اصطلاح فالش در موسیقی چیست؟

اصطلاح فالش در موسیقی

علم موسیقی، مانند سایر علوم مملو از اصطلاحات مختلفی است که ممکن است مخاطب به ویژه مخاطب عام با آن ها آشنایی نداشته باشد. یکی از این اصطلاحات، اصطلاح فالش می باشد که در این مقاله می خواهیم به معرفی بیشتر آن بپردازیم. فالش یا به اصطلاح خارج بودن، عدم اجرای صحیح نت ها در فرکانس مشخص شده است که می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر در این مقاله با ما همراه باشید.

اصطلاح فالش از چه زمانی مطرح شد؟

اصطلاح فالش  به انگلیسی falsch می نامند. اصطلاح فالش در موسیقی از زمانی سر زبان ها افتاد که ویدئویی از یکی از خوانندگان مطرح به اشتراک گذاشته شد که مشخص گردید خواننده مذکور به دلیل فالشی بسیار مجبور به ضبط ضدا از قبل گردیده و در صحنه کنسرت فقط لب خوانی می کرده است. با رایج شدن این اصطلاح، افراد مختلفی که از اصطلاح فالش خواندن متعجب شدند، به جستجوی معنای ساده ای بودند که در این حاشیه ایجاد شده بتوانند موضوع اصلی را کامل درک کنند.
برای درک بهتر این اصطلاح در تعریفی دیگر می توان از یک تشبیه استفاده کرد که اگر بخواهیم قطعه از نت ها و گام ها را یک خط کش 1 متری در نظر بگیریم، اگر به درستی بیان نشوند، نمی توانند 1 متر دلخواه را به درستی نشان دهند و ممکن است آن را 95 سانتی متر یا 105 سانتی متر مشاهده کنیم.

اصطلاح فالش در موسیقی چیست؟

دلایل فالشی

در مورد دلایل ایجاد اصطلاح فالش در موسیقی می توان به موارد مختلفی اشاره نمود که عبارتند از:

آماده نبودن خواننده و یا نداشتن مهارت های خوانندگی یا نوازندگی در سازهایی که نوازنده نیازمند پیدا کردن کوک مناسب می باشد مانند خانواده ی ویولن ها با برخی سازهای خانواده سازهای بادی های برنجی

عدم چابکی و یا آماده نبودن حنجره خواننده

بیمار شدن و گرفتگی حنجره برای خواننده

عدم وجود پشتوانه تمرینی در اجرای صحیح موسیقی

در مورد نحوه تشخیص این پدیده به اصطلاح فالش در موسیقی نیز می توان گفت شما یک شنونده نیازمند تقویت مهارت های صحیح شنیداری در موسیقی بوده که بتواند پدیده فالشی را تشخیص دهد. موزیسین های حرفه ای در مواجهه با پدیده فالشی در اجرای خود، قادر هستند که اشتباه خود را به سرعت برطرف کنند و به نت بعدی بروند. 

اصطلاح فالش در موسیقی چیست؟

روش های برطرف کردن فالشی در موسیقی

اگر بخواهیم روش هایی را برای رفع این مشکل برای شما معرفی کنیم، می توان گفت:

1- تمرین با پیانو:

یکی از راه های برطرف کردن فالش خوانی یا فالش نوازی را می توان تمرین با پیانو دانست. همچنین این تمرین می تواند با ابزار آلات موسیقی دیگری که با دقت کوک شده باشند نیز انجام شود. در واقع شما در این تمرین، در واقع به کوک کردن ساز و یا صدای خود پرداخته و صدای خود را با زیر و بم یک منبع صوتی دقیق هماهنگ می کنید که همین امر به طور تدریجی باعث تقویت مهارت های شنیداری شده و منجر به اجرای صحیح قطعات می گردد.

2- سلفژ و سرایش:

راه دیگر، سرایش نت ها با کمک پیانو است که شما می توانید همان صدا را تقلید و اجرا کرده که بر اثر تکرار و مداومت موجبات رفع خارج خوانی و خارج نوازی در موسیقی اتفاق خواهد افتاد. در این مسیر ضبط صدا نیز به عنوان یک ابزار قدرتمند می تواند باعث تسریع این فرآیند شود به این شکل که صدای خود را ضبط کرده و سپس آن را با یک منبع استاندارد صوتی مانند پیانو مقایسه کرده تا بتوانید متوجه قسمت هایی که دچار فالش خوانی شده اید، بشوید. لازم به ذکر است که این امر نیازمند داشتن حداقل های شنیداری برای تشخیص می باشد که نقش معلم و آموزش در این امر غیر قابل انکار است.

جمع بندی

در یک جمع بندی می توان گفت فالش نواختن و یا خواندن، یک اصطلاح در موسیقی است که زمانی رخ می دهد که هر نت، با هر فاصله و فرکانس مشخصی که دارد، به درستی در فرکانس صحیح خود اجرا نشده و این اختلاف فرکانسی سبب رخ دادن فالشی در موسیقی می شود.
همچنین نوع دیگری از فالشی که بیشتر در سازهای قابل کوک کردن مانند پیانو، سنتور، گیتار و… اتفاق می افتد، فالشی ناشی از کوک نکردن دقیق و صحیح ساز می باشد.

اصطلاح فالش در موسیقی چیست؟

اگر قصد دارید مطالب بیشتری در مورد موسیقی بیاموزید و یا به دنبال یک موسسه خوب برای آموزش موسیقی می گردید، می توانید به وب سایت بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج مراجعه کرده و از قسمت پشتیبانی، با ما در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *