ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ درﻣﺎﻧﻲ بر کاهش افسردگی

موسیقی برای درمان افسردگی

موسیقی درمانی یکی از روش های موثری است که در درمان بسیاری از افسردگی ها و بیماری های روحی روانی کاربرد دارد. امروزه از موسیقی درمانی برای گروه های سنی مختلفی از جمله سالمندان، نوجوانان، کودکان و… استفاده می شود. در صورتی که قصد دارید با این روش درمانی بیشتر آشنا شوید می توانید در ادامه بحث با ما همراه شوید.

موسیقی درمانی روشی موثر برای افسردگی

افسردگی یا همان اختلال روانی و عاطفی از جمله بیماری های روحی است که ممکن است برخی انسان ها در هر دوره ای از زندگی خود و بنابر دلایل مختلف به آن دچار شوند. برای درمان این بیماری اغلب از روش های متعددی استفاده می شود که می توان این روش ها را در دو دسته دارو درمانی و روان درمانی دسته بندی کرد. در میان روش های درمانی یکی از روش هایی که اخیرا بسیار موثر بوده است درمان افسردگی با موسیقی است. به طوری که موسیقی درمانی را روشی کم هزینه اما پر بازده برای بالابردن سطح شادکامی، بهبود کیفیت زندگی و همچنین از بین بردن افسردگی، انزوای اجتماعی، وسواس فکری و همچنین خلا عاطفی در اقشار مختلف جامعه می باشد. امروزه از این روش به عنوان یک شیوه مکمل در کنار دارو درمانی و روان درمانی در بسیاری از موارد حاد افسردگی استفاده می شود.

موسیقی برای درمان افسردگی

 

موسیقی بهترین داروی افسردگی و بیماری ها

امروزه تحقیقات بسیاری بر روی موسیقی درمانی و تاثیر آن بر روح و روان انسان ها انجام شده است. در این میان محققان آمریکایی طی یک پژوهش جدید به این موضوع دست یافتند که گوش دادن به موسیقی علاوه بر درمان افسردگی و اختلالات روانی تاثیر بسزایی در کاهش استرس، درد و همچنین فشار خون دارد. از طرفی دیگر درمان با موسیقی روش مناسبی برای کاهش درد میگرن تاثیرات مثبتی دارد. در صورت گوش دادن به موسیقی می توانید تا حد چشمگیری سلامت قلب خود را بالا ببرید به علاوه اینکه با موسیقی دراپی دستگاه گوارش بدن نیز عملکرد بهتری دارد و با وجود سلامت جسمی سلامت روحی فرد نیز تضمین می شود. در طی این پژوهش ها محققان به این موضوع نیز دست یافتند که موسیقی درمانی برای بالا بردن حافظه و فعال سازی مغز نیز تاثیرات بسیار مثبتی دارد. بعلاوه اینکه طی مطالعات مختلفی استفاده از موسیقی توانسته در کاهش افسردگی و اضطراب معتادان نیز موثر باشد و حتی به ترک کردن مواد مخدر آن ها را کمک کند.

همچنین بخوانید: تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی

موسیقی برای درمان افسردگی

 

موسیقی درمانی برای چه افرادی کاربرد دارد؟

استفاده از این روش درمانی در پژوهش های مختلفی بر روی افراد بسیاری انجام شده و در تمامی زمینه ها نتایج مثبتی را در پی داشته است. به طور مثال موسیقی دراپی در کودکان اوتیسمی یکی از بهترین روش ها برای درمان برخی رفتارهای آن ها می باشد. این روش در میان زوجین مطلقه نیز به خوبی تاثیر داشته است. ایجاد شادکامی، افزایش امید به زندگی و همچنین کاهش احساس تنهایی از دیگر تاثیرات موسیقی در میان افراد مسن و سالمندان بوده است. هر چند که موسیقی درمانی در کودکان نیز نتایج بسیار خوبی را به دنبال دارد و نقش موثری در شاد زیستن آن ها و همچنین روابط تعاملی شان در زندگی فردی و اجتماعی شان دارد. به طوری که مشاهده می شود کودکان بین 8 تا 16 سال که از موسیقی تراپی استفاده کرده اند عزت نفس بسیار بالایی دارند.

همچنین بخوانید: تقویت حافظه و یادگیری با موسیقی

موسیقی برای درمان افسردگی

 

روش درمان افسردگی با موسیقی چگونه است؟

استفاده از موسیقی برای درمان افسوردگی ، با اجرای موسیقی کاملا متفاوت بوده و در واقع این روش باید مبتنی بر اهداف درمان و با روش خاصی صورت بگیرد و هدف آن ایجاد روابط درمانی و تجدید و تقویت سلامت بدن و روح و روان شخص بیمار باشد. این روش درمان باید با توجه به سطح بیماری فرد، در دوره ای مشخص و به صورت مداوم برگزار شود. علاوه بر این موارد، انتخاب نوع موسیقی نیز می تواند تاثیر این روش درمانی را تا حد چشمگیری افزایش داده و یا نتیجه عکس داشته باشد.

همچنین بخوانید: انواع سازهای موسیقی

موسیقی برای درمان افسردگی

 

موسیقی چگونه بر روح افراد اثر می گذارد؟

در مجموع و با توجه به تحقیقات بسیاری که در زمینه موسیقی درمانی صورت گرفته است می توان گفت انجام صحیح این روش توسط افرادی که دورهای آن را گذرانده اند و به درستی این شیوه را به کار می بندند می تواند یک درمان موثر و کارآمد در سلامت شناختی، فیزیکی و هیچانی انسان ها ایفای نقش کند و به دلیل وجود نظمی که در ترتیب نت های موسیقی نواخته شده وجود دارد سلامت روانی فرد تقویت شده و او در برابر غم، ناراحتی، احساس گناه و همچنین تنهایی مصون می ماند.

برای کسب اطلاع بیشتر از آموزش موسیقی در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج با مشاورین ما در تماس باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *