ویولن بهتر است یا گیتار؟

ویولن بهتر است یا گیتار

سازهای زهی، طرفداران بسیار زیادی دارند. اگر به دهه 70 و اوایل دهه 80 شمسی در ایران بازگردیم، می بینیم که تعداد هنرآموزان ساز گیتار و ویولن، بسیار زیاد بود. البته این میزان هنرجو همچنان هم بسیار زیاد است و طیف وسیعی از کودکان، نوجوانان و جوانان یا حتی میان سالان به آموزشگاه های موسیقی مراجعه می کنند تا گیتار یا ویولن یاد بگیرند.

بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج می تواند شما را در یادگیری و آموزش، نحوه ی انتخاب ساز و حتی خرید آن، از صفر تا صد، یاری رساند. اگر تصمیم دارید یادگیری گیتار یا ویولن را شروع کنید، این مقاله می تواند در مورد این دو ساز، اطلاعات خوبی به شما دهد تا بتوانید بین آنها، یکی را به عنوان بهترین ساز انتخاب کرده و شروع به یادگیری کنید.

بهترین سن برای آموزش ویولن

ساز ویولن از سازهای زهی آرشه ای به حساب می آید. شما میتوانید با کشیدن آره روی سیم های آن، صدای آن را در بیاورید. یادگیری ساز ویولن، اراده ای آهنین می خواهد. این جمله به معنای آن نیست که یادگیری این ساز خیلی سخت است.

خیر اینطور نیست و اگر واقعا عاشق یادگیری ویولن باشید، حتما آن را یاد می گیرید. اما باید بدانید که در این مسیر باید از سختی های زیادی عبور کنید و جا نزنید. یادتان باشد که اگر ساده ترین ساز دنیا را هم پیش چشمان شما بگذارند و از شما بخواهند آن را یاد بگیرید، تا زمانی که عاشق آن نباشید، این کار برای شما سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

معمولا کودکان در سنین پایین فارغ از هرگونه فکر و درگیری ذهنی هستند و می توانند خیلی خوب آموزش ببینند. بهترین سن برای یادگیری ساز ویولن همان کودکی است. در این سن می توان با انتخاب یک ساز با سایز مناسب، روند آموزش را پله به پله به جلو رفت.

کارشناسان موسیقی بر این باورند که سنین 3 تا 5 سال و زمانی که کودک میتواند نت های موسیقی را درک کرده و یاد بگیرد، زمان مناسبی برای شروع ویولن محسوب می شود. در این سن، کودکان می توانند تا حد زیادی پیشرفت کرده و در سنین نوجوانی و جوانی، به یک استعداد بزرگ تبدیل شوند. البته این به معنای آن نیست که افراد با سن و سال بیشتر، مثلا 20 تا 50 سال نمی توانند این ساز را یاد بگیرند.

زیرا نوازندگان دو دسته هستند. عده ای به صورت ذاتی، و عده ای هم به شکل اکتسابی یاد می گیرند. لذا، سن و سال برای یادگیری زیاد مطرح نیست. اما هر چقدر در سن پایین تر یادگیری ویولن شروع شود، بهتر خواهد بود.

ویولن بهتر است یا گیتار

بهترین سن برای یادگیری گیتار

ساز گیتار از سازهای زهی است که باید با زخمه و مضراب ( پیک ) زدن، صدای آن را در بیاورید. برای یادگیری این ساز هم باید اراده ای قوی و پشتکار داشته باشید. گیتار بر خلاف ویولن، سیم های قوی تر و زمخت تری دارد. به همین دلیل باید از الان انگشتان خود را حسابی تقویت کرده و اگر در طول زمان کمی درد روی نوک انگشتان خود احساس کنید یا نوک انگشت شما پوست اندازی کرد، نگران نباشید. کاملا طبیعی است.

سن یادگیری گیتار برای کودکان، کمی بیشتر از ساز ویولن است. در سنین 8 و 9 سالگی به بعد می توان کودکان را تشویق به یادگیری گیتار کرد. البته با وجود سایزهای مختلف گیتار در بازار لوازم و آلات موسیقی، می توان از سنین پایین تر هم شروع کرد اما به طور معمول در سن 8 و 9 سالگی، کودکان انگشتان قوی تری دارند و ارتباط مغز آنها با انگشتان برای ضربه زدن، بهتر خواهد بود.

بزرگسالان هم در هر سنی می توانند یادگیری و آموزش ساز گیتار را شروع کنند. بهتر است یادگیری گیتار با ساز گیتار کلاسیک باشد. اما بعد از تشکیل شدن آموزش می توان به سمت انواع سبک های گیتار مانند گیتار الکتریک، گیتار جاز، لید گیتار، بیس گیتار و هر گیتار دیگر رفت.

یادگیری ساز ویولن سخت تر است یا گیتار؟

یادگیری ساز، علاقه و استعداد می خواهد. در کنار علاقه و استعداد نیز باید شرایط اکتساب و کسب کردن مهارت نیز مهیا باشد. در غیر این صورت، نوازندگی شما، به دل نخواهد نشست. شاید هم وسط راه، یادگیری را کنار بگذارید و ساز را رها کنید. اگر به دنبال این هستید که بدانید یادگیری ویولن سخت تر است یا گیتار، مسیر خود را کاملا اشتباه آمده اید.

این پرسش حاکی از آن است که شما هنوز نمی دانید به چه چیزی قلبا علاقه دارید. شاید به هر دو ساز علاقه داشته باشید اما هنوز نتوانستید اشتیاق سوزان خود را پیدا کنید. اما به هر حال اگر به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید، باید بگوییم که هر ساز و آلات موسیقی، سختی های خاص خود را دارد.

عده ای نواختن گیتار را سخت می پندارند و نواختن ویولن را از آن سخت تر. عده ای هم کاملا برعکس فکر می کنند. هر دو گروه حق دارند. زیرا سازهای زهی آرشه ای و زهی زخمه ای در میان تمام سازها، سخت تر به نظر می رسند. اما مطمئن باشید اگر پشت یادگیری شما عشق و علاقه ی سوزان وجود داشته باشد، سختی های راه برای شما شیرین تر خواهد شد.

هزینه آموزش ویولن بیشتر است یا گیتار؟

یادگیری ساز و نوازندگی، هزینه دارد. هزینه خرید ساز، هزینه آموزش و مهمتر از همه، هزینه وقتی که می گذارید، برای هر سازی متفاوت است. اگر دوست دارید ساز گیتار یاد بگیرید، می توانید در یک آموزشگاه ثبت نام کنید و با قیمت مناسب تری آموزش ببینید. ساز ویولن هم همین طور است و می توانید با ثبت نام در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، از صفر تا صد انتخاب، خرید و یادگیری ویولن یا گیتار را زیر نظر اساتید با تجربه انجام دهید.

کلام آخر

ویولن بهتر است یا گیتار

اگر می خواهید بدانید یادگیری ساز ویولن سخت تر است یا گیتار، برای یک بار هم که شده، هر دو را در دست بگیرید و ببینید حس شما به ساز و صدای آن، چه می باشد. مطمئن باشید حس شما دروغ نمی گوید. بهتر است به دنبال علاقه ی قلبی خود باشید. در این صورت می توانید بین این دو، یکی را انتخاب کنید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *