فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

موسیقی برای کودکان دارای فواید بسیاری بوده که والدین با توجه به اهمیت و تاثیر بسزای آن می توانند موجبات تقویت مهارت های شنیداری، گفتاری و …. کودکانشان شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما خوانندگان عزیز را با بخشی از مهمترین فواید یادگیری موسیقی برای کودکان در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج آشنا کنیم؛ همراه ما باشید.

معجزه موسیقی برای کودکان

امروزه تاثیری که گوش دادن به موسیقی بر روی بهبود سلامت روان و جسم افراد می گذارد؛ غیر قابل انکار بوده و کودکان با کمک موسیقی می توانند مجموعه ای از مهارت ها و توانایی های پایه ای خود را تا حد قابل توجهی ارتقا دهند. در واقع تجربه موسیقی در کودکان باعث ایجاد یک تفکر خلاقانه و نوآورانه ای در آن ها شده و این موضوع تنها شامل بازی با ابزار و آلات موسیقی و آواز خواندن نیست. بلکه کلیه اعمال مربوط به موسیقی نظیر یادگیری و آموزش، آواز خواندن، گوش دادن و به حرکت در آمدن و… در هر دوره‌ی سنیِ کودک از زمان نوزادی تا 7 سالگی مدار مغزی او را فعال کرده و والدین می توانند خود، شاهد تاثیرات شگرف موسیقی برای کودکان باشند.

فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

 فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

تأثیر قابل توجه یادگیری موسیقی در کودکان 2 تا 7 سال بر روی تقویت مهارت های پایه ای، پیشرفت زبان، شکوفایی نبوغ و استعدادهای آنان و … غیر قابل انکار می باشد. فلذا اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به برخی از آثار و فواید یادگیری موسیقی برای کودکان اشاره داشته باشیم؛ می توانیم هر یک از موارد مطرح شده در قسمت زیر را برای آن نام ببریم :

فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

1- تقویت مهارت های اجتماعی

یکی از فواید مهم یادگیری موسیقی، که به ویژه به صورت گروهی و با همکاری و مشارکت یکدیگر محقق می شود، تقویت مهارت های اجتماعی کودک است که او را از این سن با اعتماد به نفس بیشتر و با ایجاد روحیه همکاری و کار گروهی پرورش خواهد داد. همچنین نواختن موسیقی، به طور غیر مستقیم به آن ها می آموزد که هماهنگی و همکاری افراد با یکدیگر باعث زیباتر شدن آن قطعه خواهد شد و به این ترتیب مهارت هایی نظیر دوست یابی و یا برقراری ارتباط اجتماعی به گونه ای مفید و سازنده در کودک از این سن شکل خواهد گرفت.

2- تقویت اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه قوی

یادگیری موسیقی توسط کودک از سنین پایین تر و تشویق او به نواختن یک ساز در جمع های خودمانی و یا فعل خواندن آواز چه به طور شخصی و چه به صورت گروهی، باعث افزایش اعتماد به نفس او و ایمان پیدا کردن به توانایی ها و مهارت هایش خواهد شد. نواختن آلات موسیقی همچنین باعث پرورش احساساتی نظیر شجاعت و جسارت در کودک شده و او با مفاهیم مرتبط با موفقیت مانند پیروزی، شکست، خستگی و … آشنا خواهد شد. در نتیجه او از اجتماع و جمع های خانوادگی در آینده منزوی نخواهد بود و با اعتماد به نفس بیشتری از تصمیمات و اقدامات خود در این گونه از محیط های اجتماعی دفاع خواهد کرد.

از سویی دیگر نواختن موسیقی و یا آواز خواندن دریچه ای دیگر را بر  روی کودکان گشوده و با ایجاد انگیزه و پرورش مهارت هایی پایه ای، آنها را تشویق به خلاقیت و نوآوری برای نواختن شکل دیگری از موسیقی و یا خوانندگی می کند. فلذا کودک به طور غیر مستقیم یاد می گیرد که برای انجام کارهای مختلف می تواند خلاقیت به خرج داده و با انگیزه بیشتر اهداف خود را دنبال کند.

3- افزایش سرعت یادگیری و پردازش سریع اطلاعات

آشنا کردن کودک با موسیقی از سنین پایین تر و تشویق او به ادامه یادگیری این راه، باعث به کار انداختن قوه تفکر او در خلال نواختن و تمرین موسیقی شده و در صورت برخورد به مشکل و موانع پیش رو می تواند به دنبال راهکاری موثر و خلاقانه برای حل آن باشد. کودک برای یادگیریِ موسیقی مجبور است که بر روی برخی از مفاهیم تمرکز کرده و از قوه عقل و منطق خود برای اجرای صحیح کار خود کمک بگیرد. بنابراین افزایش تمرکز و سرعت یادگیری کودک، تقویت حواس پنجگانه و حافظه او برای یادگیری و تجربه مسائل مختلف از دیگر فواید تاثیر گذار موسیقی برای کودکان است.

فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

4- تقویت مهارت های زبان آموزش کودکان

از دیگر فواید تاثیر گذار موسیقی برای کودکان در سنین پایین می توان به عملکرد بهتر آنان نسبت به یادگیری دروس مختلف تحصیلی خود اشاره کرد. همچنین یادگیری موسیقیِ غنی و تلاش آن ها برای آواز خواندن و تلفظ صحیح واژه ها و نت ها موجب پیشرفت مهارت های زبان آموزی در کودکان می شود. به این ترتیب آموزش موسیقی به صورت کاملا حرفه ای به کودکان از همان سنین پایین یادآور می شود که برای رسیدن به موفقیت و خواسته های خود باید تلاش کرد و با تمرین مداوم مهارت ها و توانایی های ذاتی خود، نظیر زبان آموزی و … را پرورش داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فواید و آموزش موسیقی می توانید با مراجعه به بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *