چه سازی یاد بگیرم؟

چه سازی یاد بگیرم

بدون شک موسیقی یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد. با این حال در سال های اخیر بسیاری از افراد به دنبال یادگیری سازهای مختلف هستند. ممکن است شما هم بین سازهای مختلف مردد باشید که کدام یک را بنوازید. برای راحتی بیشتر شما انواع مختلف ساز ها را بررسی می کنیم تا در بین آن ها بهترین انتخاب ممکن را صورت دهید. هر شخصیت می تواند با یک ساز خاص بیشترین هماهنگی را داشته باشد که برای نواختن آن را انتخاب می کند.

برای شروع موسیقی چه سازی باید یاد بگیرم؟

عوامل زیادی هستند که در یادگیری موسیقی موثر هستند، اگر بخواهیم به طور مختصر به آن ها اشاره کنیم از مهم ترین این عوامل سن شماست، این به این معنی نیست که افراد با سن بالا توانایی یادگیری پایین تری دارند اما افراد در سنین بالاتر معمولا فعالیت های زیادی برای انجام دادن در طول روز دارند که همین امر باعث کاهش تمرکزشون در یادگیری موسیقی و کاهش زمان لازم برای یادگیری می شود.

از عوامل تاثیر گذار دیگر می شود به بودجه شما برای یادگیری اشاره کرد البته همه ی این موارد پس از شناسایی سبک مورد علاقه شما در موسیقی مطرح می شود. در زیر به تفکیک به هر ساز پرداخته ایم.

همچنین بخوانید: آموزش گیتار در کرج

چه سازی اول یاد بگیرم

ساز پیانو

پیانو جزو برترین سازهایی است که بسیاری از مردم دنیا آن را می نوازند. به صورت کلی پیانو مادر همه ساز ها نامگذاری شده است و ملودی های شگفت انگیزی از آن ایجاد می شود. تعداد دکمه های موجود در پیانو ۸۸ عدد می باشد. ۳۶ کلید پیانو به رنگ سیاه و ۵۲ کلید دیگر سفید رنگ می باشند. هر کدام از این کلید ها یک نت خاص ایجاد می کند و ترکیبشان می تواند یک اثر خارق العاده را به وجود بیاورد. این ساز بسیار قدیمی است و از قرن هیجدهم میلادی با به امروز نواخته می شود. بیشتر افرادی که به موسیقی های کلاسیک علاقه دارند به سراغ پیانو خواهند رفت. پیانو زدن می تواند احساس آرامش را به شما و شنوندگان آن منتقل کند به همین علت برای موسیقی های آرام گزینه مناسبی است. اگر می خواهید یادگیری ساز را آغاز کنید، قطعا پیانو یکی از انتخاب های پیش روی شما خواهد بود.

ساز گیتار کلاسیک

اگر به دنبال یک ساز سبک و قابل حمل هستید، بدون شک گیتار انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. گیتار خود نمونه های متنوعی دارد که در بین انواع آن ها نمونه کلاسیک از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این ساز ۶ ردیف سیم به صورت استاندارد در کنار هم قرار گرفته اند که صدای مختلفی را ایجاد می کنند. امروزه بیشترین هنرجویان موسیقی به سمت یادگیری گیتار می روند. در ابتدای یادگیری ممکن است انگشتان شما دچار آسیب شوند که باید انگشتان خود را ببندید. این درد کم به دلیل آماتور بودن شما اتفاق می افتد که با مرور زمان برطرف خواهد شد. تسلط به ساز گیتار کلاسیک اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و شخصیت شما در جامعه را ارتقا می بخشد. کسانی که این ساز را یاد می گیرند می توانند در محیط های دوستانه یا خانوادگی آن را بنوازند و حس و حال مثبتی را به شنوندگان منتقل سازند. اگر به دنبال یادگیری یک ساز خاص و درجه هستید، گیتار کلاسیک می تواند گزینه ی فوق العاده ای برای شما باشد.

ساز ویولن

اگر می خواهید در بین نوازندگان موسیقی جایگاه خاصی داشته باشید ویولن را انتخاب نمایید. این ابزار در دسته سازهای رشته ای تقسیم بندی می گردد. در ساختار این ساز چهار رشته متمایز از هم وجود دارد صداهای متفاوتی نیز تولید می کنند. در کنار ویولن یک قطعه چوب به نام آرشه وجود دارد که با کشیدن آن بر روی رشته ها نوا ایجاد می گردد. صدای ایجاد شده توسط ویولن بسیار خاص است و در صورتی که با سایر سازها ترکیب شود، یک نوای عالی ایجاد می کند. سبک های مختلف موسیقی مانند پاپ،‌ جاز و راک از این ساز به صورت عمده استفاده می کنند. اندازه ویولن کمتر از گیتار است که به همین علت به راحتی جابجا می گردد. نواختن ویولن نیاز به تمرین بیشتری دارد و برای یادگیری آن باید زمان زیادی را صرف نمایید. جزییات در نواختن این ساز زیاد است و شخص باید تمام تمرکز خود را به کار بگیرد. خوشبختانه آموزشگاه موسیقی در کرج برنامه ویژه ای برای آموزش این ساز دارد که شما هم می توانید از آن بهره ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش ویولن در کرج مراجعه فرمایید.

 ساز آکاردئون

آکاردئون سازی با بدنه مکعبی شکل است که با ورود و خروج هوا به داخل بدنه‌ تولید صدا می‌کند. بنابراین ساز  آکاردئون جزو سازهای بادی آزاد-زبان دانست.

ساز آکاردئون

انواع آکاردئون

آکاردئون در انواع شکل‌ها و اندازه‌ها موجود است، از نظر تعداد کلید ها، زبانه‌ها و جنس مواد سازنده با هم فرق دارند. به همین خاطر ظاهر و صدای آن‌ها از یکی به دیگری تفاوت دارد. در ازیر چند نوع از محبوب ترین آکاردئون های موجود در بازار اشاره می کنیم.

  • آکاردئون دکمه‌ای و پیانو
  • آکاردئون یونیسونوریک (هم صدا) و بیسونور یک (دو صدا)
  • آکاردئون‌های دیاتونیک و کروماتیک

همچنین بخوانید: نحوه دست گرفتن ویولن و آرشه 

یادگیری ساز

ساز فلوت

در بین انواع مختلف سازها، فلوت ساختار بسیار ساده ای دارد و جزو سازهای دهنی محسوب می شود. تمامی سازهایی که با کمک دهان و نفس نواخته می شوند ساز دهنی نام دارند. بر روی فلوت چند سوراخ وجود دارد که با باز و بسته کردن آن ها صدای متفاوتی ایجاد خواهد شد. جنس این ساز معمولا از برنج یا نیکل است که البته در موارد حرفه ای تر از نقره یا پلاتین استفاده می شود. نمونه های چوبی فلوت هم بسیار محبوب هستند و صدای بمی از خود خارج می کنند. آرامش بخش جدایی ناپذیری از صداهای ایجاد شده توسط فلوت است و می تواند حس طراوت و تازگی را به شنونده القا نماید. خوشبختانه یادگیری این ساز آسان تر از سازهای رشته ای است و در مدت کوتاه تری آن را خواهید آموخت. اگر در یادگیری جدی باشید، ظرف مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری خواهید داشت. این ساز را می توان در اکثر سبک های موسیقی به صورت خاص به کار برد.

اساتید مجرب ما در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج همواره در تلاشند تا دانش جویان بهترین ساز مورد علاقه خود را بیابند. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در آموزشگاه موسیقی ساز نو از طریق شماره ۰۲۶۳۲۵۰۲۰۳۲ و یا صفحه تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *