آموزش نت سه تار

نت سه تار

یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین انواع ساز های موسیقی در کشور ایران ساز سه تار می باشد که در این مطلب به بررسی ساز سه تار می پردازیم؛ سه تار یکی از اصیل ترین ساز های موسیقی در ایران می باشد که از سال های بسیار دور مورد توجه نوازندگان دستگاه های موسیقی ایرانی قرار گرفته است، امروزه نه تنها از محبوبیت این ساز موسیقی اصیل ایرانی کم نشده است بلکه روز به روز بر تعداد علاقه مندان و نوازندگان سه تار افزوده می شود؛ در این مطلب به معرفی ساز سه تار و بررسی اصلی ترین کوک در سه تار می پردازیم، پس اگر شما نیز به ساز سه تار علاقه مند هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی سه تار

برای نواختن مضراب در این ساز موسیقی محبوب و اصیل ایرانی می بایست از انگشت اشاره ی دست راست خود استفاده کنید، این ساز موسیقی ایرانی برخلاف نام خود از چهار سیم مختلف تشکیل شده است که در ادامه ی این مطلب بیشتر به این موضوع می پردازیم، سه تار ۲۵ الی ۲۸ پرده ی روی دسته خود دارد؛ جنس سیم های این ساز به طور معمول از برنج و فولاد می باشد؛ شناخت این چهار سیم می تواند برای یادگیری سه تار برای علاقه مندان و هنرجویان این ساز موسیقی بسیار حائز اهمیت باشد.
تصویر2

نوت موسیقی 2

آیا یادگیری ساز سه تار دشوار است؟

بسیاری از علاقه مندان به ساز سه تار دغدغه و نگرانی بسیاری دارند که آیا یاد گرفتن این ساز دشوار است یا نه؟ در پاسخ به سوال این دسته از علاقه مندان به ساز سه تار باید گفت که یکی از مهم ترین و اصلی ترین مشکلاتی که به عنوان یک فرد مبتدی در نواختن ساز موسیقی سه تار ممکن است پیش بیاید این است که پیدا کردن انواع نت سه تار بر روی پرده های تشکیل دهنده ی این ساز موسیقی کمی برای شما دشوار باشد اما با کمی صبر و تحمل و تمرین کردن بیشتر قطعا این مشکلات اولیه به سرعت رفع خواهد شد و شما دیگر مشکل پیدا کردن محل دقیق پرده های تشکیل دهنده ی سه تار را نخواهید داشت.

انواع نت سه تار و اهمیت آن

یادگیری انواع نت سه تار ممکن است کمی طول بکشد و شما باید برای مسلط شدن بر هر نوع ساز موسیقی زمان زیادی اختصاص دهید و صبر و حوصله ی زیادی داشته باشید، بدیهی است که هرچه میزان علاقه مندی و اشتیاق شما به یک ساز موسیقی بیشتر باشد یادگیری نت ها و پرده های آن ساز موسیقی آسان تر و کم زمان تر خواهد بود؛ زمانی که شما می خواهید یک قطعه ی موسیقی را اجرا کنید نت خوانی صحیح یکی از مهم ترین نکاتی است که باید حتما آن را یاد گرفته باشید، زیرا اگر شما نتوانید نت های مختلف در ساز موسیقی سه تار را یاد بگیرید نمی توانید قطعه ی موسیقی مورد نظر خود را به درستی اجرا کنید، زیرا نت در کنار ریتم یک آهنگ، دو قسمت اصلی تشکیل دهنده ی یک قطعه ی موسیقی هستند.

نت سه تار 3
نوت موسیقی 6

آشنایی با ساختار سه تار برای آموزش نت سه تار

یکی از جالب ترین نکاتی که درباره ساز سه تار وجود دارد این است که بسیاری از مردم با توجه به نام این ساز موسیقی تصور می کنند که سه تار دارای سه سیم می باشد اما این تصور کاملا نادرست است و برخلاف نام این ساز موسیقی اصیل و محبوب ایرانی سه تار در حقیقت دارای چهار سیم می باشد؛ هر کدام از این سیم ها با یک نام مشخص می شوند که به ترتیب سیم اول، سیم دو می باشد یا نام دیگر آن سیم سفید، سیم دوم سه تار سیم سل یا سیم زرد نامگذاری شده است و سیم های سوم و چهارم این ساز که به صورت یک جفت در این ساز قرار گرفته اند، سیم سوم را با نام مشتاق یا واخوان و سیم چهارم بم نامیده می شوند که به طور معمول نوازندگان این ساز موسیقی به سیم های سوم و چهارم سیم های بم نیز می گویند.

اصلی ترین کوک در سه تار چیست؟

در حقیقت متداول ترین کوک این ساز و رایج ترین نوع نت سه تار کوک با ترتیب دو- سل- دو- دو می باشد که در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج به عنوان اصلی ترین کوک این ساز موسیقی به هنرجویان و دوست داران این ساز اصیل ایرانی آموزش داده می شود، البته همان طور که گفته شد کوک های دیگری نیز برای ساز موسیقی سه تار وجود دارد که در این مطلب انواع دیگر کوک در سه تار را بررسی نخواهیم کرد، به دلیل این که اگر شما بتوانید کوک اصلی و متداول سه تار یعنی کوک دو- سل- دو- دو را یاد بگیرید قطعا یادگیری سایر انواع کوک این ساز موسیقی محبوب و اصیل ایرانی برای شما بسیار آسان خواهد شد و می توانید به راحتی انواع نت سه تار را آموزش ببینید.

نوت موسیقی 5

نت های مبتدی سه تار

شروع نواختن قطعات ساده سه‌تار برای هنرجویان بسیار جذاب است. اکثر هنرجویان حتی نام آهنگ‌هایی که دوست دارند بنوازند را می‌گویند و یا اجراهای مورد علاقه خود را برایمان ارسال می‌کنند و خود را در جایگاه نوازنده آن قطعه تصور می‌کنند. این انگیزه به شما انگیزه قدم برداشتن در مسیر یادگیری و لذت بردن از آن را می‌دهد. بر اساس آمار ما، نواختن قطعات ساده و معروف سه‌تار و تار، اولین هدف هیجان‌انگیزی است که هر هنرجوی موسیقی، از جمله هنرجوی سه‌تار، دنبال می‌کند. توانایی اجرای قطعاتی را که تا کنون تنها شنیده بودید، بر روی سازی مانند سه‌تار که حس لذت‌بخش و خوش‌آیندی دارد، به همراه دارد. امروزه با وجود کلاس‌های تخصصی آنلاین سه‌تار، به سادگی می‌توانید به این قطعات دسترسی پیدا کنید. در این مقاله از سایت وب نوازان، چندین نمونه از قطعات ساده سه‌تار و تار که در کلاس‌ها غالباً آموزش داده می‌شوند و در عین سادگی زیبا و مشهور هستند، را به شما معرفی خواهیم کرد.

نت های مبتدی(مرغ سحر)
نت های مبتدی(نوایی)
نت های مبتدی(الهه ناز)
نت های مبتدی_زرد ملیحه)

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *