تنفس در هنگام آواز خواندن

تنفس در آواز 1

برای شروع آواز یادگیری و تمرین یک سری تکنیک ها بسیار حیاتی است. یکی از تکنیک های مهم در امر خوانندگی که در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج هم به آن اشاره می شود، تکنیک تنفس در آواز است. اگر میخواهید از این تکنیک استفاده کنید، لازم است تا در ابتدا آن را شناخته و سپس چگونگی بهره‌گیری از آن را بشناسید.

ضرورت تنفس در آواز خواندن

تکنیک تنفس در هنگام آواز بسیار فنی و مهم است. در این تکنیک روش های ساده ای برای کنترل دم و بازدم جهت گرم کردن ریه ها و رفع انقباضات دیافراگم گفته می شود. دلیل اهمیت بالای گرم شدن ریه ها قبل از آواز خواندن این است که بدن با انجام نفس‌های عمیق، اجازه پشتیبانی به صدا را بدهد.

این تکنیک برای همه ی خوانندگان ضروری است! تمامی خوانندگان با هر سطحی از مهارت، چه در سطح مبتدی و تازه کار و چه در سطح حرفه‌ای، باید این تکنیک ها را انجام دهند تا عملکرد و اجرای بهتری در امر خوانندگی داشته باشند.

تنفس در آواز 2

تکنیک‌های تنفسی چه زمانی باید انجام شوند؟

به طور کلی نیاز است خواننده قبل از گرم کردن صدا یک یا دو تمرین تنفس را انجام دهد. انجام تکنیک تنفس در هنگام آواز خواندن باعث انتقال حس آمادگی تنفسی در گرم کننده های صوتی شود که این حس از آواز خواندن در حالت های مختلف همچون جلسه تمرین، کلاس درس و یا حتی حین اجرا پشتیبانی می کند.

تمرینات تنفسی قبل از انجام آواز انجام می شود، برای نمونه پیش از اجرای یک درس، پیش از اجراها و یا تمرین های شخصی و… در واقع، انجام تمرینات تنفسی آواز در بسیاری از موارد حتی مواردی غیر از موسیقی نیز می تواند مفید باشند. به عنوان مثال، در مواردی که احساس عصبی شدن و یا اضطراب به شما دست می دهد، یک تمرین تنفسی خوب می تواند آرامش بخش باشد.

دلیل انجام تنفس در هنگام آواز خواندن چیست؟

تکنیک تنفس در هنگام آواز خواندن فقط برای تولید بهترین صدا و آواز کاربرد ندارد، اما به کار بردن این تکنیک جهت سالم و ایمن نگه داشتن صدا از هر آسیبی، ضروری است. اگر صدا توسط تنفس کافی پشتیبانی نشود، با کشش عضلانی و یا گرفتن عضلات نزدیک آکوردهای صوتی جبران می شود که این کمک‌های ناخواسته در طولانی‌مدت می تواند منجر به آسیب صوتی سنگین و همیشگی شود.

چگونه بفهمم استعداد موسیقی دارم؟

نحوه انجام تکنیک تنفس در آواز

برای داشتن عملکردی بهتر در انجام تمرین های تنفسی در هنگام آواز خواندن، هنرجویان گرامی می توانند از اساتید بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج بهره ببرند. اما پیش از آن موارد زیر را بهتر است به خاطر بسپارید:

  1. شانه ها، پشت، قفسه سینه و بازوها در تمام مدت تمرین باید آرام باشند.
  2. برای انجام تمرینات تنفسی در حالت ایستاده، پاها را کمی از هم دور کنید.
  3. در حین تمرین تصور کنید که تنفس از پایین تنه و یا از زیر پایتان صورت می گیرد، در این صورت باعث می شود شانه ها و قفسه سینه خود را از تنش خارج کنید.
  4. در ذهن خود تصور کنید که ستون فقرات با هر عمل دم و بازدم و به ویژه در حین عمل بازدم، کشیده تر می شود.
  5. اگر در بدن خود احساس تنش دارید، پیش از شروع تمرینات تنفسی، بسیار آرام کششی در بدن خود ایجاد کنید تا حس آزادی را در اندام ها به جریان اندازید.

سه تکنیک تنفس

کار اصلی در انجام تمرینات تنفسی این است که توسط آن به سیستم تنفسی خود در هنگام آواز خواندن آموزش دهید تا به عضلات گردن، قفسه سینه و شانه اتکا نکند و دوباره از دیافراگم به تنفس خود برگردد. تکنیک تنفس درهنگام آواز خواندن را هرچه بیشتر تمرین کنید، تنفس شما کارآمدتر و پربازده‌تر می شود. در ادامه سه مورد از تکنیک های تنفسی در هنگام آواز خواندن را ذکر می کنیم:

  1. تکنیک شماره 1: رها کردن عضلات دیافراگم از تنش ها
  2.  تکنیک شماره 2: آرام تنفس کردن برای نفس های عمیق تر
  3. تکنیک شماره3: آموزش دادن به بدن برای قرار گرفتن در وضعیت صحیح آواز خواندن و استقامت صدا

سخن پایانی

تکنیک تنفس در هنگام آواز خواندن بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر مبتدی هستید و یا حتی به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت در عرصه خوانندگی می باشید، حتما باید این تکنیک ها را بدانید و اجرا کنید تا به یک تنفس کامل و کارآمد برسید و تنفس خود را روز به روز تقویت کنید.

جهت شرکت در کلاسهای آموزشی مجموعه سازنو می توانید با همکاران ما در واحد ثبت نام از طریق شماره های درج شده در صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید، همچنین میتوانید از طریق صفحه ثبت نام به صورت آنلاین اقدام به ثبت نام نمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *