نحوه انتخاب سایز و اندازه ویولن مناسب برای کودک

نحوه انتخاب سایز و اندازه ویولن مناسب برای کودک

ساز ویولن از سازهایی است که بسیاری از کودکان دوست دارند یادگیری آن را شروع کنند. بسیاری از خوانندگان و نوازندگانی که ویولن می زنند، از همان سنین کودکی آموختن این ساز را شروع کرده اند. یکی از مهم ترین اصولی که سبب می شود شخص بتواند نواختن این ساز را به خوبی یاد بگیرد، انتخاب سایز مناسب ویولن است. به خصوص در کودکان، زیرا بچه ها در حال رشد هستند و سایز دستان، انگشتان و شانه ی آنها مدام در حال تغییر اندازه است. بسیار مهم است که بتوان ساز ویولن را به درستی و مناسب با عرض شانه و بلندی دست ها انتخاب کرد.

سایز مناسب ویولن برای کودکان باید به گونه ای باشد که از سنین 3 تا 5 سالگی بتوان به راحتی این ساز را آموزش دید و نوازندگی کرد. ما قصد داریم در این مقاله از سایزهای ویولن برای کودکان صحبت کنیم و نکات مهمی را در این زمینه برای شما بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب ساز ویولن مخصوص کودکان

اگر قرار است برای کودک خود ویولن تهیه کنید تا آموزش ببیند و به یک نوازنده حرفه ای تبدیل شود، باید ابعاد ساز و اندازه فیزیک و بدن فرزند خود را در نظر داشته باشید. آموزش موسیقی به کودکان، باید از همان ابتدا طبق اصول جلو برود در غیر این صورت، هزینه کردن و انتظار تبدیل کودک به یک نوازنده حرفه ای، کاملا بی معنا خواهد بود.

کودکان در سنین رشد قرار دارند و اگر قرار است فرزند خود را به یک نوازنده حرفه ای ویولن تبدیل کنید، باید برای او هزینه کنید و همزمان با رشد دستان، انگشتان و شانه ی کودک خود، ساز او را تعویض کنید.

نحوه انتخاب سایز و اندازه ویولن مناسب برای کودک

همچنین بخوانید: نحوه دست گرفتن ویولن و آرشه

ویولن کامل برای افراد بزرگسال و هر کس که اندام فوقانی او به رشد کامل رسیده باشد، با عدد کسری 4/4 نمایش داده می شود. اما هر چقدر سن و جثه ی فرد پایین بیاید، این اعداد نیز کم خواهند شد. برای مثال، ساز ویولن سایز 8/7 برای افراد زیر 10 سال مناسب است. البته کودکان زیر 10 سال ممکن است جثه کوچکتری داشته باشند و نیاز باشد ویولن با سایز کمتر 8/7 را در دست بگیرند. این ابعاد تا جایی کوچک و کوچکتر می شود که عدد سایز آن به 16/1 می رسد. کوچکترین سایز ویولن به 9 اینچ می رسد که برای کودکان 3 تا 5 سال و جثه ی خیلی کوچک، مناسب است.

انتخاب ویولن با سایز مناسب برای کودکان بسیار مهم است و می تواند در علاقه مندی آنها به ادامه آموزش، موثر باشد. اگر سایز ویولن برای کودکان مناسب نباشد، در نواختن و در دست گرفتن ساز دچار مشکل شده و در نوازندگی اذیت می شوند.

انواع سایزهای ساز ویولن

ویولن سازی زهی و در اندازه های کاملا مشخص از کامل ترین تا کوچکترین می باشد. انتخاب سایز مناسب برای کودکان می تواند آنها بیشتر به یادگیری تشویق کند.

ابعاد و سایز انواع ویولن شامل موارد زیر است:

  • سایز 4/4: که کاملترین سایز است و برای افراد 11 سال و بالاتر مناسب است. طول دست این افراد 58 و نیم سانتی متر است.
  • سایز 4/3: کودکان 9 تا 11 سال و با طول دست 56 سانتی متر می توانند از این سایز استفاده کنند.
  • سایز 2/1: کودکان 6 تا 10 سال و با طول دست 51 سانتی متر می توانند از این سایز استفاده کنند.
  • سایز 4/1: کودکان با طول دست 47 سانتی متر و در سنین 4 تا 7 سال باید از این سایز ویولن استفاده کنند.
  • سایز 8/1: کودکان 2 تا 6 سال و با طول دست 42 سانتی متر باید از این سایز استفاده کنند.
  • سایز 10/1: این سایز برای افرادی با طول دست 38 سانتی متر مناسب است.
  • سایز 16/1: این سایز برای کودکان با طول دست 36 سانتی متر مناسب است.
  • سایز 32/1: این سایز کوچکترین سایز و تقریبا غیر معمول ترین سایز به شمار می آید. کودکانی با طول دست 36 سانتی متر و کمتر از آن، نادرترین نوآموزان موسیقی هستند.

نکات بسیار مهم در انتخاب و خرید ویولن سایز کودک

برای خرید ویولن مناسب کودکان، باید حسابی دقت به خرج دهید. یادگیری ساز ویولن، به اندازه خود سخت و پیچیده است اما در صورتی که سایز مناسب آن را هم برای کودک خود تهیه نکنید، در کل از یادگیری ساز، منصرف خواهد شد. چند نکته برای خرید ساز ویولن مناسب برای کودکان، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیش از خرید ویولن، اندازه طول دست فرزند خود را با دقت در نظر بگیرید.
  • در هنگام خرید، فرزند شما باید ساز را در دست بگیرد و احساس راحتی داشته باشد.
  • مشورت با بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج می تواند شما را در انتخاب و خرید ساز با سایز مناسب برای کودکتان، بهترین کار ممکن است.

کدام ویولن برای فرزندم مناسب است؟

اگر هنوز هم نمی دانید که کدام ویولن مناسب فرزند شماست، بهتر است با افراد حرفه ای و خبره در این زمینه مشورت کنید. معمولا نوازندگانی که چندین سال از عمر خود را صرف نواختن ویولن کرده اند، بهترین راهنما برای شما هستند. اما با این حال می توانید از یک استاد ویولن در آموزشگاه، درخواست کنید تا او در این زمینه به شما کمک کند.

سرعت رشد کودکان و حتی نوجوانان زیاد است. مطمئن باشید در صورتی که یک ویولن کوچک برای فرزند خود خرید کنید، باز هم مجبور هستید برای کمک به پیشرفت او در نوازندگی، ویولن با سایز بیشتر تهیه کنید.

در خرید ساز ویولن برای کودکان باید یک نکته مهم را در نظر گرفت. ساز ویولن مثل لباس و کفش نیست که تصور کنید می توانید سایز بزرگتر برای کودک خود تهیه کنید. این کار در یادگیری کودک و علاقه مندی او کاملا برعکس عمل کرده و کودک شما یادگیری ساز را کنار خواهد گذاشت. سایز ویولن باید کاملا با جثه بدنی او هماهنگی داشته باشد.

نحوه انتخاب سایز و اندازه ویولن مناسب برای کودک

و کلام آخر
ساز ویولن، یکی از سازهای خوش طنین و آوا در میان تمام سازها است. خرید و استفاده از این ساز برای کودکان، کاملا با افراد بزرگسال متفاوت بوده و باید نکات مهم را در این زمینه رعایت کنید. سعی کنید با تهیه ساز با سایز مناسب برای فرزندتان، علاقه و اشتیاق یادگیری را در او بیشتر کنید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *