تفاوت تار و سه تار

شاید بسیاری از شما نام سازهای تار و سه تار را شنیده اید و این سوال برای شما نیز پیش آمده است که تفاوت تار و سه تار در چیست؟ اکثر افرادی که به صورت تخصصی در حوزه موسیقی فعالیت دارند به خوبی با تفاوت تار و سه تار آشنایی دارند ولی ممکن است بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت ندارند و یا فعالیت خود را به تازگی در زمینه موسیقی آغاز کرده اند اطلاعات را در این زمینه نداشته باشند. به همین علت ما تصمیم داریم در این مطلب به زبانی بسیار ساده به بررسی تفاوت تار و سه تار بپردازیم. بنابراین ما را در این مطلب همراهی کنید.

تفاوت تار و سه تار از لحاظ ظاهری

اولین تفاوت میان تار و سه تار این است که تار دارای یک حباب است که در انتهای آن قرار گرفته است ولی سه تار دارای دو حباب می باشد که اولی در انتهای این ساز و دومین حباب نیز به صورت متصل و در بخش بالایی این حباب قرار دارد.

علاوه بر این حبابی که در تار مورد استفاده قرار می گیرد حبابی است که به شکل کدو می باشد در حالی که حبابی که در سه تار مورد استفاده قرار می گیرد شباهت زیادی به گلابی دارد. یکی دیگر از تفاوت های تار و سه تار در چوبی است که برای ساخت این دو ساز مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع این دو نوع ساز از چوب های مختلفی ساخته می شوند و همین عامل نیز باعث می شود تا تار وزن بیشتری را نسبت به سه تار داشته باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از دلایل محبوبیت سه تار نزد بانوان سبک تر بودن آن است. جعبه تار معمولا به صورت چهارگوش طراحی می شود در حالی که این موضوع در سه تار صدق نمی کند و جعبه هایی که برای سه تار طراحی می شوند معمولا شکل متفاوت تری را دارا هستند.

همچنین بخوانید: قیمت سه تار به چه عواملی بستگی دارد

تفاوت تار و سه تار

تفاوت در یادگیری تار و سه تار

تار نسبت به سه تار صدای بم تری دارد و در واقع می توان گفت صدای سه تار ظریف تر است به همین علت است که معمولا افرادی که به تازگی وارد دنیای موسیقی شده اند ترجیح می دهند که ابتدا سه تار را بیاموزند. یادگیری سه تار ساده تر از تار می باشد و آموزش دهندگان نیز کار ساده تری را برای آموزش تار دارند.یکی از تفاوت های اساسی تار و سه تار از لحاظ آموزشی مربوط به نقطه شروع پرده ها می باشد که باعث می شود تا یادگیری سه تار کمی ساده تر از یادگیری تار باشد.

همچنین بخوانید: معرفی ساز دوتار و انواع آن

عکس تار و سه تار

نکاتی فنی درباره صدای تولید شده توسط تار و سه تار

تفاوت تار و سه تار را می توانید در صدای تولید شده توسط آنها نیز مشاهده کنید. وسعت صدایی که توسط تار و سه تار تولید می شود معمولا شباهت زیادی دارد ولی با این حال معمولا صدای تار کمی بم تر به نظر می رسد. اگر در حوزه موسیقی فعالیت داشته باشید حتما می دانید که یکی از فاکتورهای یک ساز حجم صدای آن می باشد.

شاید ساده ترین تعریف از این فاکتور همان ولوم صدا باشد و باید بدانید که حجم صدای تولید شده توسط تار بیشتر از حجم صدای تولید شده توسط سه تار می باشد. در پایان باید بدانید که صدای تار کمی شفاف تر و صدای سه تار نیز تخت تر و زنگ دارتر می باشد.

فرق تنبور و سه تار

اولین تفاوت تنبور و سه تار این می باشد که سه تار دارای ۴ سیم و تنبور معمولا دارای ۳ سیم است. دومین تفاوت تنبور و سه تار نیز این مورد است که تنبور دسته‌ای کوتاه تر و کاسه‌ای بزرگتر از سه تار دارد. هر دوی این سازها پرده‌هایی از جنس طبیعی یا مصنوعی دارند اما تنبور دارای ۱۴ دستان یا پرده است و سه‌تار دارای ۲۵ پرده می‌باشد. یکی دیگر از تفاوت های ساز تنبور با انگشت نواختن می‌باشد که همانند ساز دوتار و سه تار، صدای تنبور حس و حالی عرفانی دارد و برای نواختن قطعات عرفانی و حماسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک های نوازندگی این ساز شباهت زیادی به سایز سازهای زهی ایرانی از جمله تار و سه تار دارد.

همچنین بخوانید: انواع مضراب سه تار برای نواختن

تفاوت تار و سه تار

تفاوت تار و سه تار در نوازندگی

با توجه به ویژگی هایی که در بخش قبلی بیان کردیم باید بدانید که از دیگر موارد تفاوت تار و سه تار این است که معمولا نوازندگان از سه تار برای تک نوازی و یا دونوازی استفاده می کنند ولی از آن جایی که صدای تار شفاف تر و بم تر است از این نوع تار معمولا در سازهای گروهی نیز استفاده می شود و بیشتر کاربرد آن مربوط به سازهای گروهی است.

البته باید دقت داشته باشید که تکنیک نوازنده می تواند کارکرد این سازها را تحت تاثیر خود قرار دهد و مطالبی که بیان کردیم تقریبی هستند. گاهی اوقات یک نوازنده می تواند سه تار را به شکلی تنظیم کند که به راحتی بتوان از آن در سازهای گروهی استفاده کرد و البته برعکس این موضوع نیز صادق است. به صورت کلی تار دارای 6 سیم می باشد در حالی که این تعداد در سه تار 4 عدد است. یکی از ویژگی های ساختاری تار این است که خرک آن بلندتر است و همچنین دسته آن نیز ضخیم تر از سه تار می باشد. برای نواختن سه تار معمولا نوازندگان از انگشت اشاره خود استفاده می کنند در حالی که برای نواختن تار با مضراب نواخته می شود.

همچنین بخوانید: ضخامت سیم های سه تار و تار

تفاوت تار و سه تار

برای آموزش ساز تار و سه تار در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، شما می توانید بهترین آموزش ها را همراه با بهترین اساتید تجربه کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *