فلوت ریکوردر چیست؟

فلوت ریکوردر در دسته سازهای بادی است و برای یادگیری آن نیازمند تنفس قوی است. همچنین یکی از سازهایی است که در ذهن بسیاری از افراد جزء ساز های آسان و بدصدا است. با اینکه فلوت ریکوردر نیز مانند سایر آلات موسیقی، سخت و دشوار است.
برای خوب به صدا در آوردن فلوت ریکوردر لازم است که شما با تکرار و تمرین، آن را یاد بگیرید. درست و اصولی دمیدن در این ساز یکی از عامل های مهمی است که باید به آن توجه کنید.
در ادامه این مقاله به تاریخچه، جنس، اندازه و نحوه کوک کردن این ساز بادی می‌پردازیم.

آشنایی با ریکوردر تنور

گروه­‌های ریکوردر و کارگاه‌های نوازندگی نیاز همیشگی به نوازنده‌­های ریکودر تنور دارند.
قطعات ریکوردرهای تنور در مقایسه با قطعات ریکوردرهای سوپرانو، معمولا ساده ­تر هستند.

بنابراین، داشتن یک ریکوردر تنور، خالی از لطف نیست. از مشکلات رایج ریکوردهای تنور، نیاز به کشش بیش­تر انگشتان است.

این مسئله با استفاده از یک کلید برای پوشش پایین­ ترین سوراخ ساز قابل برطرف کردن است، که البته این راه حل، مانع از نواختن نت #C (یا همان نت دو دیز) پایین می­شود.

در ریکوردر یاماهای تنور پلاستیکی زیر، یک سوراخ کلید در قسمت پایین ساز می­باشد تا کشش انگشت­ها را حین نوازندگی کاهش دهد و مکانیسم “کلید دوتایی” اجازه نواختن نت #C را در صورت لزوم برای ما فراهم می­کند.

فلوت ریکوردر چیست؟

تاریخچه فلوت ریکوردر و نحوه پیشرفته شدن این ساز

ساز فلوت ریکوردر، اصالت خود را از قرن چهاردهم در کشور ایتالیا آغاز کرده است. در دوره رنسانس فلوت ریکوردر به عنوان ساز کانسورت وجود داشته است. در آن زمان هدف از ساختن این ساز، برای کانسورت ها بوده است. در زمان رنسانس شکل ظاهری که از این ساز به جا مانده به شکلی است که؛ جای انگشت گذاری بزرگ، قسمت میانی پهن و صاف و قسمت انتهایی مخروطی شکل دارد.

در دوره باروک، استفاده از ساز فلوت ریکوردر، محبوبیت خاصی داشته است. اما فرق دوره باروک با رنسانس این است که، شکل ظاهری آن دچار تغییراتی شد. از نوک ساز تا انتهای آن باریک تر شده و سوراخ‌های انگشت گذاری کوچک‌تر شده است.

در دوره باروک نوشتن نت موسیقی برای فقط یک ساز رایج پیدا کرده بود. درنتیجه همین باعث شد که فلوت ریکوردر راهی به سمت کنسرت‌های مجلسی باز کند. کنسرت مجلسی، کنسرتی است که معمولاً دو الی سه نفر به هم‌نوازی با یکدیگر می‌پردازند.

فلوت ریکوردر چیست؟

از قرن هجدهم به بعد چه اتفاقاتی برای فلوت ریکوردر افتاد؟

بعد از دوران باروک، دوران کلاسیک پدید آمد. فلوت ترانسورس جایگزین فلوت ریکوردر شد و کلا این ساز از عرصه موسیقی حذف شد. ساز فلوت ریکوردر، تا قرن بیستم نقشی در موسیقی نداشت.
اما بعد از قرن بیستم، کشور های پیشرفته تصمیم گرفتند که این ساز را دوباره وارد موسیقی کنند. در نتیجه توانستند با گذاشتن کلاس ساز فلوت ریکوردر، افراد زیادی را جذب خود کنند. نوازنده‌های فلوت ریکوردر علاوه بر این ساز، ساز های دیگری نیز چون ابوا و فلوت می‌نوازند.

فلوت ریکوردر چیست؟

مدل های مختلف فلوت ریکوردر

فلوت ریکوردر برعکس دیگر ساز های زهی که هرچه کهنه تر شوند، صدا بهتری تولید می‌کنند، این ساز با کهنه شدن از بین می‌رود و دیگر قابل‌ استفاده شدن نیست. دلیل آن به خاطر کم بودن تعداد فلوت‌های اصل است.
فلوت های امروزی از روی فلوت های قدیمی که می‌توانید آن‌ها را در موزه ها ببینید، ساخته می‌شوند. اندازه، طرح و شکل ظاهری آن ها از روی شواهد تاریخی ساخته می‌شود.
آشنایی بیشتر با انواع فلوت ریکوردر
ریکوردرها سایز و اندازه مختلفی را دارا هستند. از کوچک به بزرگ شامل:

1- سوپرانینو
2- سوپرانو
3- آلتو
4- تنور
5- باس

سوپرانینو از دو قسمت ساخته می‌شود اما باقی ریکوردر ها، از سه قسمت تشکیل شده‌اند. به غیر از این دسته از ریکوردرها، ساز های دیگری از این خانواده وجود دارد که بسیار نادر هستند و شاید از آنها در کانسورت های بزرگ استفاده کنند. برای اینکه ریکوردر ها را راحت حمل کنند می‌توانند با بستن بند مخصوص آن به دور گردن، این کار را انجام دهند.
برای یادگیری و آموزش دیدن موسیقی، کودکان در دوره های ارف با ریکوردر دسکانت شروع می‌کنند.

 فلوت سوپرانینو

فلوت ریکوردرد های سوپرانینو سازهایی هستند که برای دو سطح نوازندگی حرفه ای و مبتدی ساخته شده اند ، اما برای مبتدیان بسیار مناسب تر است ، چراکه موسیقی را به راحتی با این ساز یاد گرفته و میتوانند ساز بادی و فلوت را به صورت حرفه ای ادامه دهند یا ساز خود را بعد از مدتی تغییر دهند.

فلوت ریکوردر چیست؟

نت های موسیقی ریکوردر

نت های ریکوردر،شامل نیم گام دو اکتاوی است. این ساز جزء ساز های انتقالی نمی‌باشد اما نواختن نت های بالاتر امکان دارد. عواملی چون نحوه انگشت گذاری و مهارت نوازنده باعث می‌شود که از این ساز، صدا خوبی را به وجود بیاورد و نت های بیشتری را بنوازد.

نواخته می‌شود. البته نواختن نت های پایین بستگی به نوع فلوت دارد که آیا F وCنت های پایین ریکوردر، بر روی این باس، تنبور یا غیره است یا خیر. سرکلید های این ساز نیز با هم متفاوت است. به طور مثال، سوپرانینو و دسکنت، با کلید سل نواخته می‌شود. اما باس، با سرکلید باس نواخته می‌شود.

انواع نت های  فلوت ریکوردر

انواع نت های فلوت ریکوردر به شرح زیر است!

نت گرد :

نت گرد در موسیقی، دارای بالاترین ارزش زمانی می باشد.
در میزان نمای 4/4 ، نت گرد به اندازه 4 ضرب کشیده می شود. یعنی برای اجرای یک نت گرد، شما باید نت را بنوازید و به اندازه 4 ضرب مترونوم آن را بکشید.

نت سفید

نت سفید، نصف ارزش زمانی نت گرد را دارد. یعنی یک نت سفید را به اندازه 2 ضرب نگه می داریم.
وقتی می خواهیم یک نت سفید را اجرا کنیم، هر نت را به اندازه دو ضرب مترونوم می شماریم

بهترین روش نواختن فلوت

یکی از بهترین روش های نواختن فلوت، زبان زدن است. موقع نواختن هر نت که می‌خواهید بنوازید، یک “تو” با زبانتان بسازید تا صدای نت به خوبی دربیاید. این کار را نیز می‌توانید بدون سازتان انجام دهید. با تمرین روزانه با زبانتان می‌توانید، به خوبی در به صدا در آوردن نت های ریکوردر موفق باشید.
مقدار فوتی که در فلوت می‌کنید هم تأثیرگذار است. مثلاً نباید با شدت زیادی فوت کنید که صدای فلوت جیغ مانند شود. همینطور آرام فوت نکنید که اصلاً صدا آن در نیاید. این روش هم مانند دیگر روش ها نیازمند، تجربه و تمرین زیاد حاصل می‌شود.

آموزش فلوت ریکوردر

در آموزش  سازهای بادی تنفس گیری نقش بسیار مهمی دارد. برای اینکه در نواختن ساز فلوت ریکوردر و دیگر سازهای بادی موفق عمل کنید، باید بر تمرین و تجربه های خود اضافه کنید. طرز صحیح نفس گیری با شکم و توانایی کنترل کردن پرده دیافراگم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یادگیری انواع ساز و موسیقی در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج در قسمت تماس با ما با کارشناسان این آموزشگاه در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *