چه نوع موسیقی برای کودکان مناسب است؟

موسیقی مناسب کودکان

همه ما به خوبی می‌دانیم که فرزندان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های والدین محسوب می‌شوند. پدر و مادرها علاوه بر تمامی تلاش‌هایی که برای تربیت و زندگی فرزند خود می‌کنند، همیشه در پی راهی برای شکوفایی استعداد کودک دلبندشان هستند، که موسیقی یکی از این موارد است. گوش دادن به موسیقی و نواختن آن نه تنها باعث آرامش و سرگرمی کودک می‌شود، بلکه مهارت‌های فیزیکی، اجتماعی و تحصیلی آن را پرورش می‌دهد.

اما در میان تمامی این آلات موسیقی که وجود دارد، کدام یک مناسب تر است؟

شما می‌توانید با مراجعه به بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج پاسخ خود را بیابید. در آموزشگاه موسیقی به این سوال که چه سازی مناسب کودکان است و یک ساز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا مهارت‌های کودک را تقویت کند پاسخ داده می‌شود.

راه‌های انتخاب مناسب‌ترین ساز برای کودکان

قبل‌تر به این نکته که آموزش اصولی موسیقی به کودکان فواید زیادی دارد اشاره کردیم.  به دلیل اینکه کودک هنگام ساز زدن ساعت‌های زیادی را با آموزشگاه و ساز سر و کار دارد. ساز بخشی از وجود او می‌شود، بنابراین برای انتخاب یک ساز مناسب کودک باید بسیار دقت کرد.

همچنین بخوانید:بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان

موسیقی مناسب کودکان

نکات قابل توجه قبل از آموزش موسیقی کودک

قبل از آموزش موسیقی فرزند خود عوامل مختلفی دخیل هستند عبارت از: شخصیت، سن و قدرت توانایی و…

اما جدای تمامی این عوامل، نکته اصلی علاقه کودک به صدای ساز است. زیرا یادگیری و نواختن یک ساز نیاز به تمرین مداوم و زیاد دارد و اگر کودک علاقه نداشته باشد روند یادگیری بسیار کاهش پیدا می‌کند.

شخصیت کودک

شخصیت کودک یکی از عوامل مهم در انتخاب ساز است. به طور مثال کودکانی که بیشتر مسائل را تحلیل می‌کنند و متفکر هستند، پیانو ساز مناسبی برای آنهاست و برای کودکان اجتماعی سازهایی همچون؛ فلوت، ترومبون و ساکسیفون پیشنهاد می‌شود.

ساز فلوت برای کودکان برونگرا بسیار گزینه خوبی‌ست. این کودکان معمولا علاقه دارند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند و بدرخشند. پس باید سازی را انتخاب کنید که با روحیه آنها سازگار باشد تا علاقه خود را به زدن ساز از دست ندهند.

معمولا فردی که فلوت می‌زند در ردیف جلوی گروه موسیقی قرار می‌گیرد و بیشتر در معرض دید تماشاگران است. ناگفته نماند که سازهای ساکسیفون و ترومپت برای این کودکان گزینه‌های مناسبی‌ست.

سن کودک

انتخاب ساز برای کودکان با سن کم به دلیل کوچک بودن جثه، معمولا دشوارتر است. ویولن و پیانو، بهترین ساز برای کودکان زیر 6 سال است. کار کردن با این سازها برای کودکان راحت‌تر از سایر سازهاست و می‌توانند به راحتی آن را کنترل کنند. برای کودکان بالای 6 سال حق انتخاب بیشتری در زمینه آلات موسیقی دارید. با این همه، بهتر است در این مورد  با بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج  مشورت کنید.

هماهنگی

در برخی از سازها نیاز به هماهنگی و دقت بسیاری‌ست. ساز کوبه‌ای از این دسته از سازهاست. اگر کودک در هنگام ساز زدن به‌صورت ناهماهنگ عمل کند، سازه کوبه‌ای گزینه مناسبی برای او نیست.

معرفی بهترین سازهای مناسب کودکان

انتخاب ساز مناسب برای کودکان بسیار مهم است. زیرا کودک زمان زیادی را برای یاد گیری و نواختن آن صرف می‌کند و این کار نقش پررنگی در پرورش روح و فراهم کردن اوقات خوش برای او دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین آلات موسیقی برای کودکان می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: انواع سازهای موسیقی

موسیقی مناسب کودکان

 ساز پیانو

تمام اصول موسیقی مانند؛ ملودی، هارمونی، حرکت و ریتم در سازپیانو رعایت می‌شود، از این رو پیانو یک ساز پایه است. کودک با فشردن یک دکمه به سمت صدای آن جذب شده و می‌تواند از سنین بسیار کم شروع به یادگیری آن کند. برای شروع و انتخاب نوع پیانو بهتر است با ثبت نام کودک دلبندتان در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج آن را به یک موزیسین حرفه‌ای تبدیل کنید.

همچنین بخوانید: آموزش ارف و موسیقی کودک

موسیقی مناسب کودکان

 سازتنبک

یکی دیگر از سازهای مناسب برای کودکان تنبک است. تنبک‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و یک ساز کوبه‌ای مناسب برای کودکان زیر 6 سال به‌حساب می‌آید. اگر کودک در هنگام آموزش تنبک  تمرکز خود را زود از دست می‌دهد و یا خسته می‌شود، بهتر است زمان آن را کاهش دهید.

 سازگیتار

تقریبا بیشتر بچه‌ها به گیتار علاقه بسیاری دارند. گیتار همانند پیانو یک سازه پایه است. می‌توان گیتار را یکی از مناسب‌ترین سازها برای کودکان دانست، زیرا علاوه بر آموختن اصول موسیقی به کودک، او را برای نواختن سایر سازها آماده می‌کند.

کلام آخر

کارشناسان موسیقی بر این باورند که مناسب‌ترین ساز برای کودک، سازی‌ست که خود بسته به علایق و توانایی‌هایش انتخاب کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چند نمونه از آلات موسیقی مناسب کودکان زیر 6 سال آشنا کنیم. اما توصیه می‌کنیم برای اطمینان از انتخاب ساز مناسب با بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج از طریق شماره: 02632502032 تماس حاصل نموده ودر این راه از آنها کمک بگیرید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *