آَشنایی با سازهای بادی چوبی

آَشنایی با سازهای بادی چوبی

از ابتدایی ترین سازهای ساخته شده به دست بشر سازهای بادی چوبی هستند زیرا انسان های اولیه کشف کرده بودند که با استفاده از شاخ حیوانات می توانند صداهایی ایجاد کنند و پس از آن ایده ساخت سازهایی از جنس چوب با طرح و شکلی مانند شاخ حیوانات به ذهن انسان رسید. بر اساس نحوه تولید صدا در سازهای بادی، این نوع از سازها را به سه دسته تقسیم می کنند. 1- سازهای زبانه دار ساده  2 سازهای بدون زبانه  3- سازهای دوزبانه ای

نحوه تولید صدا در سازهای بادی چوبی

برای تولید صدا در این نوع از سازها نوازنده با دمیدن هوا در یک لوله صوتی و بر اثر جریان هوای دمیده شده در داخل تیغه هوایی داخل ساز صوت موسیقایی تولید می شود. این نوع از سازهای بادی چوبی از نوع سازهای بی زبانه مانند فلوت هستند. برای تولید صوت در سازهای زبانه دار نوازنده هوا را از یک متریال کوچکی به نام قمیش عبور داده و بر اثر ارتعاش آن صوت در داخل ساز ایجاد می شود مانند ساز کلارینت (قره نی)

آَشنایی با سازهای بادی چوبی

سازهای بادی چوبی در ارکستر سمفونیک

سازهای بادی چوبی در گروه سازهای ارکستر سمفونیک قرار می گیرند. سازهای بادی چوبی ارکستر سمفونیک عبارتند از فلوت، ابوا، کلارینت و فاگوت که جزء سازهای اصلی محسوب می شوند و سازهای پیکولو، کرآنگله، کلارینت باس، کنترفاگوت از سازهای زیر مجموعه خانواده اصلی سازهای بادی چوبی ارکستر سمفونیک هستند که صدایی تقریبا شبیه هم دارند ولی طول موج صوتی و یا فرکانس آنها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از سازها صدای زیر دارند و بعضی دیگر صدای بم دارند که محدوده صوتی این صداها نیز با یکدیگر فرق می کنند.

آَشنایی با سازهای بادی چوبی

انواع سازهای بادی چوبی و معرفی آنها

جنس فلوت اصالتا از چوب ساخته می شود ولی در نمونه امروزی و ارکستری از انواع فلزهایی مانند نقره و یا طلا ساخته می شود. فلوت از سه بخش اصلی تشکیل شده است که شامل 1- سرساز که قسمتی است که نوازنده در آن می دمد. 2- بدنه قسمتی که از دو قسمت دیگر بلندتر است و حفره هایی برای تولید صوت در آن وجود دارد. 3-پایه که در قسمت انتهایی فلوت قرار دارد. بیشترین نوع فلوتی که در ارکستر سمفونیک استفاده می شود فلوت کلیددار است محدوده صوتی فلوت حدود 3 اکتاو است. فلوت های رایج عبارتند از فلوت باس، فلوت آلتو، فلوت پیکولو و…
ساز پیکلو از سازهای فرعی ارکستر سمفونیک است و بیشتر در ارکسترهای نظامی استفاده می شود و صدایی بسیار شبیه به صدای فلوت کلید دار ولی محدوده صوتی آن کمی بسیار بالاتر از فلوت است.

1- ابوا و کرآنگله هر دو دوزبانه

ساز ابوا به طول 65 سانتی متر است و حفره های آن مخروطی شکل است از جمله سازهای بادی چوبی اصلی در ارکستر سمفونیک است و کر آنگله از سازهای فرعی ارکستر سمفونیک است صدایی مانند ابوا دارد ولی کمی بم تر انتهای این ساز شبیه یک گلابی است و سری این ساز خمیده است.

ساز کلارینت از چند بخش تشکیل شده است بخش اول آن ابتدای این ساز است که شبیه به منقار است و یک طرف آن صاف است برای نواختن آن قسمت دهنی ساز کامل در دهان یا بین دندان ها قرار می گیرد بدنه این ساز یک لوله استوانه ای مانند سایر سازهای بادی است انتهای آن نیز مخروطی شکل است و حفره های روی بدنه از فلوت بیشتر است و به همین دلیل نواختن کلارینت کمی سخت تر از فلوت می شود. کلارینت باس از سازهای فرعی خانواده کلارینت هاست و صدای آن یک اکتاو از صدای کلارینت بم تر می باشد.

2- فاگوت کنتر فاگوت هر دو دوزبانه

ساز فاگوت مانند سایر سازهای بادی، لوله ای شکل است در واقع دو لوله روی هم قرار دارد دهنی ساز مانند یک نی باریک و منحنی شکل است که داخل دهان قرار می گیرد این ساز از نوع سازهای دو زبانه ای است.ساز کنتر فاگوت در مقایسه با فاگوت بم تر است و می توان گفت بم ترین ساز ارکستر به شمار می رود.

رنگ صدای ساز های بادی چوبی

هر کدام از سازهای خانواده ی ساز های بادی چوبی شخصیتی بسیار ویژه دارند و شباهت رنگ صدای آن ها بسیار کمتر از شباهت رنگ صدای ساز های زهی به یکدیگر است.
تفاوت صدای نقره ای فلوت، و صدای گرفته و تودماغی أبوا بیش از تفاوت صدای ویولن و ویولاست. رنگ صدای ویژه ی هر ساز بادی چوبی بیش از هر چیز از روش به نوسان درآوردن هوا در آن نشئت می گیرد.
نوازندگان فلوت و پیکولو بر لبه ی دهانی ساز می دمند؛ مانند کسی که برای ایجاد صدا بر دهانه ی بطری بدمد.
(نوازنده ی رکوردر، سازی از خانوادهی فلوت ، در دهانی (سوت) شکل این ساز میدمد). بقیه ی ساز های بادی چوبی برای ایجاد صدا از یک زبانه ی نوسان ساز کمک می گیرند.

 

صدای سازهای بادی به چه صورت است؟

صدای سازهای بادی ارتباط مستقیمی با ظاهر آنها دارد یعنی سازهایی که باریک تر هستند و اندازه لوله های آن کمتر است صدای آنها زیرتر است اما سازهایی که لوله های آن ضخیم تر است و اندازه لوله های آن بلندتر است صدای بم تری دارند. در سازهای بادی، ضخامت و طول لوله ثابت است. حال نوازنده با فشردن کلیدها یا بستن سوراخ ها و حفره های روی لوله های سازهای بادی، طول لوله را کم و یا زیاد کرده و صداهای بم و زیر با طول موج های مختلف ایجاد می کند.

آَشنایی با سازهای بادی چوبی

آموزش سازهای بادی به چه صورت است؟

سازهای بادی چوبی یکی از انواع سازهایی هستند که به علت ماهیت ساز که در نواختن آن هماهنگی بین عضلات دست در گرفتن کلیدها و تنفس در داخل ساز اهمیت دارد. با توجه به موارد بالا آموزش و یادگیری سازهای بادی چوبی نیازمند افراد متخصص و کارشناس در این زمینه می باشد و هنرجویان نیاز دارند تا به طور اصولی آموزش ببینند. اساتید و کارشناسان برجسته ما در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج می توانند به شما کمک کنند تا از نواختن سازهای بادی چوبی نهایت لذت را ببرید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *