مراحل ساخت گیتار

مراحل ساخت گیتار

گیتار یکی از پرطرفدارترین سازهای جهان است و بیشتر از سایر موارد به کار می رود. با این حال برای داشتن یک گیتار خوب باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شود که هر کدام از آن ها در نوع خود بسیار مهم هستند. در این مقاله قصد داریم تا مراحل ساخت این ساز فوق العاده را بیان کنیم تا بیشتر با فواید آن آشنا شوید. اگر شما هم می خواهید نوازندگی را شروع کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از گیتار خواهد بود.

انتخاب چوب مناسب برای ساخت گیتار

اولین قدمی که باید برای ساخت گیتار برداشت انتخاب یک چوب مناسب است. از آنجایی که گیتار یک وسیله چند قطعه ای می باشد برای هر قسمت چوب مخصوصی استفاده خواهد شد. به طور مثال برای قسمت بالایی گیتار معمولا از چوب صنوبر استفاده می کنند. این چوب در ایران زیاد یافت می شود و به راحتی قابل دسترس خواهد بود. برای قسمتهای کناری و پایینی گیتار هم چوب گردو گزینه مناسبی خواهد بود که می توانید از آن بهره ببرید. در صورتی که از بهترین چوب ها برای ساخت گیتار استفاده کنید تا سال های زیادی نیازی به خرید دوباره نخواهید داشت. نکته جالب آن است که با بالا رفتن سن گیتار، کیفیت آن نیز بیشتر میشود و اصطلاحا کوک بهتری نیز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اندازه و فرم ناخن های نوازنده گیتار

ساخت گیتار

چنانچه نخواستید از چوب گردو برای پشت و کناره های گیتار استفاده کنید‌، چوب رزوود هم برای شما بسیار مناسب خواهد بود. در نهایت خودتان شرایط را بسنجید و بر اساس آن بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. گیتارهای موجود در بازار از چوب های بیشتری تشکیل شده اند که معمولا خارج از ایران ساخته شده و سپس از طریق واردات به بازار کشور راه پیدا می کنند. اگر بتوانید یک چوب عالی برای گیتار پیدا کنید تا سالیان سال نیاز دوباره ای به خرید گیتار نخواهید داشت و از این مورد تبرئه خواهید شد.

ساخت و اتصال صفحه صدا

یکی از اجزای بسیار مهم در گیتار صفحه صدا می باشد. به قسمت پهن گیتار که دست در هنگام نواختن در آن قرار می گیرد صفحه صدا می گویند. برای ساخت این قسمت ابتدا باید قالب گیتار را بر روی یک پلاستیک پلی اورتان پرش داد تا قالب کار آماده شود. بعد از اینکه قالب در سایز استاندارد تهیه شد آن را بر روی چوب قرار دهید. از روی الگو شروع به اره کردن کنید که برای این امر استفاده از اره مویی بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. بعد از اینکه اره کردن چوب به اتمام رسید می توانید لبه های آن را سمباده بزنید تا زبری آن از بین برود. فراموش نکنید که قبل از برش زدن صفحه پشتی را هم به صفحه صدا بچسبانید تا آن نیز با همین قالب برش داده شود.

در واقع با این کار این دو صفحه از لحاظ اندازه دقیقا بر یکدگیر منطبق خواهند شد. در هنگام ساخت صفحه صدا دقت زیادی داشته باشید زیرا تاثیر فوق العاده ای بر روی کیفیت نهایی صدای تولید شده خواهد داشت. در حال حاضر اکثر گیتارسازان حرفه ای این بخش را به صورت دقیق و منظم انجام می دهند تا نتیجه کار برای مشتری رضایت بخش و مفید باشد. سنباده ۸۰ ابزار مناسبی برای سمباده کشی گوشه های صفحه صدا است پس از آن نیز استفاده کنید تا اطراف آن حالت نرمی پیدا کند. اگر تمامی این نکات گفته شده را رعایت کنید نتیجه کار برای شما بسیار هیجان انگیز و جذاب خواهد بود.

آموزش گیتار در کرج

گیتار و ساخت آن

قسمت خم و منحنی گیتار چگونه ساخته می شود؟

همانطور که می دانید گیتار دارای حالتی شبیه به منحنی است که این موضوع باعث ایجاد صداهای مختلف در گیتار خواهد شد. بر همین اساس ساخت آن ها حتما باید با چوب و ابزارهای حرفه ای انجام شود تا خللی در این مورد به وجود نیاید. برای اینکار صفحه های نازک چوب انتخاب شده و کنار گذاشته می شود. در مرحله بعد این صفحه بر روی دستگاه بخار قرار می گیرد تا حالت خشکی و سفتی آن کم شود. بعد از اینکه چوب از حالت شکننده خود خارج شد آن را روی قالب فرم دهنده قرار می دهند.

بعد از اینکه چوب مدتی در قالب خود باقی ماند فرم منحنی به خود گرفته و می توان آن را به گیتار اضافه نمود. انجام این مرحله حساسیت خاصی دارد که به همین علت باید افراد ماهر آن را به انجام برسانند. خوشبختانه سازندگان گیتار سال های زیادی است که در این زمینه کار می کنند و تبحر لازم برای آن را به دست آورده اند. امیدواریم که با در نظر گرفتن تمامی اصول حرفه ای بتوانید یک گیتار مناسب بسازید و از نواختن آن لذت ببرید.

این مقاله توسط همکاران ما در آموزشگاه موسیقی ساز نو برای علاقه مندان به گیتار تهیه شده است. چنانچه علاقه مند به آموزش گیتار در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج هستید می توانید با همکاران ما از طریق شماره ۲۶۳۲۵۰۲۰۳۲ ارتباط حاصل فرمایید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *