انواع ساز دهنی چوبی

ساز دهنی جوبی

انواع ساز دهنی چوبی در سراسر جهان محبوبیت ویژه ای دارد. ساز دهنی را معمولا با نام هارمونیکا نیز می شناسند. هارمونیکا یا ساز دهنی جزئی از خانواده ساز های بادی زبانه دار است. این ساز با داشتن صدایی دلنشین طرفداران بسیار زیادی دارد. یادگیری این ساز بسیار ساده است و برای مبتدیان و کسانی که به تازگی اقدام به یادگیری موسیقی کرده اند انتخاب مناسبی است. ساز دهنی ها معمولا کوچک هستند و لوازم جانبی خاصی ندارند. جا به جایی آسان مهم ترین و برجسته ترین ویژگی ساز دهنی است.

 

انواع ساز دهنی چوبی کدامند؟

در تهیه انواع ساز دهنی چوبی ویژگی های مختلفی باید در نظر گرفته شود. با شناخت نوع های مختلف این ساز افراد می توانند ساز را با توجه به نیاز خود خریداری کنند. ساز دهنی دارای چندین نوع است که هر کدام ویژگی و ظاهر متفاوت و خاص خود را دارد. مهم ترین و اصلی ترین سازدهنی ها به سه دسته دیاتونیک، کروماتیک و ترمولو هستند. انواع ساز دهنی به قرار زیر است:

ساز دهنی کروماتیک

ساز دهنی چوبی کروماتیک در انواع و سایزهای مختلفی ساخته می شود. از جمله مدل های این ساز 8،10،12،14،16 سوراخه می باشند. استاندارد ترین و پر طرفدار ترین مدل کروماتیک نوع 12 سوراخ آن است.

ساز دهنی ترمولو

این ساز در حالت استاندارد با بیست و چهار سوراخ تولید می شود. این ساز معمولا نسبت به سایر ساز دهنی ها محبوبیت کمتری دارد. در ایران ساز دهنی کمترین طرفدار را دارد و استفاده از آن بسیار کم است.

ساز دهنی دیاتونیک

رایج ترین و استاندارد ترین نوع این سبک مدل ده سوراخه آن است. این نوع ساز دهنی چوبی هم در ایران طرفداران چندانی ندارد. هنرمندان ایرانی به صدای این ساز علاقه خاصی نشان نمی دهند.

ساز دهنی شانه چوبی

این نوع از ساز دهنی چوبی صدایی بسیار زیبا و دلنشین دارد. این ساز دهنی بسیار پر طرفدار با شانه هایی از جنس چوب ساخته شده است. نکته منفی این ساز این است که در مجاورت با آب خراب می شود. البته شرکت هایی وجود دارند که نوع ضد آب آن را نیز تولید کرده اند.

ساز دهنی کورد

این نوع ساز دهنی چوبی خود دارای انواع مختلفی از شکل ها و اندازه ها است. این ساز دهنی تمام نت ها را شامل می شود.

ساز دهنی باس

نواختن این نوع ساز دهنی با سایر ساز دهنی ها متفاوت است. مکش هوا در این ساز دهنی صدای ایجاد نمی کند و باید هوا را در ان دمید. این ساز دهنی در سایز های بزرگ و سنگین تولید می شود.

تاریخچه انواع ساز دهنی چوبی

تاریخچه انواع ساز دهنی چوبی

انواع ساز دهنی چوبی از اولین ادوات موسیقی است. انسان های اولیه این ساز ها را با استفاده از چوب و شاخ و برگ درختان می ساختند. آنها از ساز دهنی برای ایجاد ارتباط استفاده می کردند. برای اولین بار ساز دهنی به عنوان یکی از ادوات موسیقی در چین ساخته شد. بعدها این ساز توسط آلمانی ها گسترش و ارتقا یافت و به حالت امروزی درآمد. ساز دهنی در طول زمان آثار ماندگار و نواهای دلنشینی را از خود به جای گذاشته است.

انواع ساز دهنی چوبی مناسب برای افراد مبتدی

از انواع ساز دهنی چوبی که برای افراد مبتدی مناسب است می توان ساز کروماتیک را نام برد. نوع 12 سوراخه ساز کروماتیک برای این افراد بسیار مناسب است. این نوع ساز از لحاظ قیمت هم بسیار مناسب است و برای فرد مبتدی هزینه زیادی را به دنبال ندارد.

در این ساز دهنی قطعه ای با نام اسلاید وجود دارد. این اسلاید دسترسی به نیم پرده های نت های موسیقی را سهولت می بخشد. در سایر ساز دهنی ها با دمیدن و مکیدن هوا دو نوت تولید می شود. در سازهای کروماتیک با فشار دادن اسلاید علاوه بر این دو نت، دو نت دیگر نیز تولید می شود. با استفاده از این چهار نت موسیقی می توان بیشتر آهنگ ها را شبیه سازی کرد و نواخت.

انواع ساز دهنی چوبی بر اساس تولید صدا

انواع ساز دهنی چوبی بر اساس صدای که ایجاد می کنند کاربرد های متفاوتی دارند. ساز دهنی ها دارای سبک های متفاوتی هستند. در ساز ها چوبی صدا در اثر ارتعاش زبانه ای در داخل ساز تولید می شود که یک سر آن به ساز متصل است. جریان هوا در اطراف این زبانه موجب ایجاد صدایی زیبا می شود.

ساز دهنی ها بر اساس تولید صدا به دو نوع تقسیم می شوند. نوع اول ساز دهنی تک زبانه است. در این ساز های تک زبانه هر نت با دم و باز دم صدا و نوا به وجود می آید. نوع دیگر ساز ها ساز دو زبانه است. در این نوع در هر سوراخی دو زبانه قرار دارد. ساز های دو زبانه با هر کدام از دم یا مکش به آسانی به صدا در می ایند. ساز های کروماتیک، دیاتونیک نوع های دو زبانه ساز دهنی هستند و از انواع سازهای تک زبانه می توان ترمولو را نام برد.

قیمت انواع ساز دهنی چوبی

انواع ساز دهنی چوبی با قیمت های متفاوت در بازار وجود دارند. بعد از گیتار ساز دهنی رتبه پرفروش ترین ساز را در بین ساز ها داراست. نکات مهمی هستند که بر روی صدای ساز تاثیر می گذارند و لازم است در هنگام خرید با آنها توجه شود. این نکات شامل موارد زیر است:

1- کیفیت ساز و اجزاء تشکیل دهنده آن

2- مهارت نوازندگی نوازنده و تناسب آن با ساز خریداری شده

3- تکنیک های اصولی که بر روی سازهای متفاوتی قابل اجرا است.

4- جنس و نوع ساخت ساز دهنی

5- انتخاب سبک درست ساز دهنی

نحوه نگهداری انواع ساز دهنی چوبی

انواع ساز دهنی چوبی اگر با دقت کافی و روش اصولی نگهداری شوند می توان آنها را تا سالیان طولانی استفاده کرد. لازم است از اجزای داخلی و خارجی ساز دهنی به خوبی مراقبت شود. شکستن و از بین رفتن هر یک از اجزای ساز به مختل شدن کارایی کل ساز می انجامد. زیرا اجزاء ساز دهنی قابل تعویض نیستند و همچنین قطعات آن در بازار موجود نیست. بهتر است ساز دهنی به صورت مرتب تمیز شود و آلودگی های آن از بین رود. تمیز نگه داشتن ساز دهنی موجب طول عمر آن می شود.

یادگیری استفاده از انواع ساز دهنی چوبی

برای یادگیری انواع ساز دهنی چوبی مراحل خاصی وجود دارد که باید طی شوند. این مراحل شامل موارد زیر است:

1- ابتدا باید سبک ساز دهنی مورد علاقه انتخاب شود.

2- انتخاب ساز دهنی مناسب با توجه به سبک و جنس

3- آموزش اصولی توسط فردی حرفه ای

4- نحوه درست در دست گرفتن و نواختن ساز

افرادی که ساکن کرج یا اطراف آن هستند می‌توانند با ثبت نام در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج به آموزش ساز توسط بهترین اساتید ساز نوبپردازید  کافیست با شماره: ۰۹۱۲۶۷۸۴۹۵۷یا 2632502032 تماس بگرید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *