در ساخت پیانو حدود 1200 قطعه استفاده می‌شود که برای دستیابی به صدای دلخواه نوازنده، نیاز است تا همگیِ آنها با دقت، ظرافت و تخصص در جای خود قرار گیرند.

همچنین بخوانید: بهترین سن شروع یادگیری پیانو

آموزش ساز پیانو 2

بزرگترین پیانیست های جهان

در زیر به معرفی تعدادی از نوازندگان بزرگ پیانو در جهان می پردازیم:

Martha Argerich (1941-)/ مارتا آرگریچ

یکی از بزرگترین پیانیست های حال حاضر جهان که کنسرت هایش در عرض چند دقیقه اول به فروش می رسد مارتا آرگریچ است. این پیانیست آرژآنتینی در 1964 تنها تنها زمانی که 24 سال داشت برنده جایزه بین المللی مسابقات شوین شد.

ولادیمیر اشکنازی (1937-)

اشکنازی یکی از وزنه های سنگین دنیای موسیقی کلاسیک است. وی که در روسیه متولد شده است، هم تابعیت ایسلندی و هم سوئیسی را دارد و همچنان به عنوان پیانیست و رهبر ارکستر در سراسر جهان اجرا می کند. در سال 1962 او برنده مشترک مسابقه بین المللی چایکوفسکی (با جان اوگدون ، زیر را ببینید) بود و سال بعد او اتحاد جماهیر شوروی را ترک کرد تا در لندن زندگی کند.

لودویگ ون بتهوون (1770-1827)

“نوازندگی بتهوون بسیار متفاوت از روش معمول درمان پیانو است، به طوری که به نظر می رسد او راهی کاملاً جدید را برای خود پیموده است.” اینها سخنان یکی از معاصران بتهوون، کارل لودویگ یونکر است. ممکن است هیچ ضبطی از بتهوون در حال اجرا نداشته باشیم ، اما موسیقی مجازی و مبتکرانه ای را که او برای پیانو نوشت و گزارش هایی از افرادی که او را در حال نواختن شنیده اند در اختیار داریم. مردی که اکنون بیشتر به عنوان آهنگساز شناخته می شود به دلیل استفاده از لگاتو و لحن آواز خوانی که قادر به تولید آن بود بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

افرادی بسیاری را میتوان در این لیست جای داد اما به همین تعداد بسنده می کنیم….

نکات کلی و جالب درباره پیانو

  • اکثر پیانوهای بزرگ بیش از 200 تار دارند.
  • برخی از پیانوها بیش از 88 کلید دارند.
  • پیانوها برای داشتن کلید عاج استفاده می کردند.
  • برخی از پیانوها دو پدال دارند.
  • گران ترین پیانو که تا به حال 3.22 میلیون دلار فروخته شده است.
  • پیانو دارای بزرگترین محدوده نوتی از هر ساز است.
  • پیانو یک ساز کوبه ای است.
  • تقریبا کسی علت سیاه و سفید بودن کلیدهای پیانو را نمیداند:

اطلاعات زیادی در مورد کلیدهای پیانو و دلیل سیاه و سفید بودن رنگ ها وجود دارد. هیچ کس دلایل دقیق این امر را نمی داند، اما تصور می شود که راهی برای کمک به نوازنده پیانیست باشد. کلیدهای سیاه به منظور تجزیه الگوی رنگ هستند تا پیانیست ها ببینند در کدام کلید قرار دارند.

همه اینها با اکتاوها هماهنگ شده و بازی را بسیار بهتر می کند. الگوی رنگ نیز به خوبی با پیانوها ترکیب می شود چه آنها تیره باشند و چه رنگ روشن. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که پیانوها عمدتا با آبنوس و عاج ساخته شده بودند که به طور طبیعی دارای این رنگ ها بودند.

یک واقعیت جالب این است که رنگهای اصلی در گذشته معکوس می شدند. کلیدهای سفید قبلاً سیاه بودند و کلیدهای سیاه قبلاً سیاه بودند!

انواع مختلف ساز پیانو:

ساز پیانو در دو نوع کلی آکوستیک و دیجیتال تولید می‌شود:

پیانو آکوستیک:

نوع سنتی ساز پیانو است که با استفاده از چکش‌ها و سیم‌ها، صدایی طبیعی و دلنشین را تولید می‌کند.

پیانو دیجیتال:

نمونه‌ای مدرن از ساز پیانو است که از طریق نمونه‌برداری از صداهای پیانو آکوستیک و شبیه‌سازی مکانیزم آن، امکان نواختن را فراهم می‌کند.

کاربردهای ساز پیانو:

ساز پیانو به دلیل تنوع لحنی و گستره صوتی وسیع، در زمینه‌های مختلفی از جمله موسیقی کلاسیک، جاز، بلوز، پاپ و حتی موسیقی فیلم کاربرد دارد. یادگیری نواختن این ساز می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و مفید برای افراد در سنین مختلف باشد.

در ادامه، به برخی از مزایای یادگیری ساز پیانو اشاره می‌کنیم:

  • افزایش تمرکز و حافظه
  • تقویت مهارت‌های شنوایی و هماهنگی دست و چشم
  • پرورش خلاقیت و قدرت تفکر انتقادی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • ایجاد حس شادی و آرامش

اگر به دنبال یک ساز جذاب و با اصالت هستید که دنیای جدیدی از موسیقی را به شما معرفی کند، ساز پیانو انتخابی ایده‌آل خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با ساز پیانو و یادگیری نواختن آن، می‌توانید به بهترین  آموزشگاه‌ موسیقی در کرج  مراجعه کنید.

آموزش پیانو

در جلسات ابتدایی آموزش پیانو در آموزشگاه موسیقی سازنو به ارائه مطالبی چند در رابطه با پیانو پرداخته می‌شود. ساز پیانو را می‌توان از لحاظ گستره‌ی صوتی کامل‌ترین ساز معرفی کرد.

اگر تابحال داخل جعبه‌ی تولید صدای پیانو را از نزدیک مشاهده نکرده‌اید، این مطلب جالب توجه است که بدانید جعبه‌ی تولید صدای پیانو، برای امر تولید صدا مکانیسمی شبیه به مکانیزم ساز سنتور دارد.

درواقع هر شصتی (کلید یا کلاویه) سفید و سیاه بوسیله یک سیم به چکشی متصل می‌باشد که با هر بار فشرده شدن، شصتی چکش بلند می‌شود و به چهار سیم مربوط به همان شصتی ضربه وارد می‌کند. اگر کِلاویه به آرامی فشار داده شود، چکش نیز به آرامی به سیم‌ها برخورد می‌کند و در نتیجه صدای قوی تولید می‌کند، پس به این ترتیب قادر خواهیم بود دو گونه صدای قوی و ضعیف را در پیانو ایجاد کنیم.

میتوانید برای یادگیری پیانو به صورت اصولی و تخصصی کلیک کنید

نام کلید های پیانو و کلید های سیاه سفید آن چیست؟

ساز پیانو و آشنایی کلی با آن

همچنین بخوانید: راهنمای خرید پیانو

پاسخ زیبایی شناختی است، یعنی دلیل بصری سیاه و سفید بودن آنها. این به پیانیست‌ها اجازه می‌دهد تا طبیعی‌تر بنوازند.

کلیدهای سفید

کلیدهای سفید به عنوان طبیعی شناخته می شوند. به عبارت دیگر، هنگامی که کلیدها زده می شوند، نت ها در حالت طبیعی خود به این شکل صدا می دهند.

بنابراین، هنگامی که یک کلید سفید نت D یا C زده می شود، می توانیم صدا را به صورت طبیعی برای دیگران توضیح دهیم. ۵۲ کلید سفید روی یک پیانو با اندازه کامل وجود دارد

کلیدهای سیاه

کلیدهای سیاه معمولاً به صورت تیز یا تخت توصیف می شوند. جزع کلید های زیر مجموعه کلید های سفید هستند یک کیبورد پیانو تنها ۳۶ کلید سیاه وجود دارد، اما این کلیدها در تعیین صدای مناسب به پیانیست کمک می کنند.

نحوه حمل و نقل و نگهداری پیانو

لازم است بدانید که حمل و نگهداری پیانو نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد. چنانچه برای حمل پیانو از تسمه‌های مخصوص استفاده نشود، احتمال ترک برداشتن پیانو و یا زخمی شدن بدنه آن وجود دارد.

یادمان نرود که مکان نگهداری باید دقیقاً جایی باشد که انسان در آن محیط احساس راحتی داشته باشد. درواقع بهتر است پیانو از منابع تولید سرما، گرما، نور، گرد و خاک و رطوبت حتی الامکان دور نگه داشته شود.

آموزش تخصصی ساز پیانو در آموزشگاه موسیقی سازنو

آموزشگاه موسیقی سازنو، بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، تمامی تلاش خود را مبنی بر آموزش صحیح و علمی و آکادمیک پیانو ارائه داشته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پیانو در کرج می توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی از طریق شماره ۰۲۶۳۲۵۰۲۰۳۲ و یا از طریق واتس اپ و دیگر شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *