ساز شور انگیز

ساز شور انگیز

ساز شور انگیز سازی زهی مضرابی می باشد که به مانند سه تار، تنبور و تار تشکیل شده است و در واقع تلفیقی از این سه ساز می باشد.
نحوه ی نواختن ساز شور انگیز شبیه به نواختن ساز سه تار می باشد اما از تظر آوایی و خصوصیات صوتی با ساز تار، سه تار و تنبور تفاوت هایی دارد.

صوت و صدایی که در اثر نواختن از شور انگیز حاصل می شود، در واقع به دلیل طراحی کاسه آن می باشد که از ساز تنبور الهام گرفته شده است. بدین صورت که علاوه بر چوب از پوست در ساخت آن استفاده می شود. در نتیجه صدایی دلنواز را به همراه خواهد داشت.

صدای ساز شور انگیز در مقایسه با ساز سه تار بم تر می باشد.

همچنین بخوانید: آموزش سنتور در کرج

ساز شور انگیز

ساختار ساز شور انگیز

از لحاظ شکل ظاهری نیز می تواند در دو نوع بزرگ و کوچک در بازار موجود باشد که هر یک ویژگی های خاص به خود را دارند. بدین صورت که در صورتی که ساز شور انگیز را در ابعاد کوچکتر در دست داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که از 4 قطعه سیم به عنوان تار برای ساخت آن استفاده شده است. سایز کوچکتر شور انگیز از لحاظ تعداد سیم ها مانند ساز سه تار می باشد.

اما در صورتی که ساز شورانگیز را در ابعاد بزرگ مشاهده کنید، خواهید دید که به جای 4 سیم تار از 6 شسیم تشکیل شده است و سیم های اول و دوم در حالت جفت به یکدیگر متصل شده اند.

 

مشخصه فیزیکی شور انگیز

از لحاظ ظاهری می توان بیان داشت که این ساز کاسه ای به اندازه 36 سانتی متر و طول دسته ای به اندازه 41 سانتی متر از قسمت اتصال کاسه تا شیطانک را دارا می باشد.

هم چنین همانطور که در بالا نیز بیان شد در قسمت کاسه این ساز از پوست نیز استفاده می شود که ضخیم بوده و حساسیت کمتری در مقابل رطوبت، نسبت به دیگر انواع سازهای هم خانواده خود دارد.

صدای ساز شورانگیز

شورانگیز‌سازی زهی مضرابی و تلفیقی از سه‌تار، تار و تنبور است نواختن ساز شورانگیز همچون سه تار است با این تفاوت که صدای ساز شورانگیزکمی بم تر و حجیم تر است و این از ویژگی های بارز ساز شورانگیز می باشد.

همچنین بخوانید: آموزش ویولن سل در کرج

ساز شور انگیز

حوزه صدایی ساز شور انگیز

دامنه صدایی این ساز از نت موسیقی ” دو ” تا نت موسیقی ” می ” به صورت کرن می باشد. هم چنین لازم به ذکر است که بدانید دامنه ارتعاشی ساز شور انگیز متفاوت از سازهای مشابه خود یعنی تار، سه تار و تنبور می باشد و دارای دامنه ارتعاش طولانی تر می باشد.

از ویژگی اصلی این ساز می توان به حوزه صدایی آن اشاره کرد که در حجم بالاتر و زیادتری در مقایسه با دیگر سازهای خانواده سازهای زهی اشاره کرد.

شما می توانید برای آموزش انواع سازهای سنتی و مدرن، زیر نظر مجرب ترین اساتید در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، آموزشگاه موسیقی سازنو بپردازید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *