تاریخچه ساز پیانو

تاریخچه پیانو

پیانو، یکی از جذابترین آلات موسیقی است که علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. به همین دلیل آموزش آکورد های پیانو برای افراد مبتدی، یکی از دلنشین ترین سرگرمی ها برای اساتید این رشته است. و همه روزه افراد زیادی برای یادگیری این هنر تلاش می کنند بنابراین دانستن تاریخچه پیانو و انواع آن خالی از لطف نخواهد بود.

ساز پیانو چیست؟

پیانو از دسته ساز های بسیار پرطرفدار است، که از صفحه کلیدی اختصاصی تشکیل شده است و صدای تولید شده از آن حاصل برخورد سیم های فلزی درون هر یک از این کلید ها با چکش های این ساز است. به عبارتی، با برخورد نیروی نوک انگشتان فرد به صفحه کلید، نیرویی به چکش های بخش زیرین جعبه ی ساز پیانو وارد شده و و در نتیجه ی برخورد با سیم های فلزی، صدایی دلنشین تلالو می یابد.

بارتولومئو کریستوفوری

مخترع پیانو کیست؟

یکی از جالب ترین موضوعات راجع به پیانو، دانستن تاریخچه پیانو در ایران و جهان است. باید بدانید که خواستگاه اولیه این ساز کشور ایتالیا است. مخترع اصلی پیانو فردی به نام بارتولومئو کریستوفوری است.

بارتولومئو کریستوفوری، در ابتدا سازی به نام هارپسیکورد را اختراع کرد. از ویژگی های این ساز تولید گستره صوتی وسیع آن است ولی متاسفانه امکان هیچ گونه کنترلی بر روی آن وجود نداشت و این ساز صرفا قادر به تولید یک صدای ثابت و واحد بود. به همین دلیل بارتولومئو در صدد یافتن راه حلی برای این مشکل بود. و در نهایت به اختراع پیانو رسید.

او می توانست به راحتی با حرکت دادن انگشتان دست خود فرمان متفاوتی را به صفحه پیانو اعمال کند و در نتیجه صوت دلنشینی را با کنترل انگشتان خود تولید کند. پیانو در نخستین سالهای تولید آن قیمت بسیار گزافی داشت. به طوری که صرفا در منازل ثروتمندان و اشراف نواخته می شد. اما کم کم با شروع قرن نوزدهم میلادی عامه مردم نیز امکان استفاده از آن را پیدا کردند.

تاریخچه پیانو در ایران

بررسی تاریخ ایران نشان می دهد که این ساز، نخستین بار در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد. در واقع سفیر ناپلئون بناپارت در آن زمان یک پیانوی پنج اکتاوی را به شاه ایران هدیه کرد. در این دوره کسی اموزشی مبنی بر نحوه استفاده از پیانو را دریافت نکرده بود و به همین دلیل تا مدتی این وسیله در دربار شاه بلااستفاده بود. تا اینکه محمدصادق خان (سرورالملک) ارتباطی را بین سنتور و پیانو پیدا کرد و بدین ترتیب موفق به نواختن و کوک کردن آن شد.

تاریخچه پیانو

انواع پیانو

به طور کلی پیانوها در دوسته آکوستیک و دیجیتال طبقه بندی می شوند. که هر کدام دارای زیرشاخه های مجازی هستند که در ذیل به آنها می پردازیم:

پیانوهای آکوستیک

دسته ای از انواع پیانو هستند که در آنها از نیروی مکانیکی برای تولید اصوات استفاده می شود. نگهداری از این نوع پیانو کار ساده ای نیست. چرا که دارای حجم بزرگی است و دارای ده هزار قطعه است پیانو آکوستیک نیروی حاصل از لمس هر کلید را به چکش های زیرین جعبه ی چوبی منتقل کرده و در نهایت باعث ارتعاش و تولید صدا از سیم های زیرین می شوند. برای عملکرد مناسب این دسته از پیانوها باید سالانه دو مرتبه ان ها را به درستی کوک کنید.

از انواع پیانوهای آکوستیک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

پیانو دیواری

پیانوهای دیواری نخستین بار در سال 1780 پا به عرصه موسیقی جهان گذاشتند. طول بدنه این ساز بین 110 الی 130 سانتی متر بوده و از جنس چوب ساخته می شوند. عموما پیانو دیواری نیز جزو انتخاب اول افراد علاقمند به نواختن پیانو است. بنابراین هر چقدر ارتفاع ان کمتر باشد، برای افراد تازه کار مناسب تر است.

پیانو اسپینت

اگر به تازگی شروع به آموزش این هنر یعنی ساز پیانو و آشنایی کلی با آن کرده اید پیشنهاد می کنیم آموزش پیانو اسپینت را در راس برنامه ریزی خود قرار دهید. چرا که این نوع پیانو از دسته پیانوهای دیواری بوده و بنابراین برای آموزش پیانو مقدماتی و شروع راه نوازندگی بسیار مناسب است. حجم کمتر آن(90-100 سانتی متر ) نسبت به سایر پیانوها و همچنین قیمت مقرون به صرفه تر آن نیز موجب ارتقای انگیزه شما برای انتخاب آن خواهد شد.

پیانو کنسول

اگر خانواده هنرمندی دارید و قصد دارید یک پیانو را برای تمام افراد خانواده تهیه کنید، پیانو کنسول را به شما پیشنهاد می کنیم. این پیانو بسیار مقاوم بوده و تا سالیان سال نیاز شما را به این ساز فراهم خواهد کرد. ارتفاع پیانو کنسول بین 100 الی 120 سانتی متر است.

پیانو رویال

اگر قصد دارید نواختن پیانو را به طور حرفه ای دنبال کنید؛ پیانو رویال را به شما پیشنهاد می کنیم .

این پیانو در سایزهای مختلفی برای استفاده های مختلف عرضه می شود از جمله:

پیانو رویال بیبی: این پیانو برای افراد آماتور کاربرد دارد و دارای طولی بین 145 الی 160 سانتی متر است.
پیانو رویال مدیوم گرند یا متوسط :
پیانو رویال مدیوم گرند دارای طول بین 160 الی 215 سانتی متر است و برای افراد حرفه ای تر مناسب است و موجب احساس بسیار مثبت نوازنده در حین نواختن موسیقی با پیانو می شود.
پیانو رویال آرتیست:
طول این پیانوها بین 200 تا 215 سانتی متر است و مناسب اجراهای گسترده و یا کنسرت هاست.
پیانو دیجیتال
امروزه انواعی از پیانوهای پیشرفته تر در بازار وجود دارند که از انواع پیانوهای کلاسیک کپی برداری شده اند. این پیانوهای دارای وزن کمتر و قابلیت حمل آسان تر بوده و همچنین امکان تغییر گام و ضبط صدا را نیز دارا می باشند. به لحاظ قیمت نیز ارزانتر از پیانوهای قدیمی بوده ولی هنوز نتوانسته اند با کیفیت خاص پیانوهای کلاسیک رقابت داشته باشند!

آموزش پیانو در آموزشگاه موسیقی

آموزش پیانو یکی از محبوب‌ترین دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های موسیقی است. این ساز به دلیل صدای دلنشین و توانایی نواختن طیف گسترده‌ای از موسیقی، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. آموزشگاه موسیقی سازنو در کرج یکی از بهترین آموزشگاه‌های موسیقی در کرج است در این آموزشگاه، دوره‌ آموزشی پیانو در کرج برای تمامی سطوح از مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌شود. اساتید آموزشگاه ساز نو با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، تلاش می‌کنند تا هنرجویان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مهارت‌های لازم برای نوازندگی پیانو مجهز کنند.

تاریخچه پیانو

ویژگی های آموزشگاه موسیقی ساز نو

  • بهره‌گیری از اساتید مجرب و باتجربه
  • برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمامی سطوح
  • استفاده از روش‌های نوین آموزشی
  • بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات مدرن
  • محیط آموزشی صمیمی و دوستانه

اگر قصد دارید پیانو یاد بگیرید، آموزشگاه موسیقی سازنو در کرج می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره‌های آموزشی پیانو، می‌توانید با آموزشگاه تماس بگیرید.

مطالب دیگر:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *