سبک موسیقی بلوز

سبک موسیقی بلوز

سبک موسیقی بلوز یکی از سبک های موسیقی مورد علاقه جوانان بسیاری است که شاید بسیاری از آنها به راک نیز علاقه مند باشند در این مقاله چرایی آن را به شما خواهیم گفت.

بلوز یک سبک و فرم موسیقی است که در عمق جنوب ایالات متحده در حدود دهه 1860 توسط آمریکایی های آفریقایی تبار و از ریشه آهنگ های کار آفریقایی-آمریکایی ایجاد شد. این سبک شامل آهنگ های کار، سرودهای میدانی، فریادها، سرودها و تصنیف های ساده ی روایی و حتی سروده‌های معنوی می شد. بلوز به عنوان یک ژانر با اشعار، لحن و سازهای آن مشخص می شود. اشعار اولیه بلوز متشکل از یک خط واحد شعری بود که چهار بار هم تکرار می شد.

سبک بلوز را بیشتر بشناسید‌

بسیاری از عناصر فرمال مانند سوال و جواب و یا استفاده از نت هایی که عامدانه به نسبت فرکانس استاندارد خود فالش اجرا می شدند (بلو نت) را می توان در موسیقی آفریقا جستجو کرد. ریشه های بلوز همچنین با موسیقی مذهبی جامعه آفریقایی-آمریکایی و معنویات ارتباط نزدیکی دارد.

اولین ظهور بلوز اغلب پس از پایان برده داری است که با آزادی برده های سابق همراه است. اولین انتشار قطعات بلوز در سال 1908 بود. زیر شاخه های بلوز شامل بلوز های کانتری، مانند بلوز دلتا و بلوز پیمونت، و همچنین سبک های بلوز شهری مانند بلوز شیکاگو و بلوز ساحل غربی است. در دهه 1960 و 1970، یک فرم ترکیبی به نام بلوز راک ایجاد شد که بلوز را با راک ترکیب کرد.

تاریخچه

استایل هنری بلوز، ریشه در سختی‌ها و مشکلات سیاه پوستان آمریکا دارد. بسیاری از مردم غرب آفریقا که اکثرشان از قبیله های: ارادا، داهومی و فالانی بودند، به اجبار و با فشار اسلحه دستگیر شدند و با بدترین روش ها و شکنجه ها بعنوان برده به آمریکا آورده شدند.
این افراد را در حراجی‌ها برای فروش قرار دادند و سپس آن ها را به مزارع و کشتزارها فرستادند تا وادار به کار ۲۴ ساعته طاقت فرسا شوند که در این زمان هیچ اهمیتی به انسانیتشان داده نمی‌شد. این کارگران غم و اندوه و ناراحتی های خود را هنگام کار با سردادن ملودی های قدیمی ابراز می‌کردند. در سُنَتِشان آوازخوانی به صورت گروهی بود و اکثر این ملودی ها از یک الگوی سوال و جواب پیروی می کردند.
این الگو بدین صورت بود که رهبر گروه چیزی را می‌خواند و در ادامه بقیه با تکرار آن و یا پاسخ به آن همراهی‌اش می‌کردند. نام این نوع آواز ها را فریادهای سر مزرعه نامیدند.
پس از آنکه در سال 1368 منشور آزادی و در دهه های بعد رهایی بردگان سیاهپوستان جنوب روی داد، با وجود آنکه رعیت همچنان با حقوق کم مشغول به کارگری بودند اما سنت این آوازخوانی باز هم ادامه پیدا کرد.

پس از مدتی این سبک موسیقی با آوازهای اروپایی ترکیب شد و این ترکیب با سبک های مختلف موسیقی سبکی جدید به وجود آمد که از جمله ساز های این سبک می توان به بانجو و گیتار اشاره کرد. و بدین صورت که سوال از خواننده و جواب از شخص نوازنده گیتار به اجرا در می آمد.

سوالات جامع

بلوز چه نوع سبک موسیقی است؟

بلوز یک ژانر مستقل موسیقایی و حتی فرم موسیقی است که در عمق جنوب ایالات متحده در حدود دهه 1860 توسط آمریکایی های آفریقایی تبار ابداع شد که قطعات آن ریشه در آهنگهای کار آفریقایی-آمریکایی و حتی سروده های معنوی بود. محتوای بلوز را موسیقی کار، آوازهای میدانی، فریادها، تصنیف های ساده روایی و قطعات معنوی بود.

چرا به این سبک بلوز می گویند؟

نام این سبک موسیقی آمریکایی احتمالاً با عبارت انگلیسی قرن 17 ” the blue devils” نشات گرفته است. با گذشت زمان به “بلوز” کوتاه شد که به معنی افسرده و خموده است. لفظ بلو در زبان انگلیسی معاتی دیگری همجون رنگ آبی نیز دارد که در اینجا استفاده نمی شود.

آشنایی بام وسیقی بلوز

هدف موسیقی در بلوز چیست؟

بلوز یک موسیقی آفریقایی-آمریکایی است که طیف گسترده ای از احساسات را در بر گرفته و گاها حتی سبک های مختلف موسیقی را نیز با خود در می آمیزد. “احساس بلو” در ترانه هایی بیان می شود که در اشعار آن ها از بی عدالتی و یا اشتیاق برای زندگی بهتر و عشق از دست رفته، شغل و پول ابراز شده است.

آیا بلوز و جز یکسان هستند؟

در جواب باید گفت که جز و بلوز ‌را می توان به عنوان دو سبک کاملا مستقل که شباهت هایی هم با دارند مورد بررسی قرار داد. اما از تفاوت های این دو سبک می توان در سازبندی های این دو سبک، محتوای ریتمیک و ملودیک، نحوه ی برخورد با فرم اشاره کرد. به علاوه قطعات بلوز در اکثر مواقع با شعر همراه هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه تدریس این سبک می توانید با بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج از طریق شماره 32502032 تماس حاصل فرمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *