معرفی انواع کاسه تبتی و بیان ویژگی های آن

معرفی انواع کاسه تبتی و بیان ویژگی های آن

کاسه تبتی یکی از انواع محصولاتی است که در حوزه موسیقی کارآمد می باشد. این نوع کاسه که امروزه در سراسر جهان شناخته شده است به کاسه تبتی یا کاسه آوازه خوان معروف می باشد. این نوع از ابزار موسیقی با هر نوع ضربه، صدایی از آن منعکس شده که بسیار دلنشین می باشد. در ژاپن و چین برای پاکسازی انرژی منفی از این نوع ابزار موسیقی استفاده می شود.

کاسه ی تبتی چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که کاسه‌ ی تبتی چیست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با انواع ساز تبتی، خصوصیات و ویژگی هایی که دارد بیشتر آشنا سازیم و در نهایت برای تهیه این نوع ساز شناخته شده راهنماییتان کنیم. پس اگر علاقمند به کاسه تبتی هستید ادامه مطالب را از دست ندهید.

امروزه‌ موسیقی آلات مختلفی تولید شده و در بازارها در اختیار خریداران قرار گرفته است. گاها با دیدن انواع این ابزار ها متعجب خواهید شد یکی از انواع ساز ها که بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است کاسه تبتی می باشد. این نوع ساز به دلیل ساختاری که شبیه کاسه است به این نوع نام خوانده می شود. با ضربه زدن به کاسه تبتی صدایی شبیه به زنگ ایجاد می شود که این صدا می تواند تمام انرژی های منفی و بد را از انسان دور کند به همین جهت در تمرین یوگا، مدیتیشن و آوا درمانی از آن استفاده می شود.

همچنین بخوانید:آشنایی با ساز تام تام

معرفی انواع کاسه تبتی و بیان ویژگی های آن

از کاسه تبتی در زمان های دور در مناطقی چون چین و ژاپن از آن استفاده می شد در این مناطق بیشتر برای رفع تنش، دعا کردن، به دست آوردن آرامش و… استفاده‌ می شد. احتمالا با دیدن فیلم های چینی و ژاپنی این نوع از کاسه های تبتی را دیده باشید که در معابد از آن استفاده می کردند. آموزش نواختن این ساز در نوع صدایی که ایجاد می شود اهمیت دارد پس سعی کنید از سازنو که بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج است برای نواختن این موسیقی سنتی کمک بگیرید.

از خصوصیات کاسه تبتی بیشتر بدانید

از خصوصیات کاسه تبتی می توان به ابعاد و اندازه آن اشاره داشت. این نوع ساز معمولا بین 5 سانت تا 40 سانت تولید می شود که ابعاد آن بر اساس علاقه شما مشخص می شود. البته بر اساس آمار به دست آمده در برخی از معابد این نوع از کاسه های تبتی با دهانه ۱ متری نیز وجود دارند.

صدای زنگی و عمیق این نوع ساز را می توان از دیگر خصوصیات آن دانست که باعث شده است افراد با سلیقه های متفاوت جذب آن شوند، البته این صدای زنگی بسیار متفاوت تر از دیگر صدای ساز ها می باشد.

معرفی انواع کاسه تبتی و بیان ویژگی های آن

آشنایی با انواع کاسه تبتی

اگر به تازگی با کاسه تبتی آشنا شده باشید و دوست داشته باشید این نوع از موسیقی سنتی را آموزش ببینید بهتر است با انواع آن آشنا شوید. کاسه تبتی در مجموع دارای سه نوع می باشد که به اختصار هر یک از آنان را توضیح خواهیم داد‌.

کاسه تبتی صد درصد دست ساز:

این نوع از کاسه ها کاملا دست ساز هستند یعنی هیچ نوع دستگاهی در ساخت آن استفاده نمی شود. کاسه تبتی صد درصد دست ساز از ده نوع عنصر و آلیاژ تولید می شود و بيشترين تولید آن در نپال، هند و تبت صورت می گیرد. این ساز دارای رنگ طلایی می باشد.

کاسه تبتی نیمه صنعتی:

این نوع از کاسه تبتی از دو الی سه آلیاژ تهیه می شود و روند تولید آن نه کاملا دست ساز بوده و نه کاملا صنعتی می باشد، بخشی از تولید آن به واسطه دستگاه ها و بخش دیگر به واسطه دست تولید می شود. این نوع از کاسه تبتی فقط در هند تولید می شود.

کاسه تبتی تمام صنعتی:

از آن جایی که پیشرفت و تولید ماشین آلات باعث صنعتی شدن تولیدات عظیمی شده است تولید کاسه تبتی نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. این نوع از کاسه تبتی کاملا با استفاده از دستگاه ها تولید می شود و شباهت زیادی به کاسه تبتی نیمه صنعتی دارد. بیشترین تولید کاسه تبتی تمام صنعتی در هند بوده و به تازگی در چین نیز به وقوع پیوسته است.

هر یک از انواع کاسه های تبتی دارای ویژگی های خاص خود می باشند لذا طرفداران خود را نیز دارند. یکی از تفاوت هایی که در بین انواع کاسه تبتی وجود دارد کیفیت در صدا و قیمت است. هر کدام بر اساس کیفیتی که دارند صدای متفاوتی را ایجاد می کنند و قیمتی که کاسه تبتی صد درصد دست ساز دارد با کاسه تبتی تمام صنعتی زمین تا آسمان فرق می کند.

کاسه تبتی در اسلام

کاسه تبتی یک ساز کوبه ای است که از جنس مس، برنج، قلع یا ترکیبی از این فلزات ساخته می شود. این کاسه ها معمولاً دارای دهانه گرد و ته تخت هستند و با ضربه زدن یا مالش با یک چوب یا ابزار دیگر، صدایی تولید می کنند.

کاسه های تبتی از قرن ها پیش در فرهنگ های مختلف آسیای شرقی، از جمله تبت، چین، هند و ژاپن، مورد استفاده قرار می گیرند. این کاسه ها معمولاً در مراسم مذهبی و آیینی استفاده می شوند و به عنوان ابزاری برای ایجاد آرامش، تمرکز و مراقبه شناخته می شوند.

در اسلام نیز کاسه های تبتی به عنوان یک ابزار موسیقی و درمانی شناخته می شوند. برخی از مسلمانان معتقدند که صدای کاسه های تبتی می تواند برای ایجاد آرامش، کاهش استرس و اضطراب، و بهبود سلامت جسمی و روحی مفید باشد.

قیمت کاسه تبتی اصل

کاسه تبتی همانطور که در بالا خواندید این ساز در انواع مختلف تولید میشود و نسبت به مترال و نحوه ساخت این ساز قیمت متفاوتی را تجربه خواهید کرد پس می توانید نسبت به بودجه که دارید کاسه تبتی را تهیه کنید

کاسه تبتی دسته دوم

به دلیل نوسانات ارز و افزایش قیمت اجناس ساز تبتی نیز مستثنی نیست چنانچه قصد یادگیری این ساز را دارید می توانید در بازار و سایت های مختلف کاسه تبتی را به صورت دسته دوم تهیه کنید و آموزش را شروع کنید آموزشگاه موسیقی ساز نو در کرج دوره آموزش این ساز خوش صدا را برگزار میکند پس هر چه سریعتر با کارشناسان ماتماس بگیرید .

نحوه تشخیص کاسه تبتی اصل از تقلبی

در بازار فروش کاسه تبتی بحث تقلبی یا اصل بودن وجود ندارد موضوع اصلی که در این میان وجود دارد این است که فروشندگان کاسه تبتی گاها این محصول را با کیفیت پایین ولی به عنوان محصولی کاملا دست ساز به فروش می رسانند. یه همین جهت‌ قصد داریم نکاتی را بیان کنیم تا اگر قصد تهیه کاسه تبتی را داشتید دچار مشکل نشوید.

کیفیت ساخت کاسه تبتی یکی از مهم ترین روش های تشخیص کاسه تبتی اصل از تقلبی می باشد. کیفیت در تشخیص اصل یا تقلبی بودن اکثر وسایل کاربردی است. توجه داشته باشید کاسه های تبتی بسیار قدیمی هستند ولی برخی از کاسه ها فقط دارای شکل و ظاهری قدیمی می باشند. برای تشخیص قدیمی بودن می توانید به ناحیه پایین کاسه تبتی توجه کنید وسایل های قدیمی دارای ضخامت بیشتری در این ناحیه می باشند.

صدای کاسه تبتی اصل

فرکانسی که کاسه تبتی ایجاد می کند را می توان یکی دیگر از روش های تشخیص اصل یا تقلبی بودن کاسه تبتی دانست. صدایی که از این نوع کاسه ایجاد می شود باید مدتی در محیط باقی بماند، همچنین چند صدا به صورت هماهنگ ایجاد می شود که هارمونی خاصی را ایجاد می کنند.

همچنین بخوانید: انواع سازهای موسیقی

معرفی انواع کاسه تبتی و بیان ویژگی های آن

در نهایت مهمترین نکته این است که کاسه تبتی را از مراکزی خریداری کنید که جز معتبر ترین ها باشند. ساز نو که یکی از بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج است دارای بهترین و با کیفیت ترین انواع کاسه تبتی می باشد که اگر مایل به تهیه این نوع ساز بودید انواع سایز تبتی اصل را برایتان تهیه خواهد کرد. این مرکز یکی از بهترين آموزشگاه در کرج است که موسیقی سنتی را آموزش می دهد. اگر درباره این نوع ساز و موسیقی سنتی ابهامی داشتید می توانید. در بخش نظرات و تماس با آموزشگاه سوالات خود را بپرسید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *