راهنمای انگشت گذاری فلوت

قیمت فلوت چوبی و موارد مهم درباره آن

راهنمای انگشت گذاری فلوت جز مسائل مهم یادگیری فلوت می باشد. یادگیری مسائل پایه و البته نکات ضروری دارای اهمیت بسیاری است چرا که می‌تواند تعیین کننده‌ی مسیر شما در این حرفه باشد. شما برای اینکه بتوانید در این مهارت یعنی نوازش فلوت ریکوردر حرفه‌ای شوید باید آن را به عنوان ابزاری آموزشی برای رسیدن به مفاهیم و نغمه‌های مورد نظر خودتان در نظر داشته باشید. ما در این بخش به معرفی انگشت‌گذاری‌های مختلفی می‌پردازیم که برای استفاده از فلوت ریکوردر مورد نیاز هستند و در اصل برای این مورد به آن‌ها نیاز خواهید داشت، اما قابل توجه است که انگشت‌گذاری‌های ذکر شده همه‌ی انگشت‌گذاری‌های موجود و مورد استفاده در نوازش فلوت ریکوردر نیستند و شاهد انواع دیگری از آن‌ها هستیم که در این مطلب ذکر نشده‌اند. قبل از ادامه می توانید مقاله آشنایی با ساز فلوت را بخواندید.

معرفی انگشت‌گذاری‌های فلوت

فلوت ریکوردر‌ها دارای انواع مختلف هستند که با توجه به نحوه‌ی انگشت‌گذاری و همچنین نواختن فلوت متفاوت می‌باشد. برای مثال شاهد این مورد هستیم که فلوت ریکوردرهای آلتو، باس و سپرانینو انگشت‌گذاری کاملاً متفاوتی دارند، همچنین دیگر انواع فلوت ریکوردر به مانند چوبی نیز دارای منطق به کل متفاوت و همچنین انگشت‌گذاری متفاوتی دارد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با فلوت ریکوردر بپردازیم. همانطور که اشاره کردیم فلوت ریکوردر دارای انواع مختلف می‌باشد که انگشت‌گذاری آن‌ها نیز به کل متفاوت است، پس شما باید برای نوازش هر کدام یک موارد مختلفی را رعایت کنید. ما سعی داریم تا با ارائه‌ی مهمترین نکات در این زمینه به شما دانش پایه‌ای را ارائه دهیم تا بتوانید کار خود را به صورت حرفه‌ای تر آغاز کنید تا در آینده بدون مشکلات مقدمات پایه را آموخته باشید و حرفه‌ی خود را گسترش دهید.

اکتاو اول و دوم فلوت

یکی از روش‌های اصلی انگشت‌گذاری که توانسته بین فعالان این زمینه محبوبیت داشته باشد، اکتاو اول و دوم فلوت می‌باشد، موردی که از لحاظ روش کاری نیز بسیار ساده است. در انگشت‌گذاری اکتاو اول و دوم فلوت، انگشت‌گیری تمام نت‌ها به غیر از نت رِ و رِ دیز مشابه همدیگر می‌باشد و تنها تفاوت موجود در آن‌ها بین دمیدن هوا، زاویه فوت و کنترل آمبوشور می‌باشد. شما برای یادگیری انگشت‌گذاری این روش باید چارت بخصوص را مطالعه کنید تا بتوانید به صورت مجزا و در امتداد یک گستره صوتی، روش مذکور را یاد بگیرید.

اکتاو سوم فلوت

دیگر نوع انگشت‌گذاری اکتاو سوم فلوت می‌باشد، در انگشت‌گذاری اکتاو سوم فلوت، انگشت‌گیری‌های جایگزین و متنوع زیادی وجود دارند که بر اساس انتخاب شما می‌تواند تغییر کند. شما باید با بررسی راحتی و سرعت نواختن خود انگشت‌گذاری منحصر به فردی را انتخاب کنید.

اکتاو چهارم فلوت

این نوع انگشت‌گذاری دارای نت‌های بالاتر از 7 نمی‌باشد و به همین علت نواختن آن بسیار سخت‌تر از موارد مشابه خواهد بود. این نت‌های زیر بسیار‌ سخت نواخته می‌شوند و به علت نیاز به پشتیبانی زیاد هوا برای نوازش، شما باید از کیفیت و کوک مناسب بهره ببرید تا بتوانید تمام توان خروجی این روش را استخراج کنید. زمانی که شما به عنوان نوازنده به این نت‌ها نگاه می‌کنید ممکن است به این فکر باشید که هیچ‌وقت به آن‌ها نیاز پیدا نمی‌کنید، اما این نت‌ها می‌توانند برای یادگیری بهتر مصرف و پشتیبانی جریان هوا به شما کمک شایانی کنند

همچنین بخوانید: فلوت ریکورد چیست؟

معرفی انگشت_گذاری_های فلوت

نکات کلی در رابطه با انگشت‌گذاری و مراحل آن

در رابطه با انگشت‌گذاری ریکوردر‌ها مواردی وجود دارند که به صورت کلی رعایت آن‌ها می‌تواند تغییرات بنیادی در مهارت نواختن شما ایجاد کند و باعث پیشرفت هرچه سریع‌تر و یادگیری دقیق مهارت نواختن شود. موردی که دارای اهمیت بسیاری می‌باشد و شما را در هرچه انگشت‌گذاری راحت‌تر نیز کمک خواهد کرد. در این بخش با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین این موارد بپردازیم:

  • انگشت‌گذاری سی‌بمل یکی از پر استفاده و مشهور‌ترین‌ها می‌باشد که با استفاده از شست لور انجام می‌شوند.
  • استفاده از این انگشت‌گذاری اغلب اوقات در بخش‌هایی که سی بکار ندارند، توصیه می‌شود. علت آن هم مشخص است، چرا که با نگه داشتن کلید سی‌بمل تغییری در صدای دیگر نت‌ها ایجاد نخواهد شد و در اصل برای شما مشکلی پیش نخواهد آمد. در این روش تنها نت‌های سه به سی‌بمل تغییر خواهند کرد و به همین دلیل است که اغلب در قطعاتی که در علامت‌های سرکلید، از یک تا پنج بمل داشته و همچنین نت‌ها و پاساژ‌های کروماتیک نوشته نشده، شما بدون وجود هیچ‌گونه نگرانی می‌توانید انگشت نت سی‌بمل شست لور را نگه دارید. یکی دیگر از مدل‌های انگشت‌گذاری سی‌بمل که بیشتر در زمان نواختن نت سی‌بمل تریل یا سریع استفاده می‌شود نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید در نواختن آن دقت زیادی بخرج دهید.

ممنونیم که تا پایان این مطلب هماه ما بودید، امیدواریم با خواندن موارد گفته شده بتوانید در رابطه با انگشت‌گذاری فلوت اطلاعات جامع و کاملی را بدست بیاورید.

چنانچه قصد یادگیری نوازندگی فلوت در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج را دارید می توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما و یا شماره ۰۲۶۳۲۵۰۲۰۳۲ و ارتباط باهمکاران ما در واحد ثبت نام اقدام فرمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *