ساز گیتار الکتریک

ساز گیتار الکتریک

سازهای الکترونیکی، ابزارهایی هستند که با استفاده از تکنولوژی های الکترونیکی و کامپیوتری، صدا را ایجاد و تقویت می‌کنند. این سازها، از جمله پیانو، ارگ، گیتار الکتریک، سینتی‌سایزر و کامپیوتر استودیوی نوار صوتی، با ترکیب وسایل الکترونیکی و نرم‌افزارهای مرتبط، امکان خلق و اجرای موسیقی با انعطاف بیشتر و امکانات گسترده‌تر را فراهم می‌کنند. این فناوری ها، با پیشرفت روزافزون در زمینه الکترونیک و کامپیوتر، همچنان در حال توسعه و بهبود است و به عنوان یک جزء مهم از صنعت موسیقی مدرن، نقش بسزایی در ایجاد آثار نوآورانه و خلاقانه دارند.

گیتار الکتریک

ساز گیتار الکتریک نوعی ساز موسیقی است که با کمک تقویت کننده های الکتریکی می تواند صداها را تقویت (آمپلیفای) کند. این نوع گیتار اولین بار در سال 1930 به کار گرفته شد که امروزه از آن در سبک های مختلف موسیقی به ویژه راک و شاخه‌های مختلف آن، متال، هیپ‌هاپ، جز و … استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این ساز موسیقی محبوب در قرن بیستم بپردازیم.

آشنایی با ساز گیتار الکتریک

سازها آلات تولیدکننده اصوات موسیقی هستند که از آن‌ها می توان برای اجرای قطعات موسیقی استفاده نمود. سازها از زمان های قدیم تاکنون در قالب های مختلف استفاده می شده و می‌شوند.
از انواع مختلف سازهای موسیقی می توان به سازهای کوبه‌ای، سازهای بادی، سازهای زهی و … اشاره نمود که از زمان های بسیار قدیم (دوره انسان نئاندرال) استفاده می شدند. از دوره انقلاب صنعتی در اروپا با پیشرفت های بسیاری که در ساخت انواع آلات موسیقی ایجاد شد، انواع مختلفی از سازها از جمله سازهای الکترونیک پا به عرصه موسیقی گذاشتند که امروز در این مقاله می خواهیم در مورد آنها توضیحات کاملی بیان کنیم.

ساز گیتار الکتریک

ساز های الکترونیک چه سازهایی هستند؟

سازهای الکترونیک سازهایی هستند که با کمک‌گیری از دانش الکترونیک (فیزیک صوت) اصوات جدیدی را تولید می‌کنند که این اصوات می توانند تا بی‌نهایت رنگ صوتی جدید را شامل شود. این وسیله‌ها با به کارگیری سیگنال‌های الکتریکی می توانند با کمک بلندگوها و … صداهای مختلفی را ایجاد کنند. اولین مورد طراحی و استفاده از این نوع سازها را می توان به سال 1753 مرتبط دانست که جمعی از نوازندگان با اقتباس از برق، اقدام به ساخت اولین ساز الکترونیک به نام Denis d’or نمودند.
امروزه سازهای الکترونیکی در ساختار خود دارای رابط کاربری برای تنظیم و ایجاد صداهای مختلف هستند که می توانند از طریق تنظیم گام، ارزش زمانی یک نت(دیرند)، فرکانس (ارتفاع و پیچ) و پارامتر های مختلف، تولید صدا نمایند. این رابط کاربری در قالب دو قسمت مجزا یعنی کنترل کننده و ترکیب کننده موسیقی (سینتِسایزر) اجرا می‌شود.
امروزه از سازهای الکترونیکی در سبک‌های مختلفی از موسیقی استفاده می شود که توسعه و پیشرفت کنترل کننده‌ها، طراحی آلات موسیقی جدید الکترونیک، پیشرفت سینتِسایزرها در این امر نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

ساز گیتار الکتریک

ساز گیتار الکتریک چیست؟

گیتار الکتریک یکی از مدل های گیتار است که تولید صدا از طریق این وسیله به کمک آمپلی‌فایر یا تقویت کننده صوتی انجام می شود. این وسیله که با نام گیتار برقی نیز شناخته می شود، برای اولین بار در دهه 1930 استفاده شد. 
این نوع ساز با اینکه در موسیقی راک و سبک‌های زیرمجموعه‌ی آن به عنوان ساز اصلی شناخته می شود اما از آن برای سبک های دیگر از جمله متال، هیپ‌هاپ، جز و پاپ نیز استفاده می شود. همچنین ساز گیتار الکتریک برخی مواقع در سبک بلوز نیز به عنوان ساز اصلی استفاده می گردد.
ایده استفاده از این گیتار های الکتریکی را می توان به علت کم حجم بودن صدای گیتار آکوستیک دانست که در بین نواهای دیگر مشخص نبود. به همین خاطر از دانش الکترونیک برای تقویت این نوع ساز استفاده شد. این گیتارها که از دهه 30 میلادی وارد موسیقی شدند، توانستند انقلابی دیگر را در موسیقی و علم صدا ایجاد نموده و در دهه 50 با پیدایش راک اند رول به عنوان یکی از محبوبترین سازها در جهان تبدیل شوند. 

انواع گیتار الکتریک

به طور کلی در گروه های راک از این ساز به صورت دونفره با دو ساز متفاوت استفاده می شود که یک نفر با گیتار ملودی‌ها را نواخته و دیگری ریتم و آکوردها را با گیتار می‌نوازد.
انواع ساز گیتار الکتریک را می توان از نظر بدنه به دو نوع توپر (سالید) و توخالی تقسیم بندی نمود. لازم به ذکر است که از گیتارهای نوع توخالی بیشتر در سبک جز استفاده می شود و از ساز گیتار الکتریک توپر بیشتر در راک و متال.. 
همچنین ساز گیتار الکتریک را می توان از نظر تعداد سیم ها به انواع 12، 6، 7 و 8 سیمی طبقه بندی نموده که معمول‌ترین نمونه‌ی ان گیتار ۶سیمی می‌‌باشد.

اجزای ساز گیتار الکتریک

اجزای ساز گیتار الکتریک عبارتند از:

سردسته که در این قسمت سیم‌ها به گوشی وصل شده و از شریق گوشی می‌توان ساز را کوک نمود.

1- خرک 

2- محافظ پیک

3- کنترل کننده صدا (اکولایزر)

4- علامت‌های فِرِت‌ها (پرده‌ها) روی دسته

5- تنظیم کننده دسته که برای تثبیت دسته و تنظیم سیم‌ها استفاده می شود.

6- پیچ های کوک یا گوشی‌ها: که این قطعات روی دسته گیتار قرار گرفته و می توان گیتار را با آن کوک نمود.

7- فِرِت‌ها یا پرده‌ها که شامل قطعه های فلزی است که روی دسته گیتار قرار گرفته و نت‌های موسیقی را از یکدیگر مجزا می کنند.

8- اتصال بدنه و دسته

9- بدنه گیتار که قسمت اصلی این ساز است و پیک‌آپ و خرک روی آن قرار دارد.

ساز گیتار الکتریک

​شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌ سایت بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج مراجعه کرده و در دوره های آموزشی نوازندگی با ساز های مختلف این موسسه شرکت کنید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *