نحوه دست گرفتن ویولن و آرشه

نحوه دست گرفتن ویولون و آرشه

سازهای زیادی برای نوازدگی وجود دارد که هر کدام از آن ها صدای خاصی را ایجاد می کنند. ساز ویولن نمونه ای از این موارد است که صدای حیرت انگیزی از آن تولید می شود و برای شنونده بسیار لذت بخش است. با توجه به جذابیت هایی که این ساز دارد افراد زیادی برای یادگیری آن مشتاق هستند. البته ویولن زدن نیاز به مهارت بالایی دارد که باید آن را به خوبی آموخت. نحوه دست گرفتن ویولن و آرشه مقدماتی ترین آموزش مربوط به این ساز است که هر کسی باید در مرحله اول آن را بیاموزد.

آموزش نحوه درست گرفتن آرشه روی ویولن

آرشه به عنوان یک مکمل در کنار ویالون قرار می گیرد و از حرکت دادن آن بر روی تارهای ویولن صدا ایجاد می گردد. نحوه گرفتن آرشه باعث ایجاد صداهای مختلف می گردد به همین دلیل به خوبی باید به آن تسلط پیدا کرد. هنگامی که پایین آرشه در دست قرار می گیرد باید بین انگشتان فاصله مناسبی نیز وجود داشته باشد. کنار هم بودن انگشتان باعث عرق کردن دست ها و همچنین ایجاد صداهای ناموزون می شود. معمولا آماتورها در ابتدای کار بعد از چند روز دچار درد دست ها می شوند. این موضوع به دلیل درست نگرفتن آرشه اتفاق می افتد که اگر ادامه پیدا کند به دست ها آسیب وارد می شود. پس بهتر است که هر چه سریعتر اصول مربوط به آن آموخته شود. انگشت کوچک بر روی چوب آرشه قرار می گیرد و کمی خمیده می شود تا حالت کمانی داشته باشد.

در هنگام گرفتن آرشه کمی انگشت شصت را هم خم کنید تا به راحتی شروع به نواختن کنید. کسانی که این خمیدگی را انجام نمی دهند خیلی سریع از نواختن خسته می شوند. همچنین این امر باعث ایجاد درد در دست ها می شود. در کنار این موارد دست و بازوی شما نیز باید در یک راستا باشند. بالا یا پایین بودن دست از بازو خطای بزرگی است و صدای بدی را ایجاد خواهد کرد. در هنگام نواختن ویولن به هیچ عنوان نباید مچ دست خم شود و باید همیشه به صورت موازی با ساعد قرار بگیرد. انگشتان دست ها نیز باید در راستای چوب آرشه قرار بگیرد به طوری که گویی بخش جدایی ناپذیری از آن است. جزییات مربوط به گرفتن آرشه زیاد است و شما نمی توانید بدون آموزش به همه آن ها مسلط شوید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه آموزش ویولون در کرج مراجعه فرمایید.

نحوه دست گرفتن ویولون

نحوه دست گرفتن ویولن

شما باید ویولن را به صورت کاملا استاندارد در دستان خود بگیرید. انجام اشتباه در این مورد سبب می شود تا صدای تولیدی حالت خفه داشته باشد و از کیفیت لازم برخوردار نشود. برای ویولن زدن حتما باید کاملا صاف بایستید و از قوز کردن جلوگیری کنید. اگر در حال ایستاده نمی توانید صاف بایستید بهتر است که بر روی یک صندلی بنشینید و در آرامش کامل نواختن را شروع نمایید. بی حالی و تنبلی بزرگترین دشمنان برای ویولن زدن هستند پس زمانی تمرین کنید که انرژی لازم را برای این کار دارید. حتما بر روی زمین صاف قرار بگیرید و در سطوح شیبدار تمرین نکنید. بهتر آن است که در هنگام ایستادن بین دو پای شما فاصله استاندارد وجود داشته باشد. هرگز دو پای خود را در هنگام ویولن زدن جفت نکنید زیرا کیفیت کارتان را به شدت پایین خواهد آورد. پاهایتان را کمی بیشتر از عرضه شانه ها باز کنید و شروع به تمرین نمایید.

باید انتهای پهن ویولن دقیقا بر روی گردن و شانه شما قرار بگیرد تا به هیچ قسمتی از بدنتان فشار وارد نگردد. در واقع قسمت پهن ویولن بر روی یقه سمت چپ شما قرار می گیرد و بعد از آن می توانید نواختن ساز را آغاز نمایید. چانه شما باید روی ویولن قرار بگیرد و سطح آن را لمس کند. سرتان را تا به اندازه ای پایین بیاورید که چانه بر روی صفحه ویولن قرار بگیرد. انجام این عمل در ابتدا برای آماتورها کمی سخت است ولی با گذشت زمان آن را می آموزید پس نگرانی این امر نباشید. باید ویولن را بچرخانید تا یک خط ممتد از بینی شما تا انتهای ویولن کشیده شود. مواردی که گفته شد باید مو به مو اجرا شوند تا بتوانید به خوبی بنوازید. از آنجایی که جزییات این کار زیاد است حتما از بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج کمک بگیرید.

مسلما اساتید مجرب  ما در این مرکز به شما کمک می کنند تا در مدت زمان مناسبی همه این موارد را یاد بگیرید تا شما هم جزو نوازندگان این ساز شناخته شوید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در واحئ پشتیبانبی از طریق صفحه تماس با ما و یا شماره 02632502032 تماس حاصل فرمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *