سازهای جدید و عجیب دنیا

سازهای جدید و عجیب دنیا

اگر شما نیز در زمره‌ی علاقه‌مندان و یا فاعلین هنر موسیقی در هر سطحی هستید با ما در این مطلب همراه باشید تا با تعدادی از ساز‌های جدید و عجیب دنیا آشنا شوید. 

موسیقی در ذات یک هنر انتزاعی و از نگاهی دیگر یک زبان بین المللی است که با زیبایی‌ها و ظرافت‌ های بی بدیلش مردمان سراسر دنیا را شیفته ی خود کرده است، موسیقی می تواند هزاران انسان را در کنار هم جمع کرده و باعث فواران احساسی مشترک در بین آنها گردد. موسیقی مختص به کشور یا فرهنگ خاصی نیست و به همین دلیل است که شاهد هستیم هر جعرافیای فرهنگی و اقلیمی، ملودی، آواز، رقص و آلات موسیقی مخصوص به خود را داراست که این، خود، نشان‌دهنده‌ی عمیق بودن این هنر می‌باشد.

همچنین موسیقی در مراحل تکامل انسان هم نقش آفرینی کرده است که از طریق آن انسان به نحوی توانسته با هم نوعان خود ارتباط برقرار کند و هر آنچه در دل دارد را هرچند به صورت غیر مستقیم بازگو کند. امروزه شاهد این هستیم که موسیقی به اشکال و سبک های مختلفی درآمده است که هرکدام طرفداران مخصوص به خود را نیز دارند که بعضاً تلاش زیادی برای یادگیری و حرفه‌ای شدن در این زمینه کرده‌اند. در راستای همین تلاش ها و پیشرفت ها شاهد ایجاد آلات موسیقی متفاوت با ویژگی های متفاوت از آغاز این هنر تا به امروز هستیم در نقاط مختلف دنیا هستیم. دانستن این جنس از اطلاعات، بخصوص برای هنرمندان این رشته، امری حیاتی است.

تأثیر موسیقی و ساز های مختلف آن بر روی انسان

یکی از موضوعات بسیار جذاب و قابل توجه، تحرک مغز انسان دربرخورد و واکنش به موسیقی می‌باشد. در این مورد با استفاده از آزمایش‌های مختلف و تحفیفات گسترده عصب شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که نواختن آلات موسیقی بیشتر از هر فعالیت دیگری اجزای مختلف مغز انسان را تحریک می‌کند. این فرایند چه با نواختن موسیقی و چه با گوش دادن به آن انجام می شود که متعاقبا باعث می شود ارتباطات جدیدی بین اجزای مختلف مغز پدید آید که در نهایت موجبات ارتقای هوش و ارتقای سرعت عکس العمل ذهن ما حاصل می گردد. آلات موسیقی مختلفی با بیان لحن های مختلف به انجام این فرایند کمک می کنند که در بخش زیر به معرفی و توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم. 

معرفی برخی انواع سازهای جدید و عجیب دنیا

همانطور که گفتیم ساز ها به اشکال و مکانیزم های مختلفی از قدیم الایام وجود داشته اند که در این بخش به معرفی برخی از خاص ترین سازهای دنیا می‌پردازیم:

12گیتار

یکی از عجیب‌ترین سازهای موسیقی که می‌توان آن را در دسته غیر معمول ترین ساز‌های دنیا دانست 12گیتار است. این ساز توسط هنرمند ژاپنی “یوشیهیکو ساتوه” ابداع شده است. هنرمندی که توانست با متصل کردن 12 گیتار به یکدیگر یکی از عجیبترین سازهای شخصی سازی شده در دنیای موسیقی راک ابداع کند.
12 گیتار با داشتن نزدیک به 72 تار باعث شده که کمتر کسی توانایی نواختن آن را داشته باشد.

فنس نوازی

چندین سال پیش بود که یک هنرمند ایتالایی با انجام حرکتی خلاقانه با استفاده از سیم خاردارها و البته فنس های مختلف در نقاط متفاوت دنیا، توانست قطعات موسیقی جالبی تولید کرده و دستگاهی را اختراع کند که امروزه با نام فنس نوازی شناخته می‌شود. نام این هنرمند ایتالیای “جان رز” بود، او با یک آرشه ویولن و کشیدن آن روی فنس های مختلف صداهای متفاوتی را ایجاد می کرد.

دیجیریدو (Didgeridoo)

برخلاف اینکه تمام ساز‌های موجود در این لیست به نحوی غیرعادی و عجیب هستند، به احتمال زیاد این ساز برای شما آشنا باشد. دیجیریدو یا Didgeridoo یکی از سازهای خانواده سازهای بادی می‌باشد که اغلب توسط بومیان استرالیا استفاده می‌شد ولی امروزه آن از به عنوان قدیمی ترین ساز بادی دنیا شناخته می‌شود. برخلاف اغلب ساز‌ها این ساز دارای صدای بسیار بمی می‌باشد که بیشتر شما را یاد به فیلم های بومی و قبلیه ای نشین می‌اندازد. همچنین به علت اندازه‌ی بلند این ساز، نوازنده نیازمند قدرت زیادی برای نواختن آن می‌باشد.

دیجیریدو

درخت آوازه خوان

این ساز عجیب که طرفداران زیادی نیز دارد در انگلستان بوجود آمد، جایی که طراحی به نام “مایک تونکین” توانست با قرار دادن لوله‌هایی از استیل در بالای تپه‌های لنک شایر، سازی ایجاد کند و در نهایت نام آن را نیز درخت آوازه خوان گذاشت. طراحی این دستگاه به نحوی است که لوله‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند و وزیدن و جریان‌های باد در بین لوله‌ها باعث می‌شوند که موسیقی خاصی از این ساز بیرون بیاید. به همین علت است این دستگاه به عجیب‌ترین دستگاه موسیقی دنیا شهرت گرفت.

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم که موارد گفته شده برایتان جذاب بوده باشد. همچنین اگر که به فکر یادگیری موسیقی و شروع کار خود در این زمینه‌ هستید، می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما و یا تماس با شماره 32502032 به یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج وارد شده و کار آموزش خود را شروع کنید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *