پدال پیانو چیست و چه کاربردی دارد؟

پدال پیانو چیست و چه کاربردی دارد؟

پدال پیانو یکی از اجزاء تشکیل دهنده ساز پیانو می باشد. افرادی که به تازگی برای یادگیری ساز پیانو اقدام کرده اند ابتدا باید اجزاء اصلی این ساز را بشناسند.

پدال جزو اصلی پیانو های آکوستیک و دیجیتال می باشد. این پدال ها طراحی شده آن که صدا های خاص و مخصوص را در پیانو ایجاد کنند. نوازنده می تواند با استفاده از پدال قطعات متفاوت و زیبایی را اجرا کند. پدال پیانو در این پیانو ها عملکرد ها و کارایی های متفاوت دارد.

پدال پیانو چیست؟

پدال پیانو از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر صدای پیانو می باشد. همه ی نوازندگان ساز پیانو برای ایجاد قطعات زیبا از دست ها و پا های خود استفاده می کنند. به این معنی نوازنده کلاویه ها را با دست های خود کنترل می کند و برای پدال ها از پای خود کمک می گیرد. هماهنگی و استفاده دقیق از کلاویه ها و پدال ها در نهایت به خلق آثار و آهنگ های با شکوه می رسد.

به طور کلی پدال ها در ساز پیانو اهرم هایی هستند که نواختن با استفاده از پا بر آن ها فشار وارد می کند. وارد کردن فشار بر پدال ها کیفیت و حالت صدای پیانو را کنترل می کند. افراد با فشردن پدال های پیانو می توانند تغییرات زیبایی در نوای آهنگ ایجاد کنند. کنترل پدال ها نیاز به مهارت خاصی دارد. مهم ترین نکته در اجرای موسیقی جذاب با استفاده از پیانو استفاده صحیح از پدال ها می باشد.

کاربرد پدال پیانو

مهم ترین نکته در کاربرد پدال پیانو انتخاب بزرگ تر و گسترده تری از صدا ها برای آهنگسازان و نوازندگان می باشد. دلیل و زمان استفاده از پیانو تفاوت های بسیاری در کیفیت نوازندگی ایجاد می کند. افراد باید اطلاعات و آموزش های خود را در هنگام استفاده از پدال ها جدی بگیرند. پدال ها صدا های ایجاد شده را نرم تر و پایدارتر می کنند. گاهی این پدال ها با ترکیب صدا های پایدار و نرم موسیقی و نوا جذاب و دلنشین را به وجود می آورند.

افراد برای استفاده از پیانو، امکانات آن و تولید نواهای متنوع ابتدا باید کار کردن با تمام جزئیات آن را بیاموزند و بر آن مسلط باشند. هر یک از پدال ها کارایی خاص خود را دارند. آهنگ ساز با استفاده از آگاهی و دانش خود انتخاب می کند که از کدام پدال و در چه زمانی استفاده نماید. برای استفاده از پدال های پیانو باید پاشنه پا بر روی زمین قرار بگیرد. سپس با قسمت پنجه ی پا فشاری محکم و آرام بر روی پدال اعمال شود.

همچنین بخوانید: کلاویه های پیانو

پدال پیانو چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع پدال پیانو

شناخت انواع پدال پیانو و کاربرد هر یک از آن ها افراد را برای نواختن آهنگی حرفه ای و مناسب آماده می کند. معمولا در پیانو ها سه عدد پدال وجود دارد. هر یک از این پدال ها دارای کارایی خاص خود هستند. در ادامه انواع پیانو و نحوه عملکرد آن ها توضیح داده شده است.

پدال دمپر

این پدال مختص توقف یا ادامه دادن صدا می باشد. پدال دمپر در سمت راست دو پدال دیگر قرار می گیرد. کارایی این پدال را از اسم آن نیز می توان فهمید. زیرا کاربرد آن کنترل دمپر های داخلی پیانو می باشد. پد های کوچک نمدی که روی سیم های فلزی داخل پیانو قرار می گیرند دمپر نام دارند. زمانی که کلیدی از پیانو فشار داده می شود دمپر برای ان کلید بالا می رود در این هنگام سیم های پیانو دچار لرزش و ایجاد صدا می شوند.

اگر فر پای خود را بر روی آن پدال نگه دارد همه دمپرهای موجود برداشته می شوند. در این هنگام پیانو نت نواخته شده را تا زمان کار نکردن با سایر کلاویه ها ادامه می دهد. علاوه بر دال دمپر به این پدال، پدال طنین نیز می گویند. معمولا نوازندگان از این دمپر برای اجرای چند نت محدود استفاده می کنند. زیرا تعداد نت های زیاد به صورت همزمان در کیفیت صدا تاثیر می گذارد.

پدال میانه

این پدال در بین دو پدال دیگر پیانو قرار می گیرد. معمولا این پدال را به عنوان پدال پایدار پیانو نیز می شناسند. معمولا این پدال در پیانو های مختلف عملکرد متفاوتی دارد. به عنوان نمونه در پیانو های بزرگ به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. با استفاده از این دال زمانی که نوازنده انگشت خود را از روی کلاویه بردارد نیز نت قطع نمی شود.

همچنین اگر نت دیگری نواخته شود تا زمانی که این پدال فشار داده می شود نواختن نت ادامه می یابد. تفاوت این پدال با پدال دمپر این است که یک یا چند نت را نگه می دارد تا وازنده با دستانش نت های دیگری بنوازد. اما پدال دمپر همه نت ها را نگه می دارد.

پدال سافت یا نرم

این پدال در سمت چپ دو پدال دیگر قرار می گیرد و سبب ملایم تر شدن و نرم تر شدن صدای پیانو می شود. این پدال باعث می شود که چکش ها ا به جا شوند و فق یک سیم برای هر نت نواخته شود. از این پدال در زمان هایی که به صدای ملایم تر و نرم تری لازم است استفاده می شود.

پدال پیانو چیست و چه کاربردی دارد؟

همچنین بخوانید: تاریخچه ساز پیانو

به عنوان نمونه در هنگامی که پیانو همراه خواننده نواخته می شود بهتر است صدایی نرم تر و کم تر داشته باشد. برای ایجاد این صدای ملایم در پیانو های ایستاده فاصله چکش ها به سیم ها کمتر می شود. در این صورت ضربه ای که چکش به سیم می زند قدرت کمتری دارد در نتیجه صدای کمتری تولید می کند.

اجزای تشکیل دهنده پدال پیانو

پدال پیانو که یکی از اجزای اصلی پیانو می باشد خود دارای اجزاء خاصی است. این پدال ها دارای اهرم های خاصی می باشند. با فشردن پدال ها این اهرم ها به حرکت در م آیند و چکش ها و سیم های پیانو را کنترل می کنند. اهرم های متصل به پدال های پیانو به صورت مستقیم به اجزای صفحه صدا متصل می شوند. با تاثیر گذاشتن بر این صفحه تغیراتی در صدای نت ها ایجاد می کنند.

پدال پیانو در همه پیانو ها وجود دارد؟

پدال پیانو در پیانو های آکوستیک و دیجیتال وجود دارد. اما نحوه کارایی و کاربرد آن در این پیانو ها متفاوت است. در نوع دیجیتال پیانو، پدالی که سمت راست قرار دارد عملکردی شبیه پدال دمپر در پیانو آکوستیک دارد. به طور کلی می توان گفت که پدال دمپر در این دو نوع پیانو تفاوتی باهم ندارند. اما در مورد دو پدال دیگر پیانو ها با هم تفاوت دارند.

در پیانوهای دیجیتالی که دارای سه پدال هستند پدال های میانی و چپ در نوع های مختلفی تولید می شوند. علاوه بر این کارایی ها و کاربرد های مختلفی نیز دارند.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *