معرفی ساز انگشتی یا کالیمبا

musical instrument kalimba

موسیقی زبان مشترک تمام انسان‌هاست؛ زبانی که نیازی به واژه ندارد. هر کشوری به تناسب فرهنگی که دارد و تاریخی که پشت سر گذاشته، سازهای بومیِ خود را ساخته است. در این مقاله ما یک ساز بومی به نام ساز کالیمبا را به شما معرفی خواهیم کرد. سازی با صدایی بسیار دلنشین و روح‌نواز که شنیدن صدایش به تنهایی، خود وسوسه‌ای برای یادگیری نواختن آن است.

ساز کالیمبا یکی از سازهای بسیار دلنشین آفریقایی است که صدای آن، زنگ صدای ترکیبی از صدای پیانو، بلز و هارپ می باشد.

تاریخچه  ساز انگشتی

این ساز آفریقایی در روستاها و قبیله های آفریقایی ساخته شده است. برای اولین بار، یک قومیت شناس در قرن بیستم با سفر به روستاهای قاره آفریقا، با این ساز و صدای آن آشنا شد. این ساز برای اولین بار در سال 1960 به عنوان یک اسباب بازی کودکانه در آمریکا به فروش می رسید. اما رفته رفته به نام یک ساز بسیار زیبا و صدای خاص، ثبت شد.

اگر علاقه مند هستید در مورد ساز کالیمبا بیشتر بدانید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

  • ساز انگشتی چیست؟
  • انواع ساز انگشتی کدام است؟
  • آموزش پیانو انگشتی در آموزشگاه ساز تو در کرج چگونه ارائه می گردد؟
  • چه تفاوتی بین ساز پیانو و ساز کالیمبا وجود دارد؟
  • قیمت ساز انگشتی چقدر است؟

ساز انگشتی چیست؟

کالیمبا همان ساز انگشتی است که از یک جعبه در حدود 18 سانتی متر طول و 13 سانتی متر عرض دارد. ارتفاع 3 سانتیمتری و وزن 200 تا 300 گرم این ساز سبب شده تا بسیار راحت حمل شود. این ساز جزء سازهای لامل فونز می باشد. تیغه هایی روی این ساز نصب هستند که یک سر آن ها به ساز متصل است و طرف دیگر آن، آزاد است. نوازنده با زدن انگشتان خود روی قسمتی که آزاد است، صدای ساز را در می آورد. این ساز مانند ساز پیانو می باشد و باید برای نواختن آن، حتما از انگشتان خود استفاده کنید. البته تفاوت های بسیار چشمگیری با پیانو دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

ساز انگشتی، یک ساز انگشتی و کوبه ای به شمار می آید. در واقع این ساز از خانواده ی سازهای پرکاشن است. این ساز در نواحی زیمباوه و کنگو در آفریقا بیشتر یافت می شود. مردم محلی و قبیله های آفریقایی از این ساز برای آرامش و حتی مراسم خاص مذهبی نیز استفاده می کنند.

صدای ساز کالیمبا، یادآور ترکیب صدای ساز پیانو، هارپسیکورد، بلز و هارپ می باشد. این صدای زیبا و خاص، سبب شد تا این ساز به سرعت، جایگاهی ویژه نزد افراد علاقه مند به موسیقی باز کند. این روزها آموزش این ساز به یک تخصص در آموزشگاه ها تبدیل شده است.

 

musical instrument kalimba 1

دلایل محبوبیت ساز کالیمبا

  • ساز کالیمبا برای یادگیری، نسبتا آسان است.
  • این ساز برای هر سنی مناسب است. ساز کالیمبا، در عین سادگی به نوازنده این امکان را می‌دهد که سخت‌ترین و پیچیده‌ترین آهنگ‌ها را نیز با آن اجرا کند.
  • این ساز بومی افریقایی، نوایی بسیار آرامش‌بخش داشته و نواختنش نیز بسیار آرامش‌بخش است.
  • نواختن این ساز مانند دیگر سازهای پرطرفدار جذابیت اجرایی بالایی داشته و مانند بازی و جادو نوازنده را به شدت درگیر می‌کند.
  • این ساز افریقایی، بسیار کوچک است و حمل و نقل آن بسیار آسان است.
  • این پیانوی شستی، نسبت به سایر سازها، از قیمت پایین‌تری برخوردار است.
musical instrument kalimba 2

چگونه این ساز بومی را کوک کنیم؟

در این ساز بومی افریقایی برای کوک کردن از یک چکش ظریف استفاده می‌شود. با استفاده از این چکش ضربه‌های نرمی را به قسمت بالا و یا قسمت پایین تیغه‌ها وارد می‌سازید. در واقع برای تنظیم صدای ساز، شما باید به طول تیغه‌ها نسبت به خرکِ ساز توجه کنید.
صدای بم‌تر: طول تیغه‌ها نسبت به خرک باید بیشتر باشد.
صدای زیرتر: طول تیغه‌ها نسبت به خرکِ ساز باید کمتر باشد.
در مورد کوک کردن ساز هم نگران نباشید امروزه به کمک گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای موسیقی این مشکل رفع شده است حتی اگر سابقه‌ی اشتغال شما به موسیقی چشمگیر نباشد و یا اصلا نداشته باشید. برای نمونه می‌توانید از برنامه الکتریک تیونر بهره ببرید. بعد از اجرای این برنامه و نواختن ساز کالیمبا، صفحه نمایش این اپلیکیشن موسیقی به دو رنگ میل می‌کند. رنگ قرمز و رنگ سبز. اگر صفحه نمایش قرمز بود، ساز شما کوک نیست و اگر صفحه نمایش شما سبز بود، ساز شما کوک شده است.

مواردی که نیاز است برای نگهداری از این ساز بومی افریقایی رعایت نمایید

-هرگز این ساز را در محیط خیلی سرد و خیلی گرم قرار ندهید. انبساط و انقباض به تیغه‌ها و بدنه این ساز آسیب زده و منجر به ترک برداشتن بدنه خواهند شد.
-از تکان‌های شدید و ضربات سخت بر بدنه ساز جداً خودداری نمایید.
-برای دوام و طول عمر بیشتر سازتان، از کیف حمل و نقل مخصوص این ساز استفاده کنید.

musical instrument kalimba 3

ساز کالیمبا را از کجا بخریم و در کجا آموزش ببینیم؟

از زمانی که هیو تریسی در 1960 به زیمبابوه رفت و به فرهنگ موسیقیایی محلی مردم آنجا علاقمند شد و این ساز را به دنیا معرفی کرد. زمان زیادی می‌گذرد و طرفداران بسیاری از سراسر جهان برای نواختن این ساز پیش‌قدم شدند. خوشبختانه در ایران هم این ساز به راحتی قابل دسترسی و خرید است. شما می‌توانید با یک سرچ مختصر در اینترنت سایت‌های فروش ساز را ببینید. می‌توانید حضوری به فروشگاه‌های آلات موسیقی رفته و از فروشندگان این سازها مشاوره بگیرید. شما برای تهیه این ساز راه‌های متفاوتی دارید اما مسئله‌ای که باید به آن توجه نمایید این است که کدام آموزشگاه و کدام استاد؟
اگر در استان البرز ساکن هستید و یا قادر به رفت‌و‌آمد به این استان هستید با سرچ گزینه بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج می‌توانید برای آموزش این ساز بومی و خوش‌ صدا، آموزشگاه و استاد ماهری را بیابید.

انواع ساز انگشتی

ساز انگشتی یا پیانوی انگشتی، نام هایی است که به ساز کالیمبا داده می شود. این ساز انواع مختلفی دارد. در آفریقا با توجه به نوع فرهنگ و استفاده از این ساز، نت بندی و استفاده از تیغه های فولادی آن، متفاوت است. مثلا نوع زیمباوه ای این ساز دارای 7 تا 12 تیغه است و با بقیه ی سازهای انگشتی در آفریقا، متفاوت است.

در ایران نیز از کالیمباس معمولی که دارای 18 تا 21 تیغه باشد استفاده می شود. چوب این ساز معمولا از جنس چوب خوب و با دوام است. چوب راش آلمانی معمولا در انواع کالیمبا، بهتر جواب می دهد زیرا امواج را بهتر انعکاس می دهد. البته در برخی از انواع ساز انگشتی، آهنربا در جعبه آکوستیک آن قرار می دهند تا صدا، پژواک بهتری داشته باشد.

در کل، 2 نوع ساز کالیمبا وجود دارد:

1. کالیمباس دیاتونیک:

در این نوع کالیمبا، شما فقط نت های اصلی دو ر می فا سل لا سی را دارید و خبری از نت های مابین که دیز و بمل و هر نت دیگر است، نیست. مانند پیانویی که فقط کلید سفید دارد.

2. کالیمباس رنگی:

این نوع کالیمبا علاوه بر 7 نت اصلی، نت های دیگر مانند دیزها و بمل و بقیه را دارد. معمولا این کالیمبا ها، سفارشی هم می توانند ساخته شوند.

برخی از انواع کالیمبا که در ایران به فروش می رسد شامل موارد زیر است:

  • والنسیا
  • رمیدو
  • جکو
  • برند جم

و برندهای متنوع دیگر که هر کدام می توانند تولید داخل یا خارج از کشور باشند. در ضمن برخی از سازهای انگشتی، جعبه ی شیشه ای دارند.

آموزش پیانو انگشتی در آموزشگاه موسیقی ساز نو در کرج

وقتی صحبت از ساز پیانو انگشتی می شود، برخی از افراد آن را با ساز پیانو اشتباه می گیرند. پیانو یک ساز شستی دار و چکشی است اما کالیمبا سازی کوبه ای است که فقط با نوک انگشت نواخته می شود.

آموزش پیانو انگشتی در آموزشگاه موسیقی ساز نو در کرج، زیر نظر اساتید بسیار حرفه ای و صاحب سبک صورت می گیرد. یادگیری ساز کالیمبا در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، خیال شما را از بابت انتخاب و مشاوره ی خرید ساز نیز، راحت می کند.

شما می توانید از استاد خود در این آموزشگاه، مشاوره ی خرید ساز بگیرید و با راهنمایی های او، یک کالیمباس حرفه ای انتخاب کنید.

آموزشگاه موسیقی ساز نو، با بهره گیری از اساتید مطرح و نمونه ی کشوری در آموزش انواع ساز، می تواند گزینه ی خوبی برای شما باشد تا موسیقی را با لذت شروع کنید.

تفاوت پیانو با ساز کالیمبا

پیانو با ساز کالیمبا یا پیانو انگشتی، تفاوت های بسیاری دارد. تا اینجا در مورد ساز کالیمبا و انواع آن گفته شد و این ساز را شناختید. اما در مورد پیانو بد نیست یک آشنایی کلی با آن داشته باشید و سپس به تفاوت آن و کالیمبا، می پردازیم.

پیانو یک ساز آکوستیک شستی دار است که در آن، با طیف وسیعی از نت ها شامل اکتاو 1 تا 7 مواجه می شوید. همچنین، نت های ما بین 7 نت اصلی که همان دیز و بمل می باشد، در این ساز وجود دارد. از پیانو به عنوان مادر ساز ها یاد می شود. چون ساز پیانو، کاملترین گستره ی نت ها را دارد. یعنی نت های زیر خط حامل و بالای خط حامل از کلید سل تا کلید دو. همچنین تک تک کلیدهای دیز نیز در آن وجود دارد (کلیدهای سیاه). این ساز کمی بزرگ و حمل آن سخت است.

پیانو به دو صورت مکانیک ( آکوستیک ) و دیجیتال وجود دارد. صدای پیانوی مکانیک، حاصل ضربات چکش های چوبی به روی سیم است و پیانوی دیجیتال پیانویی است که با برق کار می کند و صدای آن کاملا دیجیتالی است.

حالا با شناخت کلی ساز پیانو، می توانید 4 تفاوت اساسی کالیمبا و پیانو را درک کنید:

  • از نظر جنس صدا، صدای پیانو در اثر خوردن چکش به روی سیم است ولی صدای کالیمبا در اثر زخم به تیغه فولادی است.

پیانو دارای 7 نت اصلی و نت های مابین است اما کالیمبا فقط دیاتونیک است. کالیمبا های رنگی نیز، محدود هستند.

  • سومین تفاوت این دو ساز، در نحوه ی نواختن است. شما پیانو را با 10 انگشت و دو دست می زنید اما کالیمبا فقط با نوک انگشت شست نواخته می شود.
  • یادگیری پیانو کمی سخت تر است. اما کالیمبا راحت تر است.

قیمت ساز انگشتی

ساز انگشتی در طرح ها و انواع مختلف رنگی و دیاتونیک تولید می شود. قیمت این ساز، تحت تاثیر نوع فلز به کار رفته در تیغه ها یا آبکاری آن ها می باشد. همچنین نوع چوب جعبه خود ساز نیز، در قیمت آن موثر است. زرا این جعبه می تواند انعکاس صدا را خوب یا بد کند.

وارداتی بودن کالیمبا یا ساخت داخل بودن آن، در زیاد یا کم بودن قیمت آن، بسیار موثر است.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *