در آموزش موسیقی جاز چه ساز هایی نواخته می شود؟

در آموزش موسیقی جاز چه ساز هایی نواخته می شود؟

موسیقی جاز یکی از مهم‌ ترین سبک های موسیقی است که در آن از سازهای مختلفی استفاده می شود. هر سبک خاصی از موسیقی، باید از سازهای مخصوص به خود استفاده کند تا کارایی لازم را داشته باشد. به طور کلی در موسیقی ساز انواع سازهای هارمونیک و ملودیک استفاده می شود.

به سازهایی که در موسیقی جاز به کار می‌روند ساز جاز نیز گفته می شود. به طور کلی سازهای بادی نقش مهمی در موسیقی جاز دارند و باید برای استفاده از آن‌ها برنامه ریزی کرد. در حال حاضر آموزش آنلاین ساز جاز در بهترین آموزشگاه موسیقی کرج انجام می شود و شما می توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این ساز مسلط شوید.

سازهای مختلف سبک موسیقی جاز

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، تعداد زیادی از سازها در موسیقی جاز به کار می روند که هر کدام از آن ها دارای جایگاه ویژه خود هستند. در ادامه بخشی از مهم‌ترین سازهای جاز را معرفی خواهیم کرد.

ساز ترومپت

اگر بخواهیم دقیق به موسیقی جاز نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که ترومپت بخش جدایی ناپذیری از آن محسوب می شود. از زمانی که سازهای جاز شکل گرفته‌اند، ترومپت دارای جایگاه ویژه‌ای در این زمینه بوده است. این ساز از فلز برنج ساخته می شود و قدرت تولید صدای بسیار بالایی دارد.

نحوه ایجاد صدا در این ساز از ارتعاش لب های نوازنده ناشی می شود. معمولا افراد آماتور و تازه کار در ابتدای دوره آموزش خود کمی اذیت می شوند و در لب های خود احساس وزوز خواهند کرد. این مساله بعد از مدتی تمرین برطرف می شود و نیازی به نگرانی در این بخش نخواهد بود.

ساز کرنت

کرنت یکی دیگر از سازهای جاز است که از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به ترومپت دارد. صدای تولید شده توسط این ساز لطیف تر است که به همین علت در موسیقی های لطیف از آن به صورت ویژه استفاده می شود. این ساز در واقع یک ویولن بادی برنجی است و برای نواختن آن باید مهارت خاصی داشته باشید.

در صورتی که نوازنده حرفه ای باشد می تواند صدای زیبا و آواز مانند از آن خارج کند. در برخی از شرایط از ساز کرنت به جای ترومپت استفاده می شود که تشخیص این موضوع بر عهده استاد ساز می باشد.

همچنین بخوانید: سبک موسیقی بلوز

در آموزش موسیقی جاز چه ساز هایی نواخته می شود؟

همچنین بخوانید: چه سازی یاد بگیرم؟

ساز ساکسوفون

انعطاف پذیرترین صدا در بین سازهای جاز به ساکسوفون تعلق می گیرد. این ساز جزو موارد تک صدا به حساب می آید و فقط قادر به تولید یک نت در لحظه است. این ساز برای اجرای ملودی استفاده می شود و با توجه به کاربرد ویژه‌ای که دارد، در ارکسترها از آن استفاده می شود.

برای اجرای موسیقی جاز از یک دهنی مخصوص برای این ساز استفاده می شود تا صدای تولیدی با این سبک خاص از موسیقی هماهنگی داشته باشد. این ساز دارای انواع مختلفی است ولی ساکسوفون آلتو و تنور دارای ارزش بالاتری نسبت به بقیه هستند.

ساز ترومبون

ترومبون یکی از سازهای مهم جاز است که از لحاظ ظاهری شبیه به ترومپت است. این ساز بادی نیز از برنج ساخته شده است و به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از سازهای جاز شناخته می شود. چنانچه از سبک سووینگ در موسیقی استفاده می کنید، به کارگیری ترومبون می تواند برای شما بسیار مفید و موثر باشد.

قدرت صدای تولید شده توسط این ساز بسیار زیاد است و صدای خاصی از آن به گوش می رسد. این ساز نیز نقش بسیار مهمی در نواختن ملودی دارد و می توان از توانایی های آن برای این مورد استفاده کرد. به کار بردن این ساز برای بداهه‌نوازی و تکنوازی نیز بسیار مفید خواهد بود و بسیاری از موسیقی دانان از این روش خاص استفاده می کنند.

ساز درامز

ساز درامز مجموعه‌ای از از سازهای کوبه ای در کنار هم است که ریتم فوق العاده ای در موسیقی ایجاد خواهد کرد. در درامز سازهایی مانند طبل و سنج بزرگ و کوچک در کنار همه قرار گرفته اند و هنرمند با استفاده از توانایی های خود درامز را می نوازند. این ساز نیز بخش مهمی از سازهای جاز را تشکیل می دهد و در این سبک از موسیقی به صورت عالی از آن استفاده می شود.

ساز کاخن

ساز کاخن یکی از  آلات موسیقی خوش صدای نوظهور کوبه ای می باشد  امروزه  در  موسیقی پاپ و رپ  ایران و جهان شناخته شده است .جز مجموعه  ساز های موسیقی جاز نیز اضافه شده است .

امکان تک نوازی نیز در ساز درامز وجود دارد که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. همانطور که می‌بینید، سازهای مختلفی در موسیقی جاز به کار می‌روند که باید برای یادگیری آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. خوشبختانه کلاس‌های آموزشی آنلاین برای هنرجویان برگزار می شود و تمامی کسانی که مایل هستند می توانند با شماره های: ۰۹۱۲۶۷۸۴۹۵۷ – ۰۹۳۷۰۹۳۸۵۷۸ – 026۳۲۵۰۲۰۳۲ – 026۳۲۵۵۷۵۵۸آموزشگاه موسیقی ساز نو تماس بگیرند  ومراحل ثبت نام تکمیل نموده و دوره آموزشی خود را آغاز نموده و به ساز جاز به صورت کامل تسلط پیدا کنند.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *