جدیدترین سازهای کوبه ای

جدیدترین سازهای کوبه ای

همانطور که می دانید امروزه موسیقی از جمله مسائل جدا نشدنی در زندگی است که به آدمی آرامش، هیجان، شادی و … را منتقل می کند. موسیقی در هر کشور جزئی از فرهنگ آن کشور به حساب می آید. امروزه سازهای کوبه ای بسیاری وجود دارند که هر یک ویژگی های خاص به خود و علاقه مندان ویژه ای را در بر گرفته است.

در این مطلب انواع سازهای کوبه ای را نام می بریم و برخی از جدیدترین ها را برای شما تفسیر و توضیح می دهیم.

بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج-سازهای کوبه ای

انواع ساز کوبه ای

سازهای کوبه ای به گونه ای از سازها گفته می شود که برای نواختن آن نیاز است تا با دست بر روی آنها ضرب وارد شود. این سازها دارای انواع گوناگون می باشد که جزئی از قدیمی ترین ابزار موسیقی نیز به حساب می آیند.

نام سازنوعکاربرد
هنگاتونومیکموسیقی کلاسیک، جاز، راک
کاخناتونومیکموسیقی لاتین، جاز، راک
بندیرویبرافوناتونومیکموسیقی کلاسیک، جاز
تومباپوستیموسیقی لاتین، جاز
طبلاپوستیموسیقی هندی، ایرانی
دهلپوستیموسیقی هندی، ایرانی
تمبکپوستیموسیقی ایرانی
دمامپوستیموسیقی عربی
دفپوستیموسیقی ایرانی، عربی
تمپوپوستیموسیقی کلاسیک، جاز
تام تامپوستیموسیقی جاز، راک
گنگفلزیموسیقی کلاسیک، جاز
درامپوستیموسیقی جاز، راک
کوزه (ساز)فلزیموسیقی محلی

جدیدترین ساز کوبه ای

از جمله ساز کوبه ای جدید می توان به کاخن، بندیر و هنگ درام اشاره کرد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم.

جدیدترین سازهای کوبه ای

همچنین بخوانید: آموزش تمبک با تکنیک های اصلی در (کرج)

ساز کاخن:

این ساز از نظر ظاهری به شکل یک جعبه ی مستطیل در حالت ایستاده می باشد که از جنس چوب ساخته شده است و این ورقه های چوبی دارای ضخامت 1.3 سانتی متر تا 1.9 سانتی متر می باشد.

قسمت اصلی این ساز با نام تاپا شناخته می شود که از جنس تخته سه لا می باشد. در کاخن یکی از صفحه ها عموما یا پشت کاخن و یا در سمت راست و چپ آن، دارای حفره ای می باشد که به آن حفره صدا گفته می شود و صدا از آن به بیرون منتقل می شود.

امکانات دیگری نیز می توان برای این ساز در نظر گرفت. از جمله می توان به پایه ها، فنر و اسنر اشاره کرد که از اسنر(snare) برای تولید صدایی با زنگ خاص استفاده می شود که در داخل ساز و پشت تاپا نصب می شود.

 ساز کاخن به خودی خود شامل انواع متنوعی می باشد و به جهت متریال و امکانات آن دارای قیمت های متفاوتی نیز می باشد. کاخن، سازی بسیار کاربردی است. سازی قابل حمل که چندان فضایی را اشغال نمی‌کند و نواختن آن نسبتا آسان است.

امروز انواع متنوعی از کاخن وجود دارد، اما آن کاخنی که در ذهن مردم به عنوان نمونه اولیه کاخن نقش بسته همان کاخن پرویی است. کاخن یکی از ساز های است که در آموزشگاه موسیقی سازنو توسط ساتید مجرب وحرفی آموزش داده می شود.

ساز بندیر:

این ساز دارای یک قاب و و لایه ای بر روی آن که از جنس روده حیوانات می باشد، ساخته شده است. اندازه و ابعا این قاب در حدود 35 تا 40 سانتی متر می باشد و برای نواختن آن می بایست از انگشتان و کف دست کمک گرفت. قسمتی از این صفحه به صورت توخالی می باشد تا انگشت شست دست چپ در آن قرار گیرد و تعادل برقرار شود.

در هنگام نواختن ساز، با استفاده از انگشتان دست راست نیز بر روی لبه، کناره و میانه ی ساز، ضربه ای زده می شود که این ضربه ها صدایی به مانند ساز تار ایجاد می نماید.

بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج-سازهای کوبه ای

ساز هنگ درام:

ساز هنگ درام به نوعی در دسته سازهای کوبه ای و هم چنین ملودیک قرار می گیرد. این ساز دارای دو قسمت قوس بالایی و قوس پایینی تقسیم می شود که در قسمت قوس بالایی نت ها قرار می گیرند که به این قسمت ناحیه دینگ گفته می شود و در قوس پایینی سوراخی بزرگ در مرکز قرار دارد که به آن گو می گویند.

همچنین بخوانید: انواع هنگ درام بهترین مدل برای اموزش

جدیدترین سازهای کوبه ای

 ساز تومبا:

ساز کنگا یا تومبا رایج ترین ساز دستی کاربردی در موسیقی حا حال حاضر به شمار می آید. ریشه تومبا از کنگوی آفریقا است ، اما ساز خمره ای شکلی که پیش از این می دیدید .تومبا را میتوان در موسیقی جاز ، راک ، بلوز ، آراندبی ، و ورگا نواخ . کنگا در سال 1940 وارد آمریکا شد به سرعت جایگاه خود را در سبک های موسیقی باز نمود. ساز تومبا یک ساز کوبه‌ای آکوستیک است که توسط دو دست نواخته می‌شود. تومبا از خانواده‌ی ساز کنگا به حساب می‌آید و در سبک‌های امروزی کاربرد زیادی پیداه است.

سازکوزه

ساز کوزه، یک ساز کوبه ای اتونومیک است که از جنس سفال یا سرامیک ساخته می‌شود. این ساز از دوران باستان در ایران و سایر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کوزه با ضربه زدن به بدنه سفالی صدا تولید می‌کند و به دلیل صدای گرم و دلنشین خود، در انواع مختلف موسیقی از جمله موسیقی محلی، جاز و راک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز به دلیل صدای منحصربه‌فرد خود، می‌تواند به موسیقی رنگ و بوی جدیدی ببخشد.
در ایران، کوزه با نام‌های مختلفی از جمله جهله، کوزه کوبه، کوزه دویک و کوزه دف شناخته می‌شود. کوزه در موسیقی سنتی ایرانی، به ویژه در موسیقی جنوب ایران، نقش مهمی دارد.

از دیگر ساز های کوبه ای

سازهای کوبه ای دیگری نیز وجود دارند که در این جدول زیر اورده شده است،
سازهای کوبه ای، یکی از مهم‌ترین انواع سازها در موسیقی هستند. این سازها در انواع مختلف موسیقی از جمله موسیقی کلاسیک، جاز، راک، پاپ و موسیقی محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نام سازنوعکاربرد
سنجفلزیموسیقی کلاسیک، جاز، راک
زنگولهفلزیموسیقی کلاسیک، جاز
زنبورکفلزیموسیقی کلاسیک، جاز
مثلثفلزیموسیقی کلاسیک، جاز
قاشقکفلزیموسیقی کلاسیک، جاز
تیمبالفلزیموسیقی کلاسیک، جاز
زایلوفونچوبیموسیقی کلاسیک، جاز
ماریمباچوبیموسیقی کلاسیک، جاز
چایمزشیشه ایموسیقی کلاسیک، جاز
سایر سازهای کوبه ای جدید

علاوه بر سازهای ذکر شده، سازهای کوبه ای جدید دیگری نیز در سال‌های اخیر ابداع شده‌اند، از جمله:

  • تایکو: یک ساز کوبه ای پوستی است که از کشور ژاپن می‌آید.
  • دیمبو: یک ساز کوبه ای پوستی است که از کشور آفریقا می‌آید.
  • گوگو: یک ساز کوبه ای فلزی است که از کشور آفریقا می‌آید.

 

جدیدترین سازهای کوبه ای

آموزشگاه موسیقی سازنو، بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج، با در بر داشتن بهترین و مجرب ترین اساتید به آموزش انواع سازها همچون سازهای کوبه ای، ساز سنتور، آموزش موسیقی کودکان و… می پردازد.

شما می توانید برای اطلاع از کلاس های آموزشی سازنو با ما در ارتباط باشید و یا به صفحه کلاس های آموزشی مراجعه کنید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *