کوک کردن ساز یکی از عوامل اصلی داشتن یک موسیقی فوق العاده

کوک کردن ساز 2

هنرجویان موسیقی همیشه با این مشکل مواجه هستند که سازشان از کوک خارج می شود. کوک کردن ساز به روش درست یکی از اساسی ترین کارها برای داشتن یک صدای خوب با اصوات صحیح است. کوک کردن ساز یا باید به دست افراد خبره در این کار صورت گیرد و یا اگر تصمیم دارید که خودتان ساز را کوک کنید نیازمند تمرین زیاد و گوش قوی در این زمینه خواهید بود.

کوک ساز 

کوک ساز یکی از کارهایی است که باید هر چند وقت یکبار بر روی ساز انجام شود و سیم های ساز از لحاظ میزان کشش به صورت تنظیم درآمده تا بتوانند صدای صحیح را تولید نمایند. هنرجویان و هنرآموزان رشته های مختلف موسیقی دائما با این مشکل روبرو هستند زیرا در اثر عوامل مختلفی این اتفاق می افتد و معمولا هنرجویان مجبور هستند تا هزینه ای را برای این کار کنار بگذارند.
اگر تصمیم دارید که این کار را خودتان انجام دهید باید گوش موسیقی قوی داشته باشید و صدای نت ها را به خوبی بشناسید. همچنین برای این کار نیاز به تمرین و راهنمایی استاد دارید و باید برای آن زمان صرف کنید و قطعا این توانایی یک شبه ایجاد نخواهد شد.

اهمیت کوک کردن ساز 3

معانی مختلفی که برای کوک کردن ساز در نظر گرفته می شود

شاید بتوان گفت که در هنر موسیقی کوک کردن ساز به دو معنی متفاوت استفاده شده و بکار می رود.

  • دستگاه موسیقی که ارتفاع بر همان اساس تعیین می شود. یا در واقع زیر و بمی 
  • کوک کردن ساز به منظور درست اجرا شدن و نواخته شدن نت های موسیقی

زمانی می توان گفت که یک ساز به درستی کوک شده که فواصل بین نت ها که باید به میزان مشخصی باشد، رعایت و به درستی تنظیم شود. در زمان کوک کردن در تمام سازها، یکی از نت ها به صورت نت مرجع در نظر گرفته می شود و سایر نت ها بر اساس فاصله ای که باید با این نت داشته باشند، تنظیم می گردد.

اهمیت کوک کردن ساز

برای داشتن یک صدای زیبا و دلنشین، باید ساز شما کوک بوده تا هماهنگی لازم بین نت ها و فواصل بین آنها وجود داشته باشد. همچنین باید خودتان سعی کنید تا این کار را بیاموزید زیرا در اثر عوامل مختلف ساز شما از کوک خارج شده و حتی شاید گاهی صدای دلنشین آن جای خود را به صدای خارج و گوشخراش بدهد که باید برای نواختن یک موسیقی دلنشین، نت ها صدای واقعی و صحیح خود را بدهند.
پس یادمان نرود که لازمه یک موسیقی خوب و یک صدای زیبا، کوک بودن ساز شما می باشد. برای انجام این کار می توانید از افراد خبره کمک گرفته و یا خودتان آن را انجام دهید. همچنین با مراجعه به برخی آموزشگاه ها نیز می توانید ساز خود را کوک نمایید.

اهمیت کوک کردن ساز 4

راه های مورد استفاده برای کوک کردن ساز های مختلف

شاید بتوان گفت که برای کوک کردن ساز دو روش وجود دارد:

  • کوک گوشی
  • کوک با کمک تیونر

بسیاری از افراد که هنوز به شکل سنتی کار می کنند از روش گوشی به منظور کوک سازهای مختلف استفاده می کنند. در قدیم اساتید موسیقی در اثر تکرار و تمرین و همچنین داشتن شرط اساسی یعنی داشتن گوش موسیقی قوی، این کار را به شیوه گوشی انجام می دادند و از قدرت شنیداری خود برای این کار استفاده می کردند.
اما همانطور که تمام ابزار و لوازم پیشرفت هایی برای ساده تر شدن زندگی ما داشته، صنعت موسیقی نیز از این مقوله جدا نبوده و وسایلی به منظور تسهیل کار بوجود امده که یکی از این وسایل تیونر است که به کمک آن سازهای مختلف را کوک می کنند.

اهمیت کوکو کردن ساز

استفاده از تیونر یکی از بهترین راه ها برای کوک سازهای مختلف

همانطور که گفته شد از الزامات یک موسیقی دلنشین و خوب، کوک بودن ساز است تا صدایی که از آن خارج می شود دلنواز بوده و با گوش کردن به آن احساس خوبی را تجربه کنیم. بدین منظور از دستگاهی به نام تیونر استفاده می شود که در واقع بهترین و حتی دقیق ترین روش برای انجام این کار است.
این دستگاه نت های موسیقی را به صورت حروف نشان می دهد و تنها کافیست که شما بدانید کدام حرف مربوط به کدام نت می باشد. با این وسیله می توانید سریعتر از راه های سنتی، ساز خود را کوک نمایید.
در صورتی که در شهر کرج و یا نزدیک به این شهر ساکن هستید می توانید با مراجعه به بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج آموزشگاه موسیقی سازنو سازهای مختلف خود را به خوبی کوک نمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *